40 свидетели са разпитани във връзка с жестоката верижна катастрофа в тунела „Витиня“ на автомагистрала "Тракия", където загинаха трима души.
Вчера Окръжна прокуратура - София образува досъдебно производство за причиняване на смърт и телесни повреди на повече от едно лице вследствие на нарушаване правилата за движение по пътищата, съобщиха от прокуратурата.
Разследването се осъществява от 10 разследващи полицаи под ръководството на двама наблюдаващи прокурори от Окръжна прокуратура – София. Към момента са разпитани 40 свидетели, сред които има разпит пред съдия на чужди граждани. Разпитите продължават.
Извършен е оглед на местопроизшествието. Назначена е авто-техническа експертиза, която ще установи механизма на извършване на престъплението. Аутопсиите на загиналите лица са приключили. В срок до 12.10.2015 г. ще бъдат изготвени 3 съдебно-медицински експертизи за установяване причините за смъртта на тримата загинали. Предстои да бъдат назначени 14 съдебно-медицински експертизи по писмени данни на всички останали пострадали от престъплението лица.
В момента се извършват огледи на всички участвали в пътно-транспортното произшествие автомобили. Процесуално-следствените действия продължават.
Малко след 2 ч. тази нощ беше възстановено движението в тунела в посока Ботевград. Поради мъгла видимостта в района беше намалена.
Няма промяна в състоянието на шестимата пациенти, пострадали при верижната катастрофа. Те са в стабилно състояние.
"Днес лекарите предвиждат да им бъдат направени нова серия високоспециализирани изследвания за да се прецени как да се продължи с тяхното лечение", каза Мария Пойрязова от института “Пирогов” пред БНТ.
"9-годишното момиченце е с рана на главата затова остава в неврохирургията. Майка му, която е негов придружител има счупване в областта на носа, рана и охлузване отново в същата област. Бяха докарани мъж и жена, които остават в клиниката по травматология. Мъжът има счупване в областта на коляното, а пък съпругата му има счупване в областта на опашната кост. В травматологията се наложи да останат и другите двама пациенти", обясни тя.
Предстоят специализирани изследвания, след което ще се прецени как да продължи лечението им.
От "Пътната полиция" призовават шофьорите да спазват указанията и да карат с повишено внимание и съобразена скорост. Пътната обстановка е нормална за сезона. Пътните настилки са преобладаващо мокри.
Според експертът по пътна безопасност Алекси Стратиев на тунел „Витиня“ трябва да се сложи автоматизирана система за предупреждение.
Това, което видяхме в тунела „Витиня“, е пренебрегване на елементарни правила за движение по пътя, коментира той пред БНР.
В такъв тунел, който е доста дълъг, мръсотията, която се натрупва при неговата експлоатация, при овлажняване действително създава една много неприятна ситуация - намалява сцеплението на пътя. Според мен това е една обективна причина, че автомобилите са имали проблем със спирането, обясни Алекси Стратиев.
Според него трябва да се сложи автоматизирана система, която при задръствания или при спиране на движението в тунела да сигнализира на входа да не влизат други превозни средства.
Експертът коментира и последните предложения, които имат за цел да намалят катастрофите и жертвите на пътни инциденти. По думите му има полезни неща, но има и доста безмислени. Като пример за последните той посочи това, че драстично се увеличават глобите за шофиране след употреба на алкохол, а в същото време глобите за неправоспособните водачи си остават същите.
"Статистиката показва, че алкохолът не е проблем. Алкохолът, с течение на годините, като причина за пътно-транспортните произшествия, чувствително намалява. Процентът на загиналите по причина на алкохол беше някъде около 7%, спадна на 5%, на 4%, миналата година са само 2%, което показва, че нормата действа. Не виждам логика да се променя, докато неправоспособните чувствително нараства и 11% от загиналите са по причина неправоспособност. А към тях не се взимат тези драстични мерки. Впечатлява ме и това, че превишената скорост се вкарва като престъпление по Наказателни кодекс, преди да може да се въздейства по административен път. Действа ли към момента нормата за контрол на скоростта, при положение, че половината от нарушителите не са изтърпели наказание си, ние не търсим начин те да го изтърпят, а го прехвърляме в Наказателния кодекс, което ми се струва малко нереално", коментира Стратиев.
По първоначални данни несъобразена скорост е причината за верижната катастрофа, заяви комисар Бойко Рановски, началник на отдел "Пътна полиция" в ГДНП.
„След като става едно пътнотранспортно произшествие на изхода на тунел „Витиня”, останалите превозни средства, движещи се зад тези автомобили, не успяват да спрат и се случва това, което видяхме всички”, посочи комисар Рановски.
По думите му, този тунел е с дължина 1100 метра, което го прави най-дългия в България. „Тунелът не е с прав участък, а има две криви – лява и дясна. В самия тунел има и спускане. Движението в него с несъобразена скорост крие много рисковe, дори и да няма други превозни средства”, коментира още той.
На въпрос дали е вярно твърдението, че в участъка на катастрофата е имало разлято масло или нафта, той отговори: „Аз бях на мястото след инцидента и там действително имаше разляти множество течности, но това е от всички катастрофирали автомобили. Дали преди катастрофата е имала разлята течност, предстои да го доказват колегите, които водят разследването”. Комисар Рановски отбеляза също, че в района на тунела няма видеокамери, чиито видеозаписи могат да бъдат използвани за установяване на причините за инцидента.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 qwerty
09:18 09.10.2015
2 Morgoth
Причината за сблъсъка на първите още не е установена и най-вероятно е някаква идиотска маневра. А причината за наблъскването на оснаталите е неспазване на дистанция!
Сега тези жертви ще влязат в статистиката като жертви на скоростта и пак ще увеличат глобите за скорост, което естествено няма помогне за спазване на дистанция. Докато Кат търсят под вола теле няма да намалеят жертвите по пътищата!
09:31 09.10.2015
3 Гледай напред и мисли
Коментиран от #4, #23
09:39 09.10.2015
4 144
До коментар #3 от "Гледай напред и мисли":
Явно не си карал много защото иначе щеше да знаеш че в тунелите ограничението е 80 кмч така че тунела не е магистрала отделно краш тестовете ги правят с 60 кмч и виж какви са пораженията,ако автомобил се удари с 140 кмч от него няма да остане почти нищо ,да не забравяме също че при верижна катастрова имаш удар отпред и удар отзад ако и двата са с да речем 50 кмч то общата скорост е 100 и пораженията са равностойни на тази скорост,също така има и камиони които при същата скорост но с по голяма маса имат по голяма енергия от там и по големи поражения.за мен скороста от 60 кмч която споменаваш е реалистична и одговаря на пораженията които видях от снимките и репортажите по тв.10:21 09.10.2015
5 оня същия
10:23 09.10.2015
6 aaaaaaaaa
Коментиран от #20
10:35 09.10.2015
7 Sashozmeq
11:09 09.10.2015
8 Пепи
Коментиран от #11
11:45 09.10.2015
9 киро
12:20 09.10.2015
10 Знам Ченезнам
Същото е и тук, не че няма такива, които са превишили скоростта, но компетентните органи от къде знаят, че "еди кой си" е карал с превишена скорост (понеже, какво ще рече несъобразена скорост), как ще докажат, че някой от водачите е превишил скоростта?
12:25 09.10.2015
11 Morgoth
До коментар #8 от "Пепи":
Моите наблюдения са като на предния колега - повечето коли, ако да не карат с 80 са с не повече от 90 по тунелите. И като цяло след вдигането на огрничението на 140 нарушителите са малко. Аз обикновено карам с толкова и почти няма коли които да ме минават.Единственото което откровенно не се спазва са допълнителни ограничения заради липсващи ограда - нещо което е по-правилно да наречем "хранилка" отколкото "предпазна мярка".
13:25 09.10.2015
12 тошибиян
13:27 09.10.2015
13 Едикой си
Коментиран от #14
14:20 09.10.2015
14 Помари
До коментар #13 от "Едикой си":
Прав си,закона е скапан,щото примерно ,ако беше в съседна Гърция,там дори и зъб нямаше да обелиш,и да викаш по полицаите "тъпаци" докато ти свалят номерата на колата.Има 24 часов дежурен съд,и колкото повече мърдаш,толкова повече влиза.Ролята на адвоката там е символична.Клиента ми съжалява и обещава да внимава ,да се разплати с държавата в описаният срок и тк. н.Още като минеш границата и гледаш как расови автомобили си спазват ограниченията,никой не бърза никой не ругае,що ли.14:56 09.10.2015
15 торпедо
Първо съчувствам на загиналите и пострадалите!
Второ мостовете на витиня не се поддържат държавата гледа и събира пари за винетки за пътни данъци нищо не се прави само се кърпи тея мостове са на над 20 години нищичко не е бутнато нема добра канализация да се оттича водата нема нищо дори осветлението е от комунизмът(където го има разбира се !) в една нормална държава се съди държавата за че не си е свършила работата после се гледа скороста!!!На всякъде където пътят е потънал изпъкнал с дупки държавата решава проблема със знак за ограничение защото я мързи да си свърши работата!!!За охранените полицай не иска да говоря(ако не можеш да чете и броиш и си от село стани полицай те имат нужда от теб)!хората който не са запознати с случая имат пълното право да съдят държавата в Европейският съд!Възползвайте се не си трайте вие сте си в правото !
15:27 09.10.2015
16 гост
Накрая искам и аз да изкажа моите съболезнования за починалите.
15:54 09.10.2015
17 бойко
16:09 09.10.2015
18 киро
16:19 09.10.2015
19 Гост
16:28 09.10.2015
20 бай онзи
До коментар #6 от "aaaaaaaaa":
..."Да се чуди човек - тия как са карали коли, когато нямаха телефони?"...Хахааааааа:))) Отличен (6) !!!
17:17 09.10.2015
21 бай Иван
19:01 09.10.2015
22 Българин
19:57 09.10.2015
23 гост
До коментар #3 от "Гледай напред и мисли":
Повечето участници казват, че не са имали сцепление, за да спрат. А повечето коли са вече с абс и есп, така че безопасното и най-вече контролирано спиране е възможно.Според мен има факт, който се прикрива от КАТ. Няма начин повечето хора да казват, че са се плъзгали колите, лекарите да казват, че са внимавали да не паднат понеже са се хлъзгали, а КАТ да казва, че нямало такова нещо. Случило се е по надолнището, така че течностите не могат да текат в обратна посока.
Дано да се оправят пострадалите и да разкажат лично какво се е случило, със сигурност сред тези коли си е имало и съвестни и възпитани хора, които не са прекрачили закона и са внимавали, те да разкажат за пътните условия, не КАТ.
Коментиран от #25
20:25 09.10.2015
24 777
23:23 09.10.2015
25 бай Иван
До коментар #23 от "гост":
Когато няма сцепление никакви системи за сигурност не могат да ви помогнат.Много филми гледате!07:46 10.10.2015
26 Morgoth
Работата сериозно намирисва, особено с разлятото масло, което според Кат най-вероятно се е стичало "нагоре"!?!
14:24 10.10.2015