Депутатите отхвърлиха въвеждането на 6-месечни винетки, предложени в законопроект на първо четене за промяна в Закона за пътищата.
Предложението бе на депутатите от Реформаторския блок Мартин Димитров и Петър Славов, но не достигна до второ четене.
От РБ предложиха определянето на по-ниски винетни такси за леките автомобили, отговарящи на изискванията за съответните екологични категории, аналогични на тези, които са определени за тежкотоварните МПС-та.
“Принципът е – караш, плащаш. Като не караш, не би трябвало да плащаш. Това, отнесено към тази ситуация, очевидно означава, че човек, като кара колата си няколко месеца в годината, примерно пет или шест, а не цялата, е логично да не купува целогодишна винетка”, заяви Петър Славов.
Според критиците на идеята липсва финансова обосновка за необходимите разходи. Според депутатът от ГЕРБ Делян Добрев няма предварителен анализ дали има нужда от 6-месечни винетки у нас.
“Едномесечната винетка ще струва по-евтино, отколкото четири седмични винетки”, заяви той.
"Смятаме, че 6-месечната винетка няма да е достатъчно търсена. По тази причина са въведени седмичните и месечните винетни стикери”, обясни по време на дебата председателят на Агенция „Пътна инфраструктура” Лазар Лазаров.
“6-месечната винетка, като начин на търсене, ще бъде много малко. Това е по наистина наши проучвания по простата причина, че и хора, които се прибират в страната, и тези, които са за лятото, все пак летният сезон е три месеца, а не е шест в България, ще се стремят да минимизират разхода си по отношение на пътуване. По тази причина са въведени седмичните винетки и месечните винетки”, каза той.
В цяла Европа 6-месечна винетка има само за мотоциклети, а у нас те се движат безплатно, уточни Лазаров.
"За да има добра инфраструктура, са необходими средства, а за да ги има тях, е необходимо хората да си плащат винетките”, посочи той.
Депутатите приеха проекта на ГЕРБ да се закрие държавното предприятие Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти". Дейността му ще се поемат от Агенция "Пътна инфраструктура".
Припомняме, че след като цената на годишните винетки стана 97 лева, кражбите на стикерите скочиха двойно.
От БСП пък подкрепиха въвеждането на 6-месечни винетки.
„ПГ на БСП ще подкрепи предложението да бъдат въведени 6-месечни винетки”, заяви в пленарна зала народният представител от БСП Георги Свиленски. Той се обърна към депутатите от Реформаторския блок с думите: „Когато правите предложения, които касаят по-голяма част от българските граждани и те са справедливи, ние няма как да не ги подкрепим, за разлика от други предложения, които разделят обществото ни“.
По повод обвинения, че няма направено социологическо допитване за нуждата от такива винетки, социалистът заяви, че за съжаление, у нас то няма абсолютно никаква тежест, защото за всички е ясно, че е важна моментната позиция на „главния социолог” на държавата – премиерът Бойко Борисов. Депутатът от левицата подчерта, че без съгласието на министър-председателя за даден законопроект, няма да има значение общественото мнение и социологията.
„С направеното повишаване цената на винетката и въвеждането на тол-таксите, България ще стане една от малкото държави, в която ще се заплащат и винетна и тол-такса”, обясни Георги Свиленски. Той поясни, че гражданите ще плащат за преминаване по магистрали, както и по второкласна, третокласна и четвъртокласна пътна мрежа.
Във връзка със законопроекта на народни представители от ГЕРБ относно закриването на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти”, социалистът попита вносителите: „Кога сте искрени – в мотивите, които предлагате за закриването на тази компания, или това, което каза министър-председателят, че закрива агенция, уволнява двама или трима директори, заради това, че АМ „Хемус” е оскъпена с 200 млн. лв.?”.
Свиленски зададе въпрос: дали, когато преди 3 години първият кабинет „Борисов” е повишил скоростта на магистралите от 130 на 140 км, това е направено, за да се строят с по 200 – 300 млн. лв. по-скъпи магистрали, а днес – премиерът да може да отменя обществените поръчки за тях и скоростта по новопроектирания участък на АМ „Хемус” да стане 120 км. „Тази компания и директорите й ли са единствените виновни за отмяната на обществената поръчка за АМ „Хемус”?”, попита Свиленски.