Атлантическият съвет на България (АСБ) със загриженост следи забавянето на процедурата за избор на многоцелеви изтребител за българските ВВС. Правителството на Република България и Министерството на отбраната не успяха да изпълнят плана си до края на 2018 г. да бъде сключен договор за доставка на новите бойните самолети. Вече три години законът за бюджета предвижда финансови средства за реализацията на този приоритетен проект, но те се използват за други цели.
Това се казва в официална позиция на Атлантическия съвет в България.
В резултат ВВС изпълняват национални и съюзни задачи с нарастващ риск и все по-мрачни перспективи за бъдещето на бойната авиация. Същевременно, изразяваме още веднъж нашите резерви за сключване на първоначален договор за 8-9 самолета , а не за цяла ескадрила от 14 или 16 самолета, каквато е практиката в съюзни държави.
Оценявайки по наличната публична информация трите получени оферти от САЩ и Швеция за новопроизведени многофункционални изтребители и от Италия за използвани изтребители, както и заявеното предпочитание от българския премиер самолетите да са новопроизведени, Атлантическият съвет на България изразява своята увереност, че най-добрия избор за България са самолетите Ф-16 блок 70/72.
Нашата увереност е основана на следните аргументи:
Самолетите Ф-16 са на въоръжение в 11 европейски страни от НАТО и в Европа е изградена цялостна мрежа от летищна, обслужваща и ремонтна инфраструктура:
- Съседните на България съюзни държави (Гърция, Турция и Румъния), както и Полша оперират с Ф-16. Словакия и Хърватия също избраха Ф-16 за своите ВВС. Големият брой Ф-16 в Европа осигурява гарантирана последваща модернизация на самолета на по-ниска цена;
- Многоцелевият изтребител Ф-16 може да оперира с изтребители Ф-22 и Ф-35 от 5-то поколение и осигурява най-плавния преход при усвояването им, като Ф-35 вече постъпва на въоръжение в няколко европейски съюзни страни;
- В сравнение с останалите предложени самолети, Ф-16 най-пълно е доказал своите качества в реални въздушни операции;
- Като гранична държава на НАТО и ЕС и със значителна морска акватория, както и предвид предизвикателствата на стратегическата среда сега и в бъдеще, България се нуждае от изтребител с по-голям тактически радиус и по-голяма продължителност на полет за дежурство в зони на значително отдалечение от летището за базиране. Освен това България се нуждае не само от самолети за охрана на въздушното пространство (Air Policing), но и за участие в по-сложни операции в съюзен формат, в които горепосочените характеристики са от решаващо значение.
Летателно-тактическите характеристики на Ф-16 блок 70/72 са по-добри от тези на „Грипен C/D“
- Ф-16 блок 70/72 е с по-мощен двигател, притежава по-висока скороподемност, по-голямо ускорение и е с 1.9 пъти по-голям обем гориво във вътрешните резервоари в сравнение с „Грипен C/D“, което му осигурява по-малка зависимост от въздушно дозареждане с гориво;
- Ф-16 блок 70/72 има максимален тактически радиус на действие от 1570 км, който е почти 2 пъти по-голям от този на „Грипен C/D“;
- Самолетът притежава много добра маневреност, особено във вертикална плоскост;
- Самолетът е оборудван с автоматична система за предотвратяване на сблъсък със земната (морска) повърхност;
- Ф-16 блок 70/72 ще изпълнява по-добре функциите си в Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО.
Ф-16 блок 70/72 може да използва голямо разнообразие от съвременно въоръжение, разузнавателно и защитно оборудване
- На самолета има 9 фиксирани точки за подкачване на въоръжение, с което в един полет може да нанася удари по въздушни, морски и наземни цели;
- На самолета могат да се подкачат най-съвременните управляеми ракети клас „въздух-въздух“ с малък и среден обсег;
- На самолета може да се подкачва голямо разнообразие от въоръжение за удари по наземни цели, включително крилати ракети с голям обсег;
- Самолетът може да носи максимален боен товар от 7 350 кг, което е 1.5 пъти повече от „Грипен C/D“.
Самолет Ф-16 блок 70/72 е с най-съвременна авионика, навигационно и комуникационно оборудване
- Ф-16 блок 70/72 е оборудван с най-съвременен многофункционален радар с АФАР, който има способностите на самолет от пето поколение и който може да съпровожда едновременно над 20 въздушни и земни (морски) цели, с което значително превъзхожда „Грипен C/D“;
- Радарът на самолета може да открива въздушни цели на 160 км и големи наземни (морски) цели на разстояние над 290 км;
- Ф-16 блок 70/72 е оборудван с най-съвременно навигационно оборудване и високо защитена система за обмен на тактическа информация Link 16;
- Самолетът разполага със съвременни системи за опознаване „свой-чужд“, радиоелектронна защита и способности за водене на електронна война.
Самолет Ф-16 блок 70/72 има експлоатационен ресурс от 12 000 ч., в сравнение с „Грипен C/D“ от 8 000 ч.
- При годишен нальот на самолет от 200 ч., жизненият цикъл на самолета достига до 60 години;
- При годишен нальот на самолет от 250 ч., жизненият цикъл на самолета достига до 48 години;
- По-големите експлоатационни разходи на Ф-16 блок 70/72 за час полет, в сравнение с Грипен С/Д, се компенсират не само от по-добрите бойни възможности, но и от по-дългия жизнен цикъл на самолета. Тук следва да се има предвид и възможността за сътрудничество при поддръжката със съседните страни от НАТО, опериращи Ф-16, което ще доведе до оптимизиране на разходите до края на жизнения цикъл.
Поради надеждността и перспективата на самолетите Ф-16 блок 70/72, АСБ настоява за възможно най-бързо приключване на процедурата по избор и сключване договор за доставка на този тип боен самолет, максимално отговарящ на стандартите на НАТО.
АСБ счита, че българското правителството не трябва да се изкушава от примамливи оферти за по-широко индустриално сътрудничество, за сметка на качествата и бойните възможности на избрания самолет.
АСБ настоява също така, до закупуването и постигането на необходимата оперативна готовност на екипажите на новия изтребител, да бъдат разширявани възможностите за осъществяване на съвместна охрана със съюзни държави на българското въздушно пространство в рамките на Интегрираната система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО.
Необходимо е също така да се приеме и ускорен график за снемане от въоръжение и реализация на пазара на МиГ-29 и Су-25, като получените от продажбата средства бъдат използвани за ускорено въвеждане на въоръжение на новите бойни самолети, придобиване на нови радари и на модерни зенитно-ракетни комплекси.