Политическа партия „Волт“ настоява изпълнителната власт да обясни на обществото защо сумата за „Гражданска отговорност“ не намалява, след като обезщетенията за широкия кръг от близки на пострадали при пътни инциденти беше фиксирана до 5000 лв. чрез закон. Този въпрос зададе лидерът на „Волт“ – Настимир Ананиев, пред „Нощен Хоризонт“ по БНР.
По думите му промените, които бяха гласувани в парламента, би трябвало да намалят цената на застраховката с поне 100 лв. Това обаче така и не се случи, което налага намесата на Комисията за финансов надзор, категоричен е председателят на единствената паневропейска партия в България.
Настимир Ананиев, председател на транспортната комисия в 43-то Народно събрание, настоява правителството да гарантира прозрачност в изразходването на парите, които се събират от „Гражданска отговорност“, тъй като тя е задължителна за всички собствениците на автомобили.
Той добави, че целта на всеки бизнес е да бъде печеливш, но в подобен общественозначим сектор, които засяга милиони българи, отговорността на контролните органи да гарантират прозрачност е още по-голяма.
От „Волт“ настояват и прокуратурата да се самосезира за неуспешния старт на електронните винетки, заради което държавата беше ощетена с между 10 и 30 млн. лв.
“Някой трябва да поеме отговорност. Не става въпрос само за оставката”, посочи Ананиев.
От Европейска партия „Волт“ са категорични, че виновните в подобни случаи трябва да носят наказателна и материална отговорност, защото нанасят огромни щети на държавния бюджет.
Въвеждането на новата система е трябвало да бъде тествано паралелно с работеща хартиена винетка, за да се гарантира безпроблемното й въвеждане от 1 януари 2019 г., добави Ананиев.
От „Волт“ настояват и Агенция “Пътна инфрструктура” (АПИ) да кажат дали имат база данни за хартиените винетките, които са закупени през 2018г. И ако да, защо се наложи хората сами да преобразуват тези винетки, а не беше направено автоматично от АПИ.
Настимир Ананиев се опасява, че проблеми могат да възникнат и при въвеждането на ТОЛ системата, която засега ще е само за автомобилите над 3,5 т. По думите му най-вероятно системата ще обхване и всички останали коли, които преминават през планински проходи, тунели, мостове и магистрали, за които обаче държавата трябва да е осигурила безплатна алтернатива, както е по европейските стандарти.
Лидерът на „Волт“ коментира и протестите на превозвачите в Брюксел. Ананиев смята, че планът на френския президент Еманюел Макрон цели да удари конкурентноспособността на бизнеса в т.н. Източен блок и всъщност работи за модела „Европа на две скорости“.
“Имаме нарушени основни свободи и принципи на Европейския съюз”, категоричен е Настимир Ананиев.
Според него сега е моментът евродепутатите и правителството да защитят българските интереси. Има опасения обаче, че срокът за това е “проспан” или пропуснат от българските представители в Европа. Това е станало за сметка на по-добър доклад от Еврокомисията и вечните обещания за Шенген.