Ускорение около 13 пъти по-голямо от земното ускорение погубило журналиста Милен Цветков.
Това сочат първоначалните данни от катастрофата, информира в. "Труд".
Този извод като възможен потвърди проф. Станимир Карапетков, зам. ректор на Техническия университет, председател на Съюза на автотехническите експерти, автор на множество научни статии и автотехнически експертизи.
Първоначалните данни сочат, че автомобилът “Субару Форестър” с тегло по каталог за този модел от 1250 кг на Цветков е бил спрян на червен светофар.
В него се удря автомобил “Ауди Q7” с тегло от 2000 до 2200 кг, според модела, в който седят водач и още двама пътници. По сведения от очевидци вторият автомобил удря първия с 80 км/ч и без спирачен път. Колата на Милен Цветков изминава 20 метра, а след сблъсъка аудито продължава и спира в защитна ограда до входа на метростанция “Витоша”.
Скоростта на автомобила “Субару” от 0 км/ч мигновено e възможно да стане 50 км/ч (изчислява се в зависимост от вида на предавателната кутия и в какво положение е била тя преди удара).
За времето за изменение на скоростта, респ. за времето на удара средно от около 0,1 секунди, автомобилът при скорост след удара 50 km/h придобива ускорение над 138 метра за секунда на квадрат, тоест ускорение, което е над 13 пъти по-голямо от земното ускорение – 9,81 метра за секунда на квадрат.
“Не желая да коментирам конкретно казуса с Милен Цветков, защото е в процес на разследване, а и освен това разполагам само с данни от медиите. Но мога да говоря по принцип за този тип катастрофи, при които е налице удар отзад, – обясни професор Карапетков.
"При подобни пътнотранспортни произшествия хората, които са в автомобила, загиват от преносни инерционни сили, които предизвикват силно натоварване на вътрешните органи и възможно движение на тялото.
Тези сили са толкова по-големи, колкото по-голямо е ускорението. Може да си представите за какво ускорение говорим, когато от покой скоростта стигне до 20-30 или 50 км/ч за 0,1-0,2 части от секундата. Тук доминиращо значение имат не абсолютната стойност на скоростта, а нейното изменение за времето на удара, респ. ускорението, което придобива автомобилът за това време.
Ако се ударите със 140 км/ч в друг автомобил, не челно, а с малка контактна площ и с малко изменение на скоростта за времето на удара, напр. да загубите скорост 10-15 km/h, но запазите управление, може и изобщо да не пострадате.
Ако обаче се ударите дори и с 40 км/ч в дърво или стълб и автомобилът остане до него, настъпват сериозни травми, много вероятно и смърт.
При сблъсък отзад има няколко характерни особености. Първата е, че предпазният колан почти не помага. Човекът загива от т. нар. камшичен удар, при който главата се оттласква силно назад, а тялото се движи напред със седалката.
Другият смъртоносен фактор са разкъсванията на вътрешните органи под действие на инерционните сили. В зависимост от големината на ускорението възникват вътрешни кръвоизливи, порязава се първо слезката, после черният дроб, сърцето и т. н.”, разказа още проф. Карапетков.