След няколко месеца вече ще има 100 държавни бензиностанции, решиха депутатите като приеха окончателно промени в Закона за държавните резерви и военновременните запаси.
Те ще са под контрола на новата "Държавна петролна компания". Това дружество няма да може да се приватизира и да изпада в несъстоятелност.
Дружеството ще работи без печалба и ще получава трансфери от бюджета. Компанията ще може да създава търговски фирми за управление на бензиностанциите и на петролните бази, които ще получи от Държавния резерв чрез споразумение.
Целта е държавните бензиностанции да предлагат горива с минимална надценка и така да регулират пазара. Мотивът на управляващите е, че новите бензиностанции ще доведат до по-голяма конкуренция, а оттам и до по-ниски цени на горивото за крайния потребител.
Принципал на компанията ще бъде икономическият министър, който ще назначава управителния съвет на дружеството.
С изграждането на данъчните складове, които ще бъдат под управлението на държавното предприятие, съответно на бензиностанции, ще се гарантира пряката връзка данъчен склад - краен разпространител на горива, което от своя страна ще осигури прозрачност и възможно най-ниска цена за потребителя, се посочва в мотивите на гласувания проект.
Тези акцизни складове ще подлежат на регистрация по общия ред на закона и ще могат да се ползват от доставчиците на горива при недискриминационни условия и при спазване на принципа на неутралност, се казва още в приетия от парламента закон.
Финансовият министър Владислав Горанов, който предложи изненадващо тази компания само преди месец и половина, настоява, че тя ще работи на пазарен принцип, но ще продава горивата на по-ниски цени, като по този начин ще регулира естествено цените. Новата структура обаче е заложена, без да има възможност да фалира, тоест при трупане на загуби, бюджетът по някакъв начин ще трябва да я финансира и спасява, както това се случва сега по отношение на БДЖ и "Български пощи".
С промените в Закона ще се преобразуват сегашните петролни бази на държавния резерв в данъчни складове, но се залага и строеж на нови.
Компанията ще бъде със статут на държавно предприятие, а не на търговско дружество и няма да формира и разпределя печалба, седалището ще е в София. То ще се финансира от приходи от дейността му, от трансфери от държавния бюджет и други постъпления, определени с нормативен акт. Структурата, устройството и дейността на предприятието, правомощията и задълженията на органите за управление, се определят с правилник, приет от Министерски съвет.