Отидете към основна версия

4 787 58

Пътищари: Не са изхарчени авансите!

  • пътища-
  • протест-
  • пари

За септември беше обявен около 1 млрд. лева излишък

Снимка: БГНЕС

Не са изхарчени авансите! По вече работени обекти са върнати близо 120 млн. лв. от тези аванси. Единственото, което е нужно, е държавата да ускори процедурите, които са необходими за издаване на строителни разрешения на обектите, и те ще бъдат завършени. Това заяви пред БНР инж. Стефан Чайков, председател на Браншовата камара „Пътища“.

По думите му отпуснатите авансови средства са по договори с „Автомагистрали“ ЕАД за ново строителство, а сумите, които пътните строители претендират, са по договори с АПИ за текущ ремонт и поддържани. „Няма как да се смесват възложителите“, подчерта той.

Инж. Чайков посочи, че няколко пъти са обявявали, че около 600 млн. лева трябва да бъдат преведени на пътностроителните фирми, за да не спре работата по обектите, които са поели: „Междувременно сумите се увеличават непрекъснато“.

Той беше категоричен, че дали има, или няма пари в държавата - това казва Министерството на финансите, а не МРРБ:

„За септември беше обявен около 1 млрд. лева излишък. Бюджетът предвижда възможност за достигане на около 4,5 млрд. лева дефицит. Не е задължително Народно събрание, важно е дали служебното правителство иска да води такъв тип политика. От 1998 г. бюджетът на АПИ е допълван със средства от държавния бюджет с решение на Министерски съвет. Въпросът е на какъв етап правителството ще стигне до становището, че би могло да отпусне пари от евентуални излишъци в бюджета с постановление на МС“.

По думите му няма проблем да проведат протести и пред новото Народно събрание, така че да получат удовлетворение на икономическите им искания:

„Ако се наложи, ще окажем натиск на парламента, за да бъдат взети бързо решения, които да удовлетворят нашите искания“.

Председателят на Браншовата камара „Пътища“ беше категоричен, че исканията им не са политически: „Единственото ни политическо искане беше за оставка на министър Виолета Комитова“.

Чайков изрази очакване да стигнат до споразумение с правителството, защо неразбирателството би довело до социални проблеми:

„Има готовност в пътностроителните фирми да се освободят между 60 000 и 100 000 души, които да отидат в социалната система. ...Не сме освободили до този момент хора, защото се надяваме на споразумение, но икономическата логика е голяма, ако няма с какво да плащаш. Никой не иска да освободи и един човек“.

От своя страна заместник-министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков поясни, че никой не иска да води война с пътностроителните фирми, но трябва ясно да бъде казано кое как е направено и по кой начин фирмите могат да си вземат парите.

Той обясни, че раздадените авансови средства са раздадени за част от лотовете на АМ „Хемус“: „За съжаление те са раздадени за бъдещо строителство, за част от което няма дори и планове. Естествено е да сме притеснени какво ще стане с тези пари, защото е много смущаващ начинът, по който са раздадени“.

По думите му има категорична вина на предишното управление на страната и изказа недоумение, защо протестите на пътните фирми е пред МРРБ, а не пред партийната централа на предишната власт.

„Държавата е възложител на незаконното строителство. ... Искаме законът да излезе над властта. Властта е била силно смазала закона, той е този който дава или не дава, а не властта. Те искат пари от властта, при положение, че ние нямаме законовите механизми да ги дадем. Ако продължава властта да е над закона, е много страшно“, коментира още Шишков.

Той беше категоричен, че без санкции на Народно събрание не могат да се дават средства.

„Пътностроителните фирми са поискали да гарантираме едни пари сега и едни пари до края на март. Това, което министър Виолета Комитов е направила, и което е говорено в Министерски съвет, е за бюджета за 2022 г. да се даде предложение да бъдат заложени за тези текущи ремонти 1,4 млрд. лева. Искаме да сложим ред в тази история, да се прекрати практиката с плащане в края на годината. Образно казано - те строят, а после се прави бюджетът, кое е първото - първо се планира и се прави бюджет, а какво се прави - те строят и накрая, а, трябват ни толкова пари и те се наместват в бюджета. ... Фирмите строят под прикритие и накрая гаранцията остава в държавата, а те си вземат парите. Не смятам, че това е нормално“, коментира Иван Шишков.

Той изрази очакване да постигнат договореност с пътностроителните фирми, защото ръководителите им са бивши шефове на АПИ и добре разбират ситуацията.

Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 34 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове