Пренареждането на жълтите павета пред Народното събрание е под 1,5% от общия обем на проекта. Проектът продължава да се изпълнява и в момента, той е разделен на етапи. Зоната, в която се ремонтират жълтите павета, е само в пътните платна, това е зоната, в която бяха безобразно пренаредени. Стойността на ремонта е 206 хил. лв. и до този момент не само няма Акт 15, но не е платен нито един лев по обясними причини. Разбира се, че категорично не са се справили. По Закона за недвижимо културно наследство изпълнителят е глобен със 100 хил. лв. за наранени жълти павета, която е в сила.
Това каза кметът на Столична община (СО) Йорданка Фандъкова на изслушване в парламентарната Комисия по регионална политика, благоустройство и местно самоуправление (КРПБМС), предаде репортер на БГНЕС.
Столичният кмет заяви, че е поискала специална експертна намеса, затова са поканени водещи експерти. „Целта е да не се допуска след пренареждането ново разместваме", обясни Фандъкова и уточни, че в момента се прави тестов участък на площадката, на която се съхраняват паветата и когато експертите са готови, заедно със служебния министър на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков ще отидат да видят резултата. Тя подчерта, че нейно е било предложението жълтите павета да станат културна ценност.
По разчетите и плановете, които имаме за довършване на обекта, няма риск да бъдат загубени средства, съобщи Фандъкова.
Заместник-кметът на СО Ангел Джоргов заяви, че очевидно проблем има, но са взети достатъчно проби, включително и от независима лаборатория – както от пътната основа, така и от материалите. Ясно е, че проблем има, но всички проверки показват, че всичко отговаря на изискванията, както са записани в проекта. Той е оразмерен така, както се оразмерява всяка една пътна настилка. Проблемите са свързани само и единствено с хоризонтални размествания на паважа, няма пропадания, отбеляза той. По думите му се вижда, че проблем в основата няма и в случая е използвана класическа технология, като очевидно заради трафика тя трябва да бъде оптимизирана – пясъчната възглавница и материалите за самата фуга.
Министър Шишков от своя страна отбеляза, че стойността на проекта е над 46 милиона лева, като 41 милиона са отпуснати по оперативната програма. Срокът за изпълнение е удължен до септември 2023 г. Вече са направени две проверки, които са чисто технологични, и каквото и да излезе от тях, то ще бъде в полза на обществото, каза той. Шишков определи като сполучливо решението проектът да бъде разделен на етапи.
Главният архитект на София арх. Здравко Здравков посочи, че ако това се беше случило в Германия, нямаше на тази маса да бъдат нито арх. Джоргов, нито столичният кмета, а проектантът и изпълнителят. Регресът на този договор е 10%, което е нищожно за такъв проект, смята той.
Глобата е наложена за допуснато увреждане на керамични (жълти) павета при ремонта на Зона 4 от градския център. След подаден сигнал за умишлено счупване на цяло керамично паве от строителен работник е съставен констативен акт от Столична община. Наказателното постановление е издадено по чл. 20 от Закона на устройство и застрояване на Столична община, тъй като той предвижда по-високи глоби за повреждане от Закона за културното наследство.
Жълтите павета, който са положени в центъра на София в началото на ХХ век, са обявени за единична урбанистична и архитектурно-строителна културна ценност през 2016 г. със заповед на министъра на културата по предложение на кмета на Столична община и решение на Столичен общински съвет. За допуснатото умишлено увреждане кметът на Столична община Йорданка Фандъкова изпраща сигнал и до софийска градска прокуратура.