Новосъздадената във фейсбук група „АЗ НЕ Купувам от "Lafka"” бързо събра близо 5000 харесвания, които продължават да растат главоломно.
Това ни накара да потърсим информация за проекта и защо хората така бързо реагираха отрицателно на този бизнес.
Вижда се, че повечето притеснения са свързани с налагането на един нов монопол, както с предположението, че новата търговска верига (свързвана с Корпоративна търговска банка и Делян Пеевски) чрез лобистки поправки в Закона за акцизите и данъчните складове, прокарани в парламента ще ще бъде поставена в привилегировано положение.
На практика павилионите на Lafka единствени ще отговарят на изискванията на закона, смятат експерти. Това определено ще наложи монопол в сферата на бързо оборотните стоки.
Хората са допълнително ядосани и от факта, че много от обектите на Lafka, в които, освен вестници, се продават цигари и алкохол, са разположени в близост до училища.
Ето и предисторията:
Нова верига от търговски обекти за т.нар. импулсни стоки ще покрие страната с множество киоски и малки магазинчета, разположени на стратегически места в градовете. Това съобщиха от компанията “Табак маркет” през септември 2013 г. Тогава беше оповестено и името на веригата – Lafka.
Оттогава обектите брандирани с това лого ударно навлизат в страната. Според „Капитал” схемата за навлизане обичайно е една и съща - инвестиционно предложение към местната власт, предплащане на наема за 10 години напред и разполагане на обектите на най-атрактивните за търговия места след търг с условия, преписани от предложението на "Табак маркет" - дъщерната фирма на "Булгартабак" за търговия на едро и дребно.
Обектите с името Lafka ще бъдат няколко вида: улични киоски и няколко размера магазини, разположени в сгради или в пешеходни подлези, в метрото, на гари, летища и т.н. Служителите им ще имат еднакви униформи, а работното време на обектите ще е от 6 ч сутринта до 22 ч вечерта. Там, където се налага, ще има и денонощно работещи “лафки”, уточни още миналата година изпълнителният директор на „Табак маркет” Борис Захариев, цитиран от „Труд”.
Петър Ганев от Института за пазарна икономика заяви още през октомври, че ако се приеме крайно спорната мярка за продажба на цигари само в строго определени места, ще бъде нанесен шок на пазара, неконкурентни преимущества ще получат спечелилите конкурсите за такива обекти, потребителите ще бъдат лишени от избор, защото в тези обекти може да се ограничи предлагането на различни видове цигари. При силната регулация се увеличава нелегалният пазар, а това означава загуби за бюджета.