Има риск от повишаване на цените на горивата, обяви премиерът Николай Денков по време на брифинг в парламента в контекста на предсрочното прекратяване на дерогацията.
Той обаче увери, че
няма риск от недостиг на горива.
"Това, което трябва да знаем е, че трябва да се запази "Лукойл" да работи, за да нямаме шоково увеличаване на цените и за това се борихме досега. Оттук нататък дали ще има последващо повишение, зависи на първо място от международните пазари и дали "Лукойл" да осигури доставките", каза Денков.
Денков бе категоричен, че няма риск правителственият авиоотряд да спре да лети във връзка със спирането на дерогацията. Според него обаче писмото на авиоотряда в последния ден преди предсрочното прекратяване на дерогацията е или небрежности ли саботаж. "Така че ще има някакви последствия", каза още премиерът.
Държавният авиационен оператор оперира един самолет Еърбъс A319, един Фалкон 2000, два хеликоптера Ми-8 и един Аугуста AW109.
Припомняме, че държавният авиационен оператор вчера обяви в писмо, че няма да може изпълнява задачите си заради изтичането на договора с "Лукойл Ейвиейшън България" на 29 февруари. Договорът не може да бъде подновен заради европейските санкции срещу произведените горива от руски петрол.
Писмото е изпратено до транспортния министър Георги Гвоздейков един ден преди изтичането на контракта от шефа на отряда Златко Златев, уточни Euractiv.
"Към момента е невъзможно сключването на нов договор (за доставка на гориво с дружеството на "Лукойл"), което е свързано с наложените ограничителни мерки с оглед действията на Русия, дестабилизиращи положението в Украйна", пише шефът на авиоотряда до транспортния министър.
Правителственият авиоотряд е поискал оферти за доставка на гориво от трите наземни оператора на летище София, но е получил оферта само от "Соф Кънект".
Предложената цена е зад над 3400 евро на тон, а отделно е поискан депозит от 200 000 евро. Дружеството обявява, че тази цена е много по-висока от досегашната и офертата засега не е приета.
Според действащия договор с
"Лукойл" авиационното гориво е доставяно за 1009 долара за тон.
Поискано е съдействие и от дружеството на Shell&МОН Aviation, но е получен отказ, защото компанията не се съгласила с поставените от авиоотряда условия. Допълнително усложнение е, че компанията на Shell ще прекрати дейността си в България през юни. Иначе цената на горивото от Shell e сходна на тази на "Лукойл".
Шефът на "Правителственият авиоотряд" информира министъра, че при това положение основна опция е парламентът да предостави дерогация на дружеството за зареждане на гориво от "Лукойл".
Другата възможност е да се приеме много по-скъпата оферта на "Соф Кънект" или да се сключи договор до юни за доставки от Shell&МОН Aviation.