Бензиностанциите да записват на касовите бележки за горивата и номерата на автомобилите, които зареждат. Това е едно от средствата за борба със сивата икономика и повишаване на приходите в бюджета, анонсирани от шефа на Бюджетната комисия в парламента Делян Добрев преди дни. Очакваните приходи в държавната хазна биха били около 250 млн. лева, смята депутатът.
Според бранша, ако идеята бъде приета, то въвеждането ѝ би отнело минимум половин година, съобщава Нова тв.
Мартин Маринов е от шофьорите, които приветстват идеята за записване на номерата на колите върху касовите бележки като мярка срещу сивата икономика. Казва, че всеки път взима касовата си бележка, когато зарежда.
„До момента не ми се е случвало да не ми дадат касова бележка”, казва Маринов. Допуска обаче, че допълнителната информация може да предизвика забавяне на касите.
„Малко е изнервящо, защото понякога може да се образуват опашки”, обяснява той.
Идеята в касовата бележка бензиностанциите да отчитат и номера на автомобила, за който е заредено гориво, беше анонсирана от шефа на бюджетната комисия Делян Добрев. Целта е да се пресече практика да се събират невзетите касови бележки и след това по тях да се издава фактура на фирма. Според бранша, ако такова решение бъде взето, въвеждането на промяната ще отнеме поне година на бензиностанциите.
„На бензиностанциите да бъдат инсталирани камери, които да засичат номерата на автомобилите и те да се изписват автоматично на касовите бележки”, предлага Светослав Бенчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
„Чисто технически това може да отнеме между 6 месеца и 1 година, тъй като наистина не е лесен процес, особено ако е автоматизиран. Ако бъде ръчен, това на първо място ще забави процеса по обработване на всички клиенти в една бензиностанция”, заяви Бенчев.
Според собственици на бензиностанции инвестицията в техника би била за сметката на потребителите, тъй като щяло да доведе до увеличаване на цените.
„Мисля, че за всички от бранша ще бъде сложно да се внедри тази технология. Едва ли ще отнеме по-малко от година-година и половина. Другият въпрос е финансово какво ще струва на бранша, кой ще плаща тази сметка. Това ще бъдат крайните потребители. Ние ще трябва да вдигнем цената малко, за да се избие тази инвестиция”, обясни Димитър Хаджидимитров, председател на Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
По думите на Бенчев мерки по подобряване на контрола със сигурност са нужни, но в по-кратки срокове.
„Това, което предлагаме, е да има една единствена фактура, когато се купуват горива в брой, а именно разширеният касов бон, който се издава във всяка една бензиностанция. Този разширен касов бон да е единственият документ, който да се приема от страна на НАП по отношение на отчитане и връщане на ДДС по отношение на горивата”, заяви Бенчев.