Отидете към основна версия

30 220 14

Образованието гарантира отлична кариера

  • пилот-
  • обучение-
  • lufthansa
Марио Бакалов
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

В днешно време, получаването на диплома не е гаранция за намирането на добре платена работа, още по-малко за звездна кариера. Доброто образование е съчетание от теория и много, много практика. На практиката залагат големите университети от цял свят. Повечето от тях гарантират и място в престижна компания, за което са още по-предпочитани. Как е обаче при някои по-специфични професии, като например тази на пилота? Нека надникнем в „кухнята” на една от най-големите в света авиокомпании, а именно германския национален превозвач – Lufthansa. За това ще ни помогне Марио Бакалов, който даде специално интервю за читателите на Факти.бг. От 5000 пилоти в компанията само 400 са обучени да пилотират Airbus А380 и сред тях само един българин – Марио. Airbus А380 е най-големия в света самолет, най-тежкия и с най-нова техника. Капацитетът му е 526 пътници плюс 24 души екипаж. Бакалов, който е възпитаник на училището за пилоти на Lufthansa, също така започва да преподава в него и учи бъдещите пилоти как да повишат сигурността на полетите.

 

- Господин Бакалов, какви са предимствата една авиокомпания, в случая Lufthansa, да има собствено училище за пилоти?

- Повечето авиокомпании вземат пилоти от пазара. Lufthansa обаче назначава предимно такива, които тя е обучила. Логично възниква въпроса защо го прави? Причината е, че пилотите, които сме минали през едно също училище, а именно едни и същи преподаватели, една и съща философия, едни и същи стандарти, след като застанем в пилотската кабинета (ние не се познаваме) се оказва, че работим много по-лесно.

Не е задължително да се познаваме предварително, за да може добре да работим заедно. Достатъчно е да имаме т.нар. „социална компетентност”. В нея влизат няколко неща: да може да издържаш на стрес, да може да работиш в екип, да може да вземаш правилните решения в правилния момент, да знаеш какво става около теб – не само на апаратурата, която е на метър от теб, но и повече. Наличието на социална компетентност показва, че социалните знания са толкова важни за професията, колкото и техническите.

Друго предимство целият пилотски състав да е обучен на едно място е, че по този начин в компанията е налице висок процент на взаимозаменяемост на човешкия ресурс.

- Какви са изискванията и етапите на кандидатстване в школата на Lufthansa?

- Изискванията са кандидатът да е със завършено средно образование. Задълбочени познания по математика, физика и обща техническа култура като механика. Също така да е с добро здраве. Допускат се кандидати с височина между 1.65 и 1.98 метра. Изключително важно е бъдещите пилоти да имат силно развито чувство за отговорност и да са дисциплинирани. Задължително е владеенето на немски език. Повече информация може да се получи на www.lufthansa-pilot.de.

Има два изпита. Първият проверява дали кандидатът може да стане пилот. Провеждат се изпити по математика, физика, английски, дали кандидатът може да си представя нещата в 3D, мултитаскинг. Одобрените кандидати минават на втория тест, който се провежда няколко месеца след първия. На този етап се тества социалната компетентност, за която стана дума по-горе. При първия тест кандидатът се е доказал, че по принцип може да бъде обучен за пилот, а при втория – се проверява дали става за Lufthansa и възможността един ден да стане капитан в авиокомпанията. Кандидатите, които успяват да преминат и този етап от изпита, отиват на медицински преглед и обучението започва.

- Как протича то и с каква продължителност е?

- Състои се от няколко фази като първата започва със шестмесечни теоретични занятия в Бремен. След това за период от 4-5 месеца се отива във Финикс (Аризона, САЩ). Там е практическата част, която започва с летене на малки самолети.

- Защо именно във Финикс?

- Там има между 320-340 слънчеви дни в годината. Причината е, че всеки начинаещ пилот лети повече не по инструменти, а по видимост и наличието на добри метеорологични условия е задължително. Във Финикс има и пространство, и добро време, и се учи английски, защото езикът на авиацията е английският. Също така и цялата теория е на английски.

След това студентът отново се връща в Бремен за половин година, където довършват теорията. Полага изпит за Airline transport pilot licence (ATPL). Последната летателна фаза е в Германия на самолет модел Cessna Citation. Той е тип бизнес джет. Идеята е в тази последна фаза бъдещият пилот да се учи на такъв самолет, който отвътре изгледа, а и се държи като модерен голям самолет. Затова преди две-три години се инвестираха значителни средства в Citation – нов, бърз, с пилотска кабина, подобна на тези в големите самолети.

След приключването на тази фаза, се отива във Франкфурт за последната част от обучението, което също трае шест месеца. Получаването на лиценз за пилот е само едната част от процеса. Това не дава право да се лети с всички видове самолети. Именно на този етап пилотите се разделят – едните продължават обучението си на Boeing, а другите – на Airbus. В зависимост от това къде ще трябват пилоти, се решава на какъв тип самолет ще започне да лети вече професионалният пилот. За определен тип самолет е необходим т.нар. Type Rating и студентът, който вече е пилот, може да лети само на този тип самолет. Първоначалното обучение получава в симулатор. След това лети с инструктори и пътници и накрая получава лиценз и става first officer на съответния тип самолет.

- Каква кариера очаква всеки, който е завършил училището на Lufthansa за пилоти?

- След приключване на обучението, кариерата на пилота е следната: First Officer на европейските полети – например на Airbus 320. След това First Officer на дълги отсечки – Airbus 330/340, Airbus 380, Boeing 747. След това Senior First Officer – едно стъпало по-нагоре и след това капитан отново в Европа и отново на Airbus 320 или Boeing 737 например и последната фаза е капитан на дълги полети.

- Колко пилоти излизат от училището на Lufthansa на година?

- Между 200 и 300 души на година. Интересно е да се отбележи, че 7% от пилотския състав на Lufthansa е женски.

- Тези 200-300 души много ли са или са малко?

- Зависи от пазара. Преди време имаше недостиг на пилоти, но в момента имаме повече обучени пилоти. Тези, които са завършили, чакат няколко месеца, преди да бъдат назначени. Трудността в нашата индустрия е да се предвидят бизнес циклите. Дефакто има две години – периода на обучение, до реалното започване на работа като пилоти в Lufthansa. За да се оползотвори пълноценно времето вече готовите пилоти работят в други отдели на компанията като стажанти. По този начин имат възможността да получат по-добра представа как всъщност работи Lufthansa.

- Много хора се страхуват от летене. Как ще ги убедите, че това е не само бърз, но и сигурен начин за предвижване?

- Първо се започва с типичната информация, че статически летенето е най-сигурното, но това не е много убедително за хората. Тук отново важна роля играе обучението. Едно от главните неща е персонала – няма значение дали са пилоти или стюардеси, да е обучен добре. Още по-важно, обаче е служителите да бъдат в крачка с най-новите тенденции, т.е. необходимо е последващо обучение под формата на тренинги и семинари. На практика има първоначално обучение, а след това постоянно допълнително квалифициране. Третото, което е много важно, е т.нар. safety culture (култура на безопасност). Това означава, че всички хора в тази фирма разбират, вярват и живеят с тези правила. Четвъртото нещо са проверките и добре поддържаната техника.

- Вие също така провеждате тренинги и семинари. Бихте ли разказали малко повече за тях?

- Професията на пилота е повече техническа, но аз се интересувам и от „по-меката” част, т.е. от човешкия фактор (human factor) и провеждам human factor training. Това са семинари за пилоти и стюардеси, в които се разискват теми и се правят упражнения, фокусирани върху ролята на човека в авиацията. Учим се от грешки на други колеги. Целта е да се подобри сигурността. Тези семинари са задължителни и ca част от културата на авиокомпанията. Всеки пилот е задължен на три години да минава такъв семинар.

Един път на два месеца ходя и в пилотското училище в Бремен, където преподавам в първия основен курс по human factor training. Целта, действащи пилоти да преподават, е да се преплете теорията с практиката. Студентите се респектират от това, че виждат пред тях пилот.

- Как възникна идеята Ви за семинар между пилоти и диспечери и каква е целта му?

- Пилотите работим с много хора. Голяма, дори ключова част от работата ни е свързана с диспечерите. Но ние не ги виждаме, а само ги чуваме по радиостанцията. Идеята на т.нар. joint training е да съберем две професионални групи, които работят заедно и да ги накараме да тренират заедно. Аз като пилот като знам какво в твоя служебен живот е важно и ти като видиш на мен какво ми е важно в моята работа, може много по-добре и точно да ми дадеш информацията, от която се нуждая, за да си изпълня максимално добре служебните задължения. Ефективността, съответно и сигурността, се повишават.

Идеята ми за тези семинари дойде преди повече от три години. Каним колегите диспечери за размяна на опит, прожектираме филм, дискутираме го. Трудно е да се измери ефективността, но в авиацията процентът човешки фактор е доста висок и засега и двете страни (пилоти и диспечери) са доволни от семинарите.

- Защо решихте да следвате и психология?

- Идеята дойде отново от човешкия фактор. Голяма част от инцидентите в авиацията са заради този фактор и аз го наблюдавам в работата всеки ден. Логично беше за мен да го свържа и със следване в тази посока. В Airbus A380 имаме 526 пътника. Нарочно заставам често пред нашата врата, за да видя какви хора летят. Наблюдавам всички пътници, някои усмихнато казват „Добър ден!”, а други гледат надолу и ме игнорират тотално, вглъбени в себе си. Колегите също са много на брой – 25 000 стюарди, стюардеси и пилоти – най-различни хора.

- Имате идея Airbus A380 да кацне на летище „София”...

- От дълго време мечтая Airbus A380 да кацне на софийското летище. Убеден съм, че това ще е запомнящо се събитие за българите. Технически няма проблем да го направим, но все още търсим определено количество партньори за реализирането на тази идея. Силно вярвам, че ще стане.

Поставете оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.

Свързани новини