България е на първо място по смърт на пътя в Европейския съюз (ЕС). Заедно с другите превантивни мерки, най-накрая към финал върви и идеята за поощряване на изрядните шофьори.
През последните две години се говори за въвеждането на системата „бонус-малус“.
След провала на предишния модел от КФН във вторник предложиха два модела за „бонус-малус“.
Ако преди месеци се говореше, че лошите шофьори ще се наказват с 300% по-скъпа „Гражданска отговорност“, сега в двата варианта, предложени от Комисията за финансов надзор се предвижда застраховката да скочи с 400% за лошите шофьори.
В същото време изрядните шофьори ще се радват на максимум 25% отстъпка от застраховката.
Той не се различава съществено от предишния бонус, който предизвика протести и беше отхвърлен.
Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г.,
КФН обеща по-евтина „Гражданска отговорност“.
И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна и на застрахователите.
Дори и сегашните два варианта имат за цел по-скоро безпредметна дискусия, отколкото реални решения.
Нарушенията, които ще влияят на цената на застраховката, са разпределени в седем категории. Най-много „черни точки“ носят причинена смърт на пътя и тежки тежки катастрофи, опасно изпреварване, шофиране пиян или дрогиран, високата скорост в населените места и други.
Тези причини се сочат от КАТ за основна причина за катастрофите. Проблем е, че шофьорите, които са изрядни, трябва да чакат между 6-8 години, за да получат най-голямата отстъпка за полицата си.
Работната група предлага две алтернативни скали за "бонус-малус":
В случай на 15 класа:
- базов „неутрален“ клас (клас 6);
- пет класа „бонус“ (класове от 1-5);
- девет класа „малус“ (класове от 7-15).
В случай на 20 класа:
- базов „неутрален“ клас (клас 8);
- седем класа „бонус“ (класове от 1-7);
- дванадесет класа „малус“ (класове от 9-20).
При системата с 15 класа в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
На два етапа се въвежда системата "бонус-малус".
Първият етап е, когато влизат в сила разпоредбите за отчитане на извършените административните нарушения, заложени като фактори за определяне на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата от 01 януари 2020 г.
Вторият етап е влизане в сила на разпоредбите, които регулират определянето на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата и коригирането със съответния коефициент на индивидуалната застрахователна полица от 01 януари 2021 г.
За да се осигурят равнопоставени условия на всички участници в системата "бонус-малус" се предлага да бъдат предвидени само нарушенията и престъпленията, извършени след 01 януари 2020 г.
За да се избегне привилегировано третиране или дискриминация се предлага системата да е еднаква в случаите на моторни превозни средства, собственост на физически лица, юридически лица, държавата и общините.
Това все пак е прогрес, след като при предишния вариант държавните институции се ползваха с привилегировано положение.
Другият проблем, който остава нерешен, че при покупката на кола, застраховката ще е неутрален клас. Ако става дума за джигит, то това ще е вратичка в закона, но изрядният шофьор ще бъде наказан. Все пак прогрес е, че колата няма да върви в лошото си досие.
Другият проблем е, че работната група предлага решение на проблема, при който
собственикът препродава фиктивно колата си,
за да избегне негативната оценка. Новият собственик ще се води "неутрален" клас, но при следваща препродажба натрупаните "малуси" ще се вземат предвид, така че следващият собственик да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността не е била прехвърляна.
„Бонус-малус“ клас на собственик на МПС ще се определя и за всеки, който купува автомобил на лизинг. Наредбата предвужда той да има правата и задълженията на собственик на МПС, за да се прилага ефективно системата „бонус-малус“.
Според Комисията целта на системата "бонус-малус" е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, като това ще подобри пътната безопасност, а оттам ще доведе до намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Системата "бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска.
Трябва да отбележим, че трябва да се помисли за по-високи бонуси за добросъвестните водачи.
За целта се обещава да бъде изградена база, която безплатно да предоставя информация за всеки шофьор каква „Гражданска отговорност“ може да очаква.
Залогът е дали по-скоро ще имаме Брекзит или модерна система за „Гражданска отговорност“ в България.