Публикуваха предложения модел за системата "бонус-малус" на страницата на Комисията за финансов надзор (КФН) за обществено обсъждане, съобщиха от КФН.
Отговорни за проекта на системата "Бонус-малус" са три институции: Комисията за финансов надзор (КФН), Министерството на вътрешните работи (МВР) и Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС). В подготовката участва и Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".
От днес, 19 ноември 2019 г., в едномесечен срок, трите институции, ще приемат писмени предложения от всички заинтересовани страни в обществото.
Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г., КФН обеща по-евтина Гражданска отговорност. И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна и на застрахователите.
За да се осигурят равнопоставени условия на всички участници в системата "Бонус-малус" се предлага да бъдат предвидени само нарушенията и престъпленията, извършени след 01 януари 2020 г.
Системата "Бонус-малус", съгласно предложения проект ще има два етапа. Първият етап е, когато влизат в сила разпоредбите за отчитанена извършените административните нарушения, заложени като фактори за определяне на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата от 01 януари 2020 г.
Вторият етап е влизане в сила на разпоредбите, които регулират определянето на "Бонус-малус" класа на водача и собственика на колата и коригирането със съответния коефициент на индивидуалната застрахователна полица от 01 януари 2021 г.
За да се избегне привилегировано третиране или дискриминация се предлага системата да е еднаква в случаите на моторни превозни средства, собственост на физически лица, юридически лица, държавата и общините.
Според предложения модел носители на "Бонус-малус" класа са на самостоятелно основание собственикът и шофьорът на автомобила.
Предлага се собственикът да бъде носител на класа за "бонус-малус" за всяка отделна кола. По такъв начин извършените нарушения с конкретния автомобил няма да натоварват други коли, притежавани от същия собственик и ще се избегне ефектът на разпростиране.
С придобиването на моторното превозно средство се предвижда новият собственик да се класифицира в базов "неутрален" клас за "бонус-малус", който е равен на базовата застрахователна премия на застрахователя, съгласно тарифата без корекции.
За да се избегне заобикаляне на системата, чрез фиктивно прехвърляне на автомобила и неговото повторно придобиване от същия собственик с цел изчистване на натрупани "малуси", се предлага, ако колата бъде закупена от същия собсвтеник, да се вземат предвид натрупаните "малуси" през предишните периоди на притежание при прилагане на правилата за преход. Целта е собственикът да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността върху моторното превозно средство не е била прехвърляна.
Предложението е шофьорът също да е носител на клас "бонус-малус", защото поведението на водача е основният фактор за причиняване на катастрофи. Целта на предлаганата система е да противодейства на рисковото поведение на водачите на превозни средства при движението им по пътищата.
За да може да се отчита "бонус-малус" класът на водача се прави предложение за промени в законодателството. Предвижда се всички шофьори, включително и собственикът на колата, да се вписват в застрахователната полица "Гражданска отговорност".
Ако не бъдат вписани всички шофьори, се предвижда да има административно наказание, както за водача, така и за собственика на автомобила.
Изключения се правят за шофьорите на линейки, превозни средства със специален режим на движение, собственост на МВР и др. подобни, които имат право да ползват специален режим на движение. Изключението засяга и автомобил, собственост или е предоставено за ползване от лице, което е внедрило система за управление на пътната безопасност БДС ISO 39001, както и шофьорите на учебни автобуси или курсисти за шофиране.
Това, че не се вписват в полицата, не значи, че шофьорите на тези служебни автомобили се освобождават от системата "бонус-малус". Тяхната система бонус-малус ще се пренася от служебния, на личния им автомобил.
"Предлага се "бонус-малус" класът на водача да се определя към момента на вписване в застрахователната полица, като се отчитат административните нарушения и престъпления, установени с влезли в сила наказателни постановления, фишове, електронни фишове и присъди към момента на вписването в застрахователната полица", пишат авторите на системата.
Предложението е при първо вписване в застрахователна полица водач, за който няма информация за влезли в сила такива актове за налагане на наказания да се определя базов "неутрален" клас за "бонус-малус".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 СссереМ
Коментиран от #18, #35
18:51 19.11.2019
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Емил
Коментиран от #7
18:55 19.11.2019
4 Хахото
Коментиран от #6, #31
18:59 19.11.2019
5 Valio
19:00 19.11.2019
6 ???
До коментар #4 от "Хахото":
Запалваш първата и си чакаш застраховката.Коментиран от #33
19:06 19.11.2019
7 Логика
До коментар #3 от "Емил":
Следвайки тяхната логика, ако се израдваш с лопата на някой от КФН, трябва да лежиш половината присъда, а лопатата останалото. Защото и тя носи отговорност.19:19 19.11.2019
8 льолю
19:29 19.11.2019
9 Димов
19:33 19.11.2019
10 факт
19:42 19.11.2019
11 Ахахаха
Коментиран от #16
19:42 19.11.2019
12 Погнусен
19:43 19.11.2019
13 Бокос Фалос главанаци
19:45 19.11.2019
14 Лично
19:48 19.11.2019
15 Справедлив
19:50 19.11.2019
16 СссереМ
До коментар #11 от "Ахахаха":
Единствените начукани ще сте ВИЕ-БАРАБИТЕ ,работи съвестно и кадърно,спазвай законите и всичко ще е ОК,ако се правиш на джигит и умуваш ЧСИ-то те дебне, а аз постоянно следя обявите на ЧСИ-тата.Коментиран от #28
19:50 19.11.2019
17 Революция
20:03 19.11.2019
18 9738
До коментар #1 от "СссереМ":
За съжаление тази мярка ми се струва доста популистка и по-скоро ми идва като законен начин за скъпа гражданска за всички, и мярка, която ще накара доста от така наречените "селски джигити" да карат без гражданска, но да видим!20:11 19.11.2019
19 123
20:19 19.11.2019
20 аха
Коментиран от #22
20:55 19.11.2019
21 Morgoth
20:58 19.11.2019
22 Morgoth
До коментар #20 от "аха":
При предния опит застрахователите казаха какво е рисково шофиране на база техния опит с щетите, които са оправяли. Както може да се очаква тяхното определени доста се разминаваше с това на КАТ, за които скоростта е виновника за всички беди на този свят.21:00 19.11.2019
23 5869
Ако утре сестра ми ми даде колата си, понеже моята е счупена, първо в офис да ме запише ли трябва да иде?!
КФН и застрахователите просто искат схемата "Бонуса за нас, маулса за Вас!".
Коментиран от #24
21:13 19.11.2019
24 Morgoth
До коментар #23 от "5869":
Защото се опитват да минат метър, променяйки по-малко закони.21:15 19.11.2019
25 Бай Шиле
21:17 19.11.2019
26 Хмм
21:17 19.11.2019
27 Васил
21:22 19.11.2019
28 аве СерсеМ
До коментар #16 от "СссереМ":
Я научих нещо ново за теб и че си лешояд ! Следи, следи пък може някой прецакан от ЧСИ теб да те проследи после....нали се сещаш той няма вече, какво да губи ....!!!!21:46 19.11.2019
29 Jeep
22:32 19.11.2019
30 Димитър
по отношение на виновен и потърпевш от ПТП,А НЕ ДА НИ ГЛОБЯВАТ ТЕ.И КРАЙНО ВРЕМЕ ЗАСТРАХОВКАТА ДА Е НА ЛИЦЕТО КОЕТО УПРАВЛЯВА АВТОМОБИЛА НАЛИ Е ГРАЖДАНСКА ОТГОВОРНОСТ! И ЧОВЕК ТРЯБВА ДА ИМА ИЗБОР НЕ ДА ТЕ ЗАДЪЛЖАВАТ.ЗАЩО НЕ НАПРАВЯТ ПРОМЯНА ВЪЗМОЖНО И ДА НЯМАШ ГО ,НО ТОГАВА ПОСЛЕДСВИТЯТА ЩЕ ЗНАЕШ ЧЕ СА СИ Е**ЛИ МАЙКАТА.ЗА СЕГА НЕВИЖДАМ С ТАЯ ПРОМЯНА НА МЕН И НА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ ДА ИМ Е ПО-ЛЕСНО ОСВЕН ДА НИ Е ПО-СКЪПО.ТЕЗИ ПАРИ КОИТО СМЯТАТ ДА НИ ГИ ВЗЕМАТ КАТО МАЛОС ОСВЕН ЗАСТРАХОВАТЕЛИТЕ И ТЕХНИТЕ МЕНТОРИ ЩЕ СА И В ПОЛЗА. И КАКТО СЕ КАЗВАШЕ В ЕДНА ПРИКАЗКА ШИБАЙ ДЖЕКИ ТАА МАЧКА НЕ Е НАШТА.
01:33 20.11.2019
31 Николай
До коментар #4 от "Хахото":
Като си вземеш 3 коли ще направиш 3 застраховки гражданска, 3 каско, 3 общински данъка, 3 смени на масло, 6 пъти ще смениш летни - зимни гуми, да изброявам ли още. И накрая ще караш една кола щото не можеш да караш и трите едновременно. Разхода за 10 годишна кола от средния клас е около 2000 лв. на година без разхода за гориво.07:36 20.11.2019
32 A*ус Ма*ус
07:36 20.11.2019
33 Николай
До коментар #6 от "???":
За умишлен палеж не се изплаща застраховка.07:37 20.11.2019
34 Наум
07:47 20.11.2019
35 Радостин Костов
До коментар #1 от "СссереМ":
А на мен ми омръзна от облъчени като теб, които не могат да се замислят и за жалост се множите. Да те попитам няколко въпроса, та да ти дам поне малко тема за размисъл, стига да можеш да се замислиш разбира се. Та какво общо има скоростта с гражданската отговорност? Ако погледнем, над 40% от ограниченията на скоростта са неправилно поставени, неправилно защото малоумниците на проблемно място, не правят анализ, а мислят, че с едно ограничение са решили проблема, без да се замислят. че създават нови проблеми. Именно на подобни места КАТ ООД го удря на печалбарство и допълва статистиката, за промити мозъци. Та да те попитам сега. Ако човек без нарушения, прави по 2-3 катастрофи годишно, а същевременно ползва 20% отстъпка, а такъв който плаща 300% отгоре, но няма над 10 години катастрофа, КОЙ АДЖЕБА е проблемния и дали така погледнато е правилна тази простотия? Защото съм убеден, че такива варианти, ще има много. На мен са ми странни подобни размишления като твоите, извинявам се, грешно се изразих, защото това не са размишления, а по скоро не размишления, защото дори не е нужно и да се замислиш за да видиш, че 30г. родната ни фирма КАТ ООД прави едно и също с един и същи резултат. Само това е достатъчно за да ти е ясно и без замисляне, че говорят глупости. Това което правят в момента е вдигане на гражданската отговорност в пъти, защото бъди убеден, че с малоумните ограничения, над 90%, ще се окажат с по скъпа гражданска, а ти продължавай да си мислиш простотии20:12 20.11.2019