България е на първо място по смърт на пътя в Европейския съюз (ЕС). Заедно с другите превантивни мерки, най-накрая към финал върви и идеята за поощряване на изрядните шофьори.
През последните две години се говори за въвеждането на системата „бонус-малус“.
След провала на предишния модел от КФН във вторник предложиха два модела за „бонус-малус“.
Ако преди месеци се говореше, че лошите шофьори ще се наказват с 300% по-скъпа „Гражданска отговорност“, сега в двата варианта, предложени от Комисията за финансов надзор се предвижда застраховката да скочи с 400% за лошите шофьори.
В същото време изрядните шофьори ще се радват на максимум 25% отстъпка от застраховката.
Той не се различава съществено от предишния бонус, който предизвика протести и беше отхвърлен.
Припомняме, че при представянето на предложението за системата "бонус-малус" през 2018 г.,
КФН обеща по-евтина „Гражданска отговорност“.
И обещанието, и самото предложение обаче не бяха посрещнати с доверие от страна и на застрахователите.
Дори и сегашните два варианта имат за цел по-скоро безпредметна дискусия, отколкото реални решения.
Нарушенията, които ще влияят на цената на застраховката, са разпределени в седем категории. Най-много „черни точки“ носят причинена смърт на пътя и тежки тежки катастрофи, опасно изпреварване, шофиране пиян или дрогиран, високата скорост в населените места и други.
Тези причини се сочат от КАТ за основна причина за катастрофите. Проблем е, че шофьорите, които са изрядни, трябва да чакат между 6-8 години, за да получат най-голямата отстъпка за полицата си.
Работната група предлага две алтернативни скали за "бонус-малус":
В случай на 15 класа:
- базов „неутрален“ клас (клас 6);
- пет класа „бонус“ (класове от 1-5);
- девет класа „малус“ (класове от 7-15).
В случай на 20 класа:
- базов „неутрален“ клас (клас 8);
- седем класа „бонус“ (класове от 1-7);
- дванадесет класа „малус“ (класове от 9-20).
При системата с 15 класа в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 23% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
Втората скала съдържа 20 (двадесет класа) при базов "неутрален" клас 8, седем класа "бонус" и дванадесет класа малус. При нея в най-облагодетелстващия "бонус" клас се реализира отстъпка от 25% от базовата премия, а в най-утежняващия "малус" клас се реализира увеличение от 400% на базовата премия.
На два етапа се въвежда системата "бонус-малус".
Първият етап е, когато влизат в сила разпоредбите за отчитане на извършените административните нарушения, заложени като фактори за определяне на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата от 01 януари 2020 г.
Вторият етап е влизане в сила на разпоредбите, които регулират определянето на "бонус-малус" класа на водача и собственика на колата и коригирането със съответния коефициент на индивидуалната застрахователна полица от 01 януари 2021 г.
За да се осигурят равнопоставени условия на всички участници в системата "бонус-малус" се предлага да бъдат предвидени само нарушенията и престъпленията, извършени след 01 януари 2020 г.
За да се избегне привилегировано третиране или дискриминация се предлага системата да е еднаква в случаите на моторни превозни средства, собственост на физически лица, юридически лица, държавата и общините.
Това все пак е прогрес, след като при предишния вариант държавните институции се ползваха с привилегировано положение.
Другият проблем, който остава нерешен, че при покупката на кола, застраховката ще е неутрален клас. Ако става дума за джигит, то това ще е вратичка в закона, но изрядният шофьор ще бъде наказан. Все пак прогрес е, че колата няма да върви в лошото си досие.
Другият проблем е, че работната група предлага решение на проблема, при който
собственикът препродава фиктивно колата си,
за да избегне негативната оценка. Новият собственик ще се води "неутрален" клас, но при следваща препродажба натрупаните "малуси" ще се вземат предвид, така че следващият собственик да се окаже в същия "бонус-малус" клас, който би имал, ако собствеността не е била прехвърляна.
„Бонус-малус“ клас на собственик на МПС ще се определя и за всеки, който купува автомобил на лизинг. Наредбата предвужда той да има правата и задълженията на собственик на МПС, за да се прилага ефективно системата „бонус-малус“.
Според Комисията целта на системата "бонус-малус" е да коригира в дългосрочен план поведението на участниците на пътя, като това ще подобри пътната безопасност, а оттам ще доведе до намаляване на броя на смъртните случаи и телесните наранявания. Системата "бонус-малус" поставя акцент върху пряката връзка между поведението на пътя и риска.
Трябва да отбележим, че трябва да се помисли за по-високи бонуси за добросъвестните водачи.
За целта се обещава да бъде изградена база, която безплатно да предоставя информация за всеки шофьор каква „Гражданска отговорност“ може да очаква.
Залогът е дали по-скоро ще имаме Брекзит или модерна система за „Гражданска отговорност“ в България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ми да
Коментиран от #17
07:54 20.11.2019
2 1234
Коментиран от #4, #11, #19, #48, #92, #102, #117, #121
07:55 20.11.2019
3 as klavdii
07:57 20.11.2019
4 антрашпиц
До коментар #2 от "1234":
Не само те са идиоти,но водят в класирането с голяма преднина...08:05 20.11.2019
5 Миризлив пор
Коментиран от #7, #87
08:09 20.11.2019
6 Кольо
Коментиран от #13, #14, #110, #114
08:18 20.11.2019
7 Гербераси долни
До коментар #5 от "Миризлив пор":
Истината е че те и сега имат "норма" на съставени актове ,излизат максимум до 14:00 си ги пишат и после почивка дремят под някой обрасъл мост на околовръсното.А колкото до системата ,тя е направена отново да ни вземат повече пари законно ,всеки знае актовете с казуса несъобразена скорост които ти ги пишат дори да си карал и с 20 км.08:21 20.11.2019
8 Петър Андонов
Коментиран от #78
08:23 20.11.2019
9 Петър Андонов
Коментиран от #33
08:23 20.11.2019
10 никой
Коментиран от #98
08:23 20.11.2019
11 Минчо
До коментар #2 от "1234":
Защото не си в Швейцария и голяма площ от страната ни е равнинна,а не като Швейцария. А и сме малко зле с парите в сравнение с тях :)08:25 20.11.2019
12 Мемфис
Е, за какво са тогава “ тировете”, ако във всяка държава започнат да ги качват и свалят от влаковете?
Просто държавата е некадърна да създаде и поддържа добра пътна мрежа.
Коментиран от #85
08:25 20.11.2019
13 7687
До коментар #6 от "Кольо":
Напълно подкрепям.Колата е инструмент и проблемът е изцяло на шофьора.
Коментиран от #20
08:27 20.11.2019
14 Гербераси долни
До коментар #6 от "Кольо":
В България се гледа печалбата ,а не хората да са добре, много хора разполагат с по два автомобила и те (лобито на застрахователите)нямат изгода застраховката да е на човек ,как измислиха гражданската да се плаща дори и да не караш МПС -то,а дневните светлини за Европа при нас в закона ги записаха като къси къде е логиката лятото при 40 градуса рефлектора ти да се пече и после в тъмната част на дена да се взираш като караш, да не споменавам че превозното средство израсходва повече гориво и съответно замърсява повече въздуха.Коментиран от #67
08:29 20.11.2019
15 SAAB
2. "берекет " за пътна полиция / в рушвет /
08:38 20.11.2019
16 Ооо
Коментиран от #89
08:46 20.11.2019
17 Хойко
До коментар #1 от "ми да":
По каруцарските пътища какво очакваш да видиш... някой купил S класа с каруцарската заплата ли???08:47 20.11.2019
18 Димов
08:50 20.11.2019
19 Димов
До коментар #2 от "1234":
Защото вклака е на ток и не спонсорира Лукойл ;)08:51 20.11.2019
20 ии бреее
До коментар #13 от "7687":
братя защо всички знаем че тази застраховка е на автомобила а искат да ни убедят че е на шофьора09:00 20.11.2019
21 Драйвър
09:10 20.11.2019
22 сужук ага
09:17 20.11.2019
23 werty
може би по - съществения момент как ще е ориентирана системата с колата или с водача, понеже описаното предполага, че водещо ще е поведението на водача (собственик) и неговите нарушения, но в същото време колата "върви" с тежестта си. и как ще се ограничи едно МПС да се ползва от няколко човека
09:26 20.11.2019
24 6666
Коментиран от #37, #80
09:26 20.11.2019
25 Driving pleasure
09:30 20.11.2019
26 Driving pleasure
09:32 20.11.2019
27 dsсса
Коментиран от #68
09:34 20.11.2019
28 petio
09:43 20.11.2019
29 Спор няма
09:47 20.11.2019
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Брах ви лайката гербаджийска
Коментиран от #43
09:52 20.11.2019
32 Неделните молитви
09:52 20.11.2019
33 Сатаната
До коментар #9 от "Петър Андонов":
Петко, за повече от 30 г. стаж зад волана, по моя вина не е изплатен от застраховател нито лев. Не помня за какво нямам актове, за скорост, за пешеходна, за паркиране, за червен светофар, за алкохол мисля да е достатъчно. Ти който сигурно си огънал някоя ламарина искаш да ми кажеш че трябва да плащам 1200 лв. годишно за да ти е добре да си караш с 50 км. ЗАСТРАХОВКАТА Е ЗА НАНЕСЕНИ ИМУЩЕСТВЕНИ И НЕ ИМУЩЕСТВЕНИ ЩЕТИ. Актовете са наказание за неспазване на ЗДП. КОЛКО ТРЯБВА СПОРЕД ТЕБ ДА СЪМ ПОВЕЧЕ ГРАЖДАНСКИ ОТГОВОРЕН 50 или 70 години?09:55 20.11.2019
34 1234
10:03 20.11.2019
35 боцмана
10:22 20.11.2019
36 Гост
Не може да даваш книжка на човек без завършено ПОНЕ средно образование! Не може да не съблюдаваш младите шофьори и да не ги подлагаш на проверки поне 5 години след завършването на курса! Не може да не подлагаш на контрол и лекарски документ за разрешение за шофиране на хора след 63 годишна възраст,особенно тези с прекарани тежки заболявания по сърдечната и нервната системи!
Не може да говориш за фалит на БДЖ и несъстоятелност на железницата,а да разрешаваш на турски,украински,полски и какви ли още не простаци тираджии да шетат по българските пътища и да предизвикват тежки инциденти и повреди по настилката! Не може техническите прегледи да са “порнография”,а масово колите в БГ да са видно негодни,изгнили...без елементарно досие за история и техническа изправност! Не може да говориш за съвременна държава и да нямаш хубави пътища,пък било то и платени,построени от частни компании с цел печалба от тол система!
Само със здрав контрол нещата могат да придобият по-нормален вид!
Коментиран от #118
10:27 20.11.2019
37 анонимен
До коментар #24 от "6666":
Но в повечето български семейства автомобилът е един, а шофьорите двама или трима.Коментиран от #50
10:32 20.11.2019
38 Димов
10:35 20.11.2019
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Челмето.
Коментиран от #52, #55, #75, #81
10:38 20.11.2019
41 Българин
10:38 20.11.2019
42 сужук ага
Коментиран от #45
10:39 20.11.2019
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 мани мани
10:42 20.11.2019
45 мани мани
До коментар #42 от "сужук ага":
:):):)10:47 20.11.2019
46 идиоти
И с цел харчене на повече пари за безмислена административна работа, съответно и повече пари които ще им платят шофьорите, калкулирани в цената на застраховката, забатачват и усложняват още системата. С "черни точки" в зависимост от тежеста на някакво нарушение, вместо в зависимост от това дали има или няма щети платени от застрахователя, както е в нормалните държави. И с прескачане на едно ниво на собственик и прехвърляне на малуса като избенада на по-следващия собственик.
Пълна идиотия! Вместо просто да проумеят че бонус-малуса трябва да е на шофьора, а не на колата и да зависи само от това дали има платени щети за ПТП от застрахователя или няма.
10:47 20.11.2019
47 Изкарвам 500 харча 1000
10:48 20.11.2019
48 Марин
До коментар #2 от "1234":
А па ти не си идиот. Какво ти пречат камионите. Със какво ти докарват храна в магазина бе стършел. Шофьори те на камион са най малко финовни за катастрофи и прочие, да има малък брой такива които не трябва да се качват на камион но тия със леките коли там са масово. Целият проблем е при леките коли и при малооумни тъпоглави кретени които си незнам какво си мислят. Пример има ограничени на скорост 70км водача със колата кара със 60 свършва ограничението и той пак със 60 камиона тръгва да изпреварва защото на него това му е работа да стигне на време и тариката със колата дава газ и застава до него и не му дава да го изпревари. Е са кой е по виновен бе аа. Аз има над един милион километра зад гърба си и всеки боже ден се зблъсквам със какви ли не олигофрени оправляващи леки коли. Аииииииии сиии.Коментиран от #49
10:53 20.11.2019
49 Кореаца
До коментар #48 от "Марин":
Когато има ей такива Нерваци като тебе и то на камион Никога няма да се променят нещата.Не си богоизбранКоментиран от #104
11:05 20.11.2019
50 321
До коментар #37 от "анонимен":
Да, бе да. Регистрираните в страната автомобили са около 4 000 000. Населението по статистика е към 7 000 000, но реално е не повече от 6 000 000. От тях има над 1 000 000 деца под 18 г., които не мога да карат и поне още толкова пенсионери над определена възраст, които също не могат физически да карат. Тоест потенциалните водачи с около 4 000 000. По статистика тип социологическа агенция - гледам в тавана - 25 % от тези нямат книжка изобщо. Тоест останаха 3 000 000. От тях има едни 20%, които имат книжка, но никога не са карали автомобил. Тоест, на всеки водач в страната се падат по 2 автомобила.11:06 20.11.2019
51 1234
11:19 20.11.2019
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Аман
1. Купени книжки - масово не могат да шофират!
2. Ужасните пътища и магистрали, с който ББ се бие в гърдите!
3. Евро-скраповете, който караме, защото няма контрол над вноса на боклуци!
11:36 20.11.2019
54 вяве
11:38 20.11.2019
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 гост
12:03 20.11.2019
57 Билян
12:04 20.11.2019
58 Reptile
Какво плащат в ЕС - НЕ МЕ ИНТЕРЕСУВА! Който иска да ходи за 10 дни до Гърция да си цака по 5 - 10 евро на ден и да пътува, защо аз да му покривам риска. Тръгнал Ганьо да ми прави бизнес във Франция и аз му плащам риска да пие и да кара в Европа, айде нема нужда.
12:06 20.11.2019
59 гощо
12:18 20.11.2019
60 агент08
12:19 20.11.2019
61 Велин
12:21 20.11.2019
62 Велин
12:22 20.11.2019
63 огън и жупел
12:28 20.11.2019
64 ттттт
12:36 20.11.2019
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Гост
До коментар #14 от "Гербераси долни":
ГО не е задължителна ако не караш. Късите също не са задължителни ако имаш дневни. Абе ти верно ли си толкова зле с мебелировката на последния етаж?Коментиран от #90
12:54 20.11.2019
68 Гост
До коментар #27 от "dsсса":
Кое ще падне бе? Аз си сменям колите максимум на 4 години. И пак от нулата ли? Вие идиоти ли сте герберчета?12:58 20.11.2019
69 Зайко Байко многознайко
12:58 20.11.2019
70 Бубу
13:01 20.11.2019
71 Шабан
13:02 20.11.2019
72 чичо рук
13:03 20.11.2019
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Левски
13:10 20.11.2019
75 Джагал инджинерин на VW
До коментар #40 от "Челмето.":
Твойта чалмица малко на пот намирисва също:)13:23 20.11.2019
76 мафия
14:05 20.11.2019
77 ба ги другарко
14:08 20.11.2019
78 Лебас
До коментар #8 от "Петър Андонов":
Много си кух ,на едните ще скочи с 300-400лв. ,а другите ще получат намаление максимум 25 лв.-къде е правдата?Пак пълни гуша на боко.
15:11 20.11.2019
79 Бай хей
15:15 20.11.2019
80 морко
До коментар #24 от "6666":
Ей заради такива гяволета като теб ГО трябва да е на автомобила. Ти може да имаш двор, гаражи и да си ги държиш там, ама ела да видиш Ганчо от панелката как купава кочини и ги държи на паркинга, даже не ги и карат. В един панел от 55 кв. в три стаи наврени мъжа , жената , дъщерята и ,,зетя,, И четиримата цървула имат по един кенеф из...ран на паркинга, карат само единия. Общата стойност на 4 те кендзефурника няма и 8 хил. лева . Само дране му е майката . ГО 1000 , преглед 300 лв и платена зона пред панелките. Айде почвайте с плюнките.......15:31 20.11.2019
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Шофьора
15:56 20.11.2019
83 100%
15:56 20.11.2019
84 Нееее
16:33 20.11.2019
85 Пътуващ
До коментар #12 от "Мемфис":
Напълно съм съгласен за пътищата. Всеки ден пътувам по първокласен път Белово Пловдив. От три години не е полагана хоризонтална маркировка. В дъждовно и мрачно време е истинско изпитание за нервната система16:41 20.11.2019
86 Манипулация
16:56 20.11.2019
87 Манго Джери
До коментар #5 от "Миризлив пор":
Точно така, като не плати глоба- да събира боклуци покрай пътя или да чисти в моргата, да коси трева, да боядисва, може да се измисли17:15 20.11.2019
88 5898
НАЛИ ВИЕ ГЛАСУВАХТЕ ЗА ТЕЗИ, КОИТО СЕГА ВИ НАТАТРУЗВАТ ТОВА ДРАНЕ
17:45 20.11.2019
89 Hellish
До коментар #16 от "Ооо":
Чакай малко, кола 89-та година може да е изрядна и да се подържа безупречно и в същият момент кола 2015 може да е леш още със заводските накладки щото тъпунгера който я кара не поглежда. Моята кола може да е за 2000 лева но подръжката е евтина и точно заради това всичко което скръцне се сменя на момента. После, чисто технологично ,нека не вадя таблици, но съм убеден,че 30 годишен автомобил с нови дискове и накладки и работещ abs който е обут с нови гуми спира по-добре от 5-10 годишен автомобил с износени вече дискове и обут със стари гуми. Дали колите които летят по улиците ни масово не са точно "скъпите бегачки" на по 10-15 години карани от лигльото на тати дето не е дал пари за нея или са хорицата прибиращи се от работа със заплати от по 700-800 лева които си кътат колицата защото знаят,че ако нещо и стане за да вземат друга цялото семейство ще страда с месеци щото парите не стигат.Айде да си кажем истината в очите.Данък каруца.Моят дръгел от смяна на смяна не пипва маслото и се кара на газ.Дали не е по-екологично чист от един 10 години по-нов ремапнат дизел с затапени агр-и и махнати катализатори който на място пуши като локомотив. Еко норми , кой замърсява повече ,човека въртящ 5-7 хиляди на година със старата колица на газ защото има много такива или някоя служебна баничарка с евро 6 която и се навъртат 150-200 хиляди годишно. Щом данъка е заради замърсяването и винетката е за използването на пътната мрежа, не трябва ли да се определят по пробега на
17:46 20.11.2019
90 Тос
До коментар #67 от "Гост":
Ееее ти си много умен браво.Маи забрави,че ако нямаш кола,гражданската също нее задължителна.17:54 20.11.2019
91 професионален шофьор
Коментиран от #93
18:34 20.11.2019
92 Иванов
До коментар #2 от "1234":
Като гледам и ти не знаеш български. Имена на държави с малки букви, нема запетайки. Първо научи правописа , пък тогава давай акъли.19:05 20.11.2019
93 Селянин с кололо
До коментар #91 от "професионален шофьор":
Ако си мислиш ,че ще различно ако са БСП или ДПС или Атака...19:07 20.11.2019
94 гост
19:13 20.11.2019
95 filo
19:24 20.11.2019
96 VALIO
19:57 20.11.2019
97 Ужасссссс
20:16 20.11.2019
98 Койчо
До коментар #10 от "никой":
България не е София.20:19 20.11.2019
99 ббб
20:24 20.11.2019
100 Просто фен
20:32 20.11.2019
101 Davinci
20:45 20.11.2019
102 Този коментар е премахнат от модератор.
103 Ккк
22:07 20.11.2019
104 Този коментар е премахнат от модератор.
105 Потърпевш
22:42 20.11.2019
106 Шаран БГ
22:48 20.11.2019
107 Коментатор
23:45 20.11.2019
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 Готин
06:07 21.11.2019
110 Бисер
До коментар #6 от "Кольо":
Осъзнаваш ли какво предлагаш.Ако имаш семейна кола и жена ти е шофьор , ще плащаш 2 ГО.06:34 21.11.2019
111 Синеонов
09:28 21.11.2019
112 Съвест
09:40 21.11.2019
113 Симеонов
09:43 21.11.2019
114 Трак
До коментар #6 от "Кольо":
Да като Англия много си прост саше май не си излизал от бг. Ни и виновен и пострадал му вдигат застраховката. Чети а не само чат09:46 21.11.2019
115 Овце сте
10:36 21.11.2019
116 Някой
11:52 21.11.2019
117 El Torro
До коментар #2 от "1234":
Къде пък видя в Италия да се прекосява цялата страна с влак!?!. За Швейцария да, но е по изгодно ако си транзит, ако имаш товарене в единият край и разтоварване в другият няма такива влакове, не заблуждавай хората.15:14 21.11.2019
118 El Torro
До коментар #36 от "Гост":
Много си далече от истината.15:27 21.11.2019
119 Аз.......
19:25 21.11.2019
120 Този коментар е премахнат от модератор.
121 Пенсионер
До коментар #2 от "1234":
Ако качват тирове на влакове, предвижването ще става много бавно. По добре контейнери .09:34 22.11.2019
122 Така е
09:38 22.11.2019
123 Смешника
22:01 22.11.2019
124 sorko
10:59 16.05.2021
125 sorko
11:01 16.05.2021