Димитър Петков предстои да бъде дванайсетокласник в Професионалната гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в град Русе. Димитър е ученик там и се обучава в паралелка „Икономика и мениджмънт”. Бива подтикнат от своя учител г-жа Румяна Ценева да се включи в националното състезание „Най-добра бизнес идея”, а идеята му е класирана за втория кръг на състезанието, който предстои да се проведе.
Идеята на Димитър Петков е „да се създаде строителна фирма за строителни поръчки, която да се занимава със строеж на пътища и поддръжка на такива - както в града, така и извън него”. Процесът на асфалтополагане обаче ще се случва по нов иновативен метод, в който вместо битум се използва разтопена пластмаса. Това, по думите на Димитър, е по-евтино, по-издръжливо и по-екологично. Както каза той пред ФАКТИ, четете в интервюто ни:
- Идеята Ви за добавяне на разтопена пластмаса вместо битум в асфалта е бизнес план, права ли съм?
- Да, точно така. Моята идея е по-скоро бизнес идея или по-скоро приложението ѝ тук, в България.
- Разтопената пластмаса в някаква степен не би ли била вредна за околната среда?
- Със сигурност ще бъде по-малко вредна от това да бъде изхвърлена в околната среда – във водни басейни и т.н. Още повече, процесът се случва в рециклируем влак. Тази машина не само преработва и приготвя асфалтовата смес, тя също я и полага. Тя работи на място и е както асфалтопроизвеждаща, така и асфалтополагаща.
- Във вашия бизнес план откъде фирмата ще се сдобие с такава машина? Те имат ли широко производство?
- Не, тези машини нямат широко производство. Точно това прави бизнес плана успешен – можем да говорим за наличието на пазарна ниша. Доколко аз зная, в световен план няма много производители. Прилага се в малко държави и не се прилага широко.
- Каква би била цената на една такава машина?
- Варират от 40 до 100 хиляди долара.
- Вашата идея е България да използва разтопената пластмаса и рециклируемият влак или да произвежда такива машини за световния пазар?
- Идеята е чрез конкурентоспособността на тази хипотетична фирма, изпълнител на обществени поръчки, да се завладее българския пазар и това да има положителен ефект върху националната пътна инфраструктура, която е в много окаяно състояние от последните 20 години.
- Какви са предимствата на използването на разтопена пластмаса?
- Процесът е по-екологичен, защото пластмасата не се изхвърля в околната среда, а също лишаваме атмосферата от излишни вредни емисии, които се изхвърлят в нея при процеса на обработката на битум.
- Какви са разходите по асфалтополагане в държавите, в които се използва рациклируемият влак?
- Това е другото предимство на използването на пластмаса вместо битум - производството и полагането на този тип пластмасов асфалт е до 13 пъти по-издръжлив и до 3 пъти по-евтин, защото суровините са по-евтини. Държава първо, пести средства от изработката му и второ, пести от полагането му.
- Според проучванията Ви, каква е причината този асфалт да не се използва масово, щом е по-евтин и по-издръжлив?
- Моето обяснение е, че тази идея просто не е наложена на пазара. В световен план не много специалисти за запознати с този иновативен начин на асфалтополагане.
- Държавите, които използват метода комбинират ли го с традиционния метод на асфалтополагане?
- В САЩ, в щата Калифорния този начин на асфалтополагане е най-силно разпространен. Там температурите са много високи. Стандартната идея е освен пластмасата, да се рециклира и асфалта, който има нужда от смяна. Тоест, стария асфалт да бъде използван отново и освен пластмаса, да рециклираме също и асфалт.
- Кое би било най-голямото предимство на тази фирма, която Вашия бизнес план създава?
- Може да се предизвика бум в световен мащаб, ако започнем да оперираме в тази пазарна ниша. Освен на българския пазар, тази хипотетична фирма може да завладее всички пазари и освен основен национален изпълнител, да се превърне в партньор на различни други държави.
Едни такива подобни идеи са не само рентабилни, тоест печеливши, но биха били полезни за развитието на нацията и на държавата. В конкретния случай, подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси, нараства туризмът и посещението на държавата, а тя от своя страна става и много привлекателна за инвеститори. Когато е удобно пътуването, това довежда неминуемо до цялостно развитие на икономика и държавата.