Димитър Петков предстои да бъде дванайсетокласник в Професионалната гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в град Русе. Димитър е ученик там и се обучава в паралелка „Икономика и мениджмънт”. Бива подтикнат от своя учител г-жа Румяна Ценева да се включи в националното състезание „Най-добра бизнес идея”, а идеята му е класирана за втория кръг на състезанието, който предстои да се проведе.
Идеята на Димитър Петков е „да се създаде строителна фирма за строителни поръчки, която да се занимава със строеж на пътища и поддръжка на такива - както в града, така и извън него”. Процесът на асфалтополагане обаче ще се случва по нов иновативен метод, в който вместо битум се използва разтопена пластмаса. Това, по думите на Димитър, е по-евтино, по-издръжливо и по-екологично. Както каза той пред ФАКТИ, четете в интервюто ни:
- Идеята Ви за добавяне на разтопена пластмаса вместо битум в асфалта е бизнес план, права ли съм?
- Да, точно така. Моята идея е по-скоро бизнес идея или по-скоро приложението ѝ тук, в България.
- Разтопената пластмаса в някаква степен не би ли била вредна за околната среда?
- Със сигурност ще бъде по-малко вредна от това да бъде изхвърлена в околната среда – във водни басейни и т.н. Още повече, процесът се случва в рециклируем влак. Тази машина не само преработва и приготвя асфалтовата смес, тя също я и полага. Тя работи на място и е както асфалтопроизвеждаща, така и асфалтополагаща.
- Във вашия бизнес план откъде фирмата ще се сдобие с такава машина? Те имат ли широко производство?
- Не, тези машини нямат широко производство. Точно това прави бизнес плана успешен – можем да говорим за наличието на пазарна ниша. Доколко аз зная, в световен план няма много производители. Прилага се в малко държави и не се прилага широко.
- Каква би била цената на една такава машина?
- Варират от 40 до 100 хиляди долара.
- Вашата идея е България да използва разтопената пластмаса и рециклируемият влак или да произвежда такива машини за световния пазар?
- Идеята е чрез конкурентоспособността на тази хипотетична фирма, изпълнител на обществени поръчки, да се завладее българския пазар и това да има положителен ефект върху националната пътна инфраструктура, която е в много окаяно състояние от последните 20 години.
- Какви са предимствата на използването на разтопена пластмаса?
- Процесът е по-екологичен, защото пластмасата не се изхвърля в околната среда, а също лишаваме атмосферата от излишни вредни емисии, които се изхвърлят в нея при процеса на обработката на битум.
- Какви са разходите по асфалтополагане в държавите, в които се използва рациклируемият влак?
- Това е другото предимство на използването на пластмаса вместо битум - производството и полагането на този тип пластмасов асфалт е до 13 пъти по-издръжлив и до 3 пъти по-евтин, защото суровините са по-евтини. Държава първо, пести средства от изработката му и второ, пести от полагането му.
- Според проучванията Ви, каква е причината този асфалт да не се използва масово, щом е по-евтин и по-издръжлив?
- Моето обяснение е, че тази идея просто не е наложена на пазара. В световен план не много специалисти за запознати с този иновативен начин на асфалтополагане.
- Държавите, които използват метода комбинират ли го с традиционния метод на асфалтополагане?
- В САЩ, в щата Калифорния този начин на асфалтополагане е най-силно разпространен. Там температурите са много високи. Стандартната идея е освен пластмасата, да се рециклира и асфалта, който има нужда от смяна. Тоест, стария асфалт да бъде използван отново и освен пластмаса, да рециклираме също и асфалт.
- Кое би било най-голямото предимство на тази фирма, която Вашия бизнес план създава?
- Може да се предизвика бум в световен мащаб, ако започнем да оперираме в тази пазарна ниша. Освен на българския пазар, тази хипотетична фирма може да завладее всички пазари и освен основен национален изпълнител, да се превърне в партньор на различни други държави.
Едни такива подобни идеи са не само рентабилни, тоест печеливши, но биха били полезни за развитието на нацията и на държавата. В конкретния случай, подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси, нараства туризмът и посещението на държавата, а тя от своя страна става и много привлекателна за инвеститори. Когато е удобно пътуването, това довежда неминуемо до цялостно развитие на икономика и държавата.
-9 +54
Коментиран от #36
-4 +27
-9 +19
Коментиран от #10, #25
-0 +22
Коментиран от #11
-1 +23
-29 +14
Коментиран от #12
-6 +19
Коментиран от #32
-2 +16
-6 +24
До коментар #4 от "Четох тази":
толкова четеш, момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.
-4 +14
До коментар #5 от "Ю Кортес":
Не знам за асфалта но на много места вече маркировката е от пластмаса. Почти вечна е.
-0 +13
До коментар #7 от "селтак":
се остава селтак
Коментиран от #14
-5 +4
-4 +8
До коментар #12 от "селтака":
Ми да на село остана истинското за разлика от градската джендърия!
-3 +18
-6 +15
-1 +11
Коментиран от #23
-2 +14
-4 +19
-3 +12
-2 +16
Коментиран от #39
-8 +6
-5 +5
До коментар #17 от "Гост":
Нещо не си разбрал. Той няма да произвежда пластмаса, а ще използва отпадъците от произведената пластмаса.
-1 +6
Коментиран от #27
-4 +5
До коментар #4 от "Четох тази":
...момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.
--
Неговата идея е, че има пазарна ниша и България може да се възползва и да спечели.
Нашите мафиоти могат вложат малко пари в това, но те не са свикнали да печелят по честен начин
Коментиран от #37
-4 +5
Нищо ново не е измислено.
-1 +3
До коментар #24 от "Миро Антонов":
Добра идея, но в АПИ вече има бая наши хора, които АПИат здраво. Сори...уронг кънтри
-1 +1
-2 +5
-1 +8
-2 +2
-2 +2
До коментар #8 от "тариката":
Те затова имм най гадните пътиша от баш западно европейските държави. Аз бих се доверил на холандците французите испанците белгийците люксембургизите датчаните норвежците
-0 +1
-3 +4
-4 +3
-0 +2
До коментар #2 от "00000014":
Естествено че ще внасяме. Ще се навъдят стотици фирми за внос на чуждестранни пластмасови отпадъци. Хората вече няма да преследват вносът на боклук. Нали това е идеята.
-2 +2
До коментар #25 от "Hoho Boho":
Найш за кво друго имаме ниша? За етанол, за гориво на колите ни. Прави се от царевица и тръстика и е много пъти по-екологично от петрола. Питай бразилците. 80%от колите им са на етанол. Освен, че ще намалим вредните емисии в пъти, ще спрем и да зависим от Лукойл, защото имаме ресурс да си задоволяваме нуждите от етанол сами. А колите с флексфюел мотори, които могат най-лесно да преминат на етанол, се множат поголовно в България. Ето ти идея за бизнес и за еко. Ама никой няма да й обърне внимание, нито да пише за нея, докато не се внедри елемент за "усвояване" в нея.
Коментиран от #38
-0 +1
До коментар #37 от "Димов":
Практикува се в Швеция ,от 10- тина години, така намаляват зависимостта от петрола.Чрез държавни субсидии.
"Скания", започна производство на влекачи и товарни автомобили съвместно с една дестилерия в Швеция.
Ние , имаме" Рено клио", което е на етанол 95 , работи перфектно.
Но , кой в България ,ще субсидира Етанола , днес се продава за 1.25 евро за литър, в Българи,я това трябва да бъде предложено от Доган , и то , след като си направи дестилерия, или" купи от някой", който са го направили умишлено , да закъса финансово ,и да му" приберат бизнеса", изглежда трагедия, но е истина?
Българския, бизнес климат е жива трагедия, с тези управляващи
тулупи!
В България ,нормален бизнес няма ,няма и да има скоро!
-0 +2
До коментар #21 от "Кольо Темелков":
Дядо му са го утепали комунистите.а баща му е пожарникар.
-0 +0