17 Август, 2020 15:14 7 614 39

Ученик от Русе пред ФАКТИ: по-евтин и издръжлив асфалт и световен бум за България

  • асфалт-
  • пътна инфраструктура-
  • ученик

„Подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси и посещението на държавата, а тя става и много привлекателна за инвеститори”, казва Димитър

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Димитър Петков предстои да бъде дванайсетокласник в Професионалната гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в град Русе. Димитър е ученик там и се обучава в паралелка „Икономика и мениджмънт”. Бива подтикнат от своя учител г-жа Румяна Ценева да се включи в националното състезание „Най-добра бизнес идея”, а идеята му е класирана за втория кръг на състезанието, който предстои да се проведе.

Идеята на Димитър Петков е „да се създаде строителна фирма за строителни поръчки, която да се занимава със строеж на пътища и поддръжка на такива - както в града, така и извън него”. Процесът на асфалтополагане обаче ще се случва по нов иновативен метод, в който вместо битум се използва разтопена пластмаса. Това, по думите на Димитър, е по-евтино, по-издръжливо и по-екологично. Както каза той пред ФАКТИ, четете в интервюто ни:

- Идеята Ви за добавяне на разтопена пластмаса вместо битум в асфалта е бизнес план, права ли съм?

- Да, точно така. Моята идея е по-скоро бизнес идея или по-скоро приложението ѝ тук, в България.

- Разтопената пластмаса в някаква степен не би ли била вредна за околната среда?

- Със сигурност ще бъде по-малко вредна от това да бъде изхвърлена в околната среда – във водни басейни и т.н. Още повече, процесът се случва в рециклируем влак. Тази машина не само преработва и приготвя асфалтовата смес, тя също я и полага. Тя работи на място и е както асфалтопроизвеждаща, така и асфалтополагаща.

- Във вашия бизнес план откъде фирмата ще се сдобие с такава машина? Те имат ли широко производство?

- Не, тези машини нямат широко производство. Точно това прави бизнес плана успешен – можем да говорим за наличието на пазарна ниша. Доколко аз зная, в световен план няма много производители. Прилага се в малко държави и не се прилага широко.

- Каква би била цената на една такава машина?

- Варират от 40 до 100 хиляди долара.

- Вашата идея е България да използва разтопената пластмаса и рециклируемият влак или да произвежда такива машини за световния пазар?

- Идеята е чрез конкурентоспособността на тази хипотетична фирма, изпълнител на обществени поръчки, да се завладее българския пазар и това да има положителен ефект върху националната пътна инфраструктура, която е в много окаяно състояние от последните 20 години.

- Какви са предимствата на използването на разтопена пластмаса?

- Процесът е по-екологичен, защото пластмасата не се изхвърля в околната среда, а също лишаваме атмосферата от излишни вредни емисии, които се изхвърлят в нея при процеса на обработката на битум.

- Какви са разходите по асфалтополагане в държавите, в които се използва рациклируемият влак?

- Това е другото предимство на използването на пластмаса вместо битум - производството и полагането на този тип пластмасов асфалт е до 13 пъти по-издръжлив и до 3 пъти по-евтин, защото суровините са по-евтини. Държава първо, пести средства от изработката му и второ, пести от полагането му.

- Според проучванията Ви, каква е причината този асфалт да не се използва масово, щом е по-евтин и по-издръжлив?

- Моето обяснение е, че тази идея просто не е наложена на пазара. В световен план не много специалисти за запознати с този иновативен начин на асфалтополагане.

- Държавите, които използват метода комбинират ли го с традиционния метод на асфалтополагане?

- В САЩ, в щата Калифорния този начин на асфалтополагане е най-силно разпространен. Там температурите са много високи. Стандартната идея е освен пластмасата, да се рециклира и асфалта, който има нужда от смяна. Тоест, стария асфалт да бъде използван отново и освен пластмаса, да рециклираме също и асфалт.

- Кое би било най-голямото предимство на тази фирма, която Вашия бизнес план създава?

- Може да се предизвика бум в световен мащаб, ако започнем да оперираме в тази пазарна ниша. Освен на българския пазар, тази хипотетична фирма може да завладее всички пазари и освен основен национален изпълнител, да се превърне в партньор на различни други държави.

Едни такива подобни идеи са не само рентабилни, тоест печеливши, но биха били полезни за развитието на нацията и на държавата. В конкретния случай, подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси, нараства туризмът и посещението на държавата, а тя от своя страна става и много привлекателна за инвеститори. Когато е удобно пътуването, това довежда неминуемо до цялостно развитие на икономика и държавата.  


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Въпрос

    54 9 Отговор
    Бойка от ппГРОБ как ще печели ако няма дупки на 2 месеца след ремонта?
  • 2 00000014

    27 4 Отговор
    Колко вида пластмаси съществуват? От всяко дърво свирка става ли? ще внасяме ли пластмасови отпадъци? .....

    Коментиран от #36

  • 3 Пластмасата била

    19 9 Отговор
    Екологично чиста! Затова ли цял свят се задушава от пластмасови боклуци, и иска да спре производство на подобни изделия! И не знам как ще се обработва, но няма ли да се разтопи от високите температури!
  • 4 Четох тази

    22 0 Отговор
    Статия другаде и коментарите по нея бяха, че идеята не била негова! Вече се използвала в някои страни от години!

    Коментиран от #10, #25

  • 5 Ю Кортес

    23 1 Отговор
    Не знам доколко е нова идея защото по този метод отдавна се правят пътни настилки във Великобритания.

    Коментиран от #11

  • 6 Сделано в СССР

    14 29 Отговор
    Има бъдеще за България ! Само трябва малко време да измрем всички родени преди 1990 г. обременени и увредени от червената проказа и руската пропаганда.
  • 7 селтак

    19 6 Отговор
    Евтини и издръжливи неща,мойто момче нема,тва от селтака да го знаеш не знам даскалите на кво те учат!

    Коментиран от #12

  • 8 тариката

    16 2 Отговор
    тоя знае ли при каква температура се стопява пластмасата и колко ще струва това ?? а зимата настилката ще бъде ли по хлъзгава, аз бих се доверил на германците ,.....

    Коментиран от #32

  • 9 Калоян

    24 6 Отговор
    Залъгах се и четох до цената за машината озвучена от хлапака от 40 до 100 хиляди долара. По нататък няма смисъл, защото е ясно че хлапето не е в час с много неща.
  • 10 Явно

    14 4 Отговор

    До коментар #4 от "Четох тази":

    толкова четеш, момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.
  • 11 Калоян

    13 0 Отговор

    До коментар #5 от "Ю Кортес":

    Не знам за асфалта но на много места вече маркировката е от пластмаса. Почти вечна е.
  • 12 селтака

    4 5 Отговор

    До коментар #7 от "селтак":

    се остава селтак

    Коментиран от #14

  • 13 JAPCARS4EVER

    8 4 Отговор
    Абе ай стига бе,ше карам на пластмаса,то не стига,че сега се лизгам на всеки завой ми накрая ще се прибия някъде с тия вашите иновации
  • 14 селтак

    18 3 Отговор

    До коментар #12 от "селтака":

    Ми да на село остана истинското за разлика от градската джендърия!
  • 15 Хммм

    15 6 Отговор
    Това е мъртво родена идея. Световните тенденции са към ограничаване на пластмасите , дори шишетата и амбалажните материали да са от стъкло ,и хартия. Пластмасата има много висок процент на стареене , особено на УВ-лъчи, става трошлива , и се разпрашава на малки частици , които заразяват почви въздух , вадихателни пътища , предизвиквайки редица канцерогенни заболявания .Това подложено на тежки експлоатационни условия с високи линейни разширения , и земни деформационни сили ,ще изкара от ден до пладне. Асфалта може да не е най-доброто , но поне е съставен в голямата си част от инертни материали, които не са толкова вредни.
  • 16 Анализаторр

    11 1 Отговор
    Ако има финансиране по европейска програма и се отчита правилната партийна каса може и да стане с Баце тези неща са вървежни. Бях чел че от пиролизни остатъци на домашен боклук в индия правят асфалт. Обаче младежа като се събуди и прочете европейските стандарти и се срещне с ръководството на АПИ ще се събуди леко запотен и бръкнал в контакта.
  • 17 Гост

    14 2 Отговор
    Лелемале, момче с тая пластмаса в асфалта ше си докараш яда на Грета Тумберг. Таа е по зле и от кошмар внимавай! 😂

    Коментиран от #23

  • 18 Факт

    19 4 Отговор
    Малкия ако стане член на ГЕРБ може и да му дадат да прави пътища и то като трети подизпълнител на "Трейси"Тогава може да си слага тебешир,пластмаса,слама...каквото реши.
  • 19 яко ни лъжат управляващите

    12 3 Отговор
    тази статия колко пъти ще я пускате? пластмасата е най-големия замърсител на планетата и увеличава стократно спирачния път. или май лобирате да ни затрупат с боклук от запада? лобирате за боклукчарската мафия?
  • 20 Абсолютна глупост !

    16 2 Отговор
    Много държави го правят отпреди доста години, НО НЯМА НУЖНОТО СЦЕПЛЕНИЕ , ПРИРАВНЯВАТ ГО С БЕТОННА, спирачния път е в недопустими граници ! !
  • 21 Кольо Темелков

    6 8 Отговор
    ЩОМ ФАКТИ ПУБЛИКУВАТ ТАЗИ СТАТИЯ ЗА НЕЗНАМ КОЙ СИ ПЪТ , ТОВА МОМЧЕ ЩЕ Е ОТ РУСОФИЛСКО ПОТЕКЛО , А ДЯДО МУ ЩЕ Е БИВШ ПАРТИЕН СЕКРЕТАР !

    Коментиран от #39

  • 22 БСП за България и Радев

    5 5 Отговор
    Личи си че тоя е гербав до костите си. Като измислиш асфалт, който се яде, ми се обади
  • 23 Hoho Boho

    6 1 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Нещо не си разбрал. Той няма да произвежда пластмаса, а ще използва отпадъците от произведената пластмаса.
  • 24 Миро Антонов

    5 4 Отговор
    Би било добре АПИ да го привлекат в дружеството си. Да му се отпусне стипендия за висшето му образование и да остане в България. Тук да работи и тук да се развива-ето от такива умове има нужда сега държавата. Идеята му ми хареса-ако наистина стане и се приложи,това само може да е от полза.

    Коментиран от #27

  • 25 Hoho Boho

    5 4 Отговор

    До коментар #4 от "Четох тази":

    ...момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.
    --
    Неговата идея е, че има пазарна ниша и България може да се възползва и да спечели.
    Нашите мафиоти могат вложат малко пари в това, но те не са свикнали да печелят по честен начин

    Коментиран от #37

  • 26 Стара технология

    3 1 Отговор
    В белите държави, още преди 20 години направиха издръжлив асфалт за 30 г. напред, с 30% по-евтин, когато направих подобно предложение на СДС навремето - казаха - НЕ!

    Нищо ново не е измислено.
  • 27 АПИ

    1 1 Отговор

    До коментар #24 от "Миро Антонов":

    Добра идея, но в АПИ вече има бая наши хора, които АПИат здраво. Сори...уронг кънтри
  • 28 всяка пластмаса да си знае гьола

    5 2 Отговор
    Стигат ни пластмасовите домати.
  • 29 Стеф

    8 1 Отговор
    "Пластмаса" е може би най-широкото понятие в света. Каква пластмаса? Какво ще я пази от УВ влияние, от студ и жега? Няма ли да деструктира? "Пластмасата" е по-твърда от битума в общия случай, което при динамични натварвания от преминаване по нея има много по-голям шанс някое от камъчетата да изскочи и да започне ронене. На такова шосе спирачния път би бил по-дълъг, движението на колите би било по-шумно. Загряването на обикновен, смесен полимерен гранулат би отделило поне 5 пъти по-вредни вещества в атмосферата, отколко при битума. Иначе 100 хиляди долара за такава машина е направо без пари. Полимерите могат да имат широк спектър от качества, и да се нагласят да могат да бъдат подходящи за целта. Проблемът е че за различни свойства се ползват скъпи добавки и пълнители. Иначе полимербетон има от 50 години насам и темата въобще не е нова. Цялата статия е написана наивно, нагласено и без абсолютно никакви научни факти. Човек който няма идея би си помислил че директно се топят пластмасови отпадъци, гранулират се и се ползват, но няма как да стане. Навярно става дума за полимери като добавка към битума с цел подобряване на свойствата му, но и това не е ново. Полимерите могат да заменят напълно успешно като качества множество елементи, но причината да не се наложат толкова масово е именно в по-високата крайна цена. Завършил съм в МФ към ТУ, специалност "МЕ и неметални конструкции" и може да се каже че имам идея.
  • 30 Манго

    2 2 Отговор
    Имам дежа ву че тая тъпотия я четох преди няколко дни...
  • 31 не щем

    2 2 Отговор
    Отровни пластмаси от Европа! Не щем боклуци, тук има предостатъчно, даже в излишък !!!!
  • 32 Тираджия

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "тариката":

    Те затова имм най гадните пътиша от баш западно европейските държави. Аз бих се доверил на холандците французите испанците белгийците люксембургизите датчаните норвежците
  • 33 КЕЛЕШ

    4 3 Отговор
    ПЛАСТМАСАТА Е НАПЪЛНИЛА ГЛАВЪТЪ НА ТОЯ ДЕТО БРОИ ДО 12 , ТЯ СЕ ПЪРЗАЛЯ И СУХА И МОКРА ПРИ ТРИЕНЕ С ГУМИ ТАКА ЧЕ ИДИОТИЯТА Е ПЪЛНА .................. МОМЧЕТО НЕКА СЕ ПРОБВА В МЛАДЕЖКОТО ГЕРБ , ТАМ СА ВСЕ КАТО НЕГО И ПОНЕЖЕ СА ПРОСТИ ИМ Е ДОБРЕ !
  • 34 ДА ЖИВЕЙ КИНЕФА

    3 4 Отговор
    АКО СЕ ПОЛЗВА ДУНАПРЕН ШУМА ЩЕ ИЗЧЕЗНЕ А И ЩЕ НАМАЛИ ДО МИНИМУМ КРЯКАНЕТО ОТ ПРОТЕСТИ КОЕТО ЩЕ ДОВЕДЕ ДО ОЩЕ ПО - СТАБИЛНА ДЪРЖАВА ПОД ДАЛНОВИДНОТО РЪКОВОДСТВО НА ПАРТИЯТА НАСЛЕДНИЦА НА НАЙ - ВЕЛИКОТО ИДЕОЛОГИЧЕСКО ЧУДО - КОМУНИЗМА , НЕЙНИЯ ИДЕОЛОГ ТОДОР ЖИВКОВ И НАЙ - ДАРОВИТИЯ МУ УЧЕНИК БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ И НЕГОВАТА ШАЙКА КРАДЦИ И ПРЕСТЪПНИЦИ !
  • 35 така

    2 0 Отговор
    в Нидерландия го правят на панели и на ремонт се сменят!Така се прави в хале на сухо!....
  • 36 Гост

    2 2 Отговор

    До коментар #2 от "00000014":

    Естествено че ще внасяме. Ще се навъдят стотици фирми за внос на чуждестранни пластмасови отпадъци. Хората вече няма да преследват вносът на боклук. Нали това е идеята.
  • 37 Димов

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Hoho Boho":

    Найш за кво друго имаме ниша? За етанол, за гориво на колите ни. Прави се от царевица и тръстика и е много пъти по-екологично от петрола. Питай бразилците. 80%от колите им са на етанол. Освен, че ще намалим вредните емисии в пъти, ще спрем и да зависим от Лукойл, защото имаме ресурс да си задоволяваме нуждите от етанол сами. А колите с флексфюел мотори, които могат най-лесно да преминат на етанол, се множат поголовно в България. Ето ти идея за бизнес и за еко. Ама никой няма да й обърне внимание, нито да пише за нея, докато не се внедри елемент за "усвояване" в нея.

    Коментиран от #38

  • 38 Чрез Хунтата може и да стане

    2 0 Отговор

    До коментар #37 от "Димов":

    Практикува се в Швеция ,от 10- тина години, така намаляват зависимостта от петрола.Чрез държавни субсидии.
    "Скания", започна производство на влекачи и товарни автомобили съвместно с една дестилерия в Швеция.
    Ние , имаме" Рено клио", което е на етанол 95 , работи перфектно.
    Но , кой в България ,ще субсидира Етанола , днес се продава за 1.25 евро за литър, в Българи,я това трябва да бъде предложено от Доган , и то , след като си направи дестилерия, или" купи от някой", който са го направили умишлено , да закъса финансово ,и да му" приберат бизнеса", изглежда трагедия, но е истина?
    Българския, бизнес климат е жива трагедия, с тези управляващи
    тулупи!
    В България ,нормален бизнес няма ,няма и да има скоро!
  • 39 В архива

    0 0 Отговор

    До коментар #21 от "Кольо Темелков":

    Дядо му са го утепали комунистите.а баща му е пожарникар.