ФАКТИ.БГ

Ученик от Русе пред ФАКТИ: по-евтин и издръжлив асфалт и световен бум за България

„Подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси и посещението на държавата, а тя става и много привлекателна за инвеститори”, казва Димитър

Публикувана: 17 Август, 2020 15:14
39 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 6703
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.3 от 31 гласа.
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Димитър Петков предстои да бъде дванайсетокласник в Професионалната гимназия по икономика и управление „Елиас Канети“ в град Русе. Димитър е ученик там и се обучава в паралелка „Икономика и мениджмънт”. Бива подтикнат от своя учител г-жа Румяна Ценева да се включи в националното състезание „Най-добра бизнес идея”, а идеята му е класирана за втория кръг на състезанието, който предстои да се проведе.

Идеята на Димитър Петков е „да се създаде строителна фирма за строителни поръчки, която да се занимава със строеж на пътища и поддръжка на такива - както в града, така и извън него”. Процесът на асфалтополагане обаче ще се случва по нов иновативен метод, в който вместо битум се използва разтопена пластмаса. Това, по думите на Димитър, е по-евтино, по-издръжливо и по-екологично. Както каза той пред ФАКТИ, четете в интервюто ни:

- Идеята Ви за добавяне на разтопена пластмаса вместо битум в асфалта е бизнес план, права ли съм?

- Да, точно така. Моята идея е по-скоро бизнес идея или по-скоро приложението ѝ тук, в България.

- Разтопената пластмаса в някаква степен не би ли била вредна за околната среда?

- Със сигурност ще бъде по-малко вредна от това да бъде изхвърлена в околната среда – във водни басейни и т.н. Още повече, процесът се случва в рециклируем влак. Тази машина не само преработва и приготвя асфалтовата смес, тя също я и полага. Тя работи на място и е както асфалтопроизвеждаща, така и асфалтополагаща.

- Във вашия бизнес план откъде фирмата ще се сдобие с такава машина? Те имат ли широко производство?

- Не, тези машини нямат широко производство. Точно това прави бизнес плана успешен – можем да говорим за наличието на пазарна ниша. Доколко аз зная, в световен план няма много производители. Прилага се в малко държави и не се прилага широко.

- Каква би била цената на една такава машина?

- Варират от 40 до 100 хиляди долара.

- Вашата идея е България да използва разтопената пластмаса и рециклируемият влак или да произвежда такива машини за световния пазар?

- Идеята е чрез конкурентоспособността на тази хипотетична фирма, изпълнител на обществени поръчки, да се завладее българския пазар и това да има положителен ефект върху националната пътна инфраструктура, която е в много окаяно състояние от последните 20 години.

- Какви са предимствата на използването на разтопена пластмаса?

- Процесът е по-екологичен, защото пластмасата не се изхвърля в околната среда, а също лишаваме атмосферата от излишни вредни емисии, които се изхвърлят в нея при процеса на обработката на битум.

- Какви са разходите по асфалтополагане в държавите, в които се използва рациклируемият влак?

- Това е другото предимство на използването на пластмаса вместо битум - производството и полагането на този тип пластмасов асфалт е до 13 пъти по-издръжлив и до 3 пъти по-евтин, защото суровините са по-евтини. Държава първо, пести средства от изработката му и второ, пести от полагането му.

- Според проучванията Ви, каква е причината този асфалт да не се използва масово, щом е по-евтин и по-издръжлив?

- Моето обяснение е, че тази идея просто не е наложена на пазара. В световен план не много специалисти за запознати с този иновативен начин на асфалтополагане.

- Държавите, които използват метода комбинират ли го с традиционния метод на асфалтополагане?

- В САЩ, в щата Калифорния този начин на асфалтополагане е най-силно разпространен. Там температурите са много високи. Стандартната идея е освен пластмасата, да се рециклира и асфалта, който има нужда от смяна. Тоест, стария асфалт да бъде използван отново и освен пластмаса, да рециклираме също и асфалт.

- Кое би било най-голямото предимство на тази фирма, която Вашия бизнес план създава?

- Може да се предизвика бум в световен мащаб, ако започнем да оперираме в тази пазарна ниша. Освен на българския пазар, тази хипотетична фирма може да завладее всички пазари и освен основен национален изпълнител, да се превърне в партньор на различни други държави.

Едни такива подобни идеи са не само рентабилни, тоест печеливши, но биха били полезни за развитието на нацията и на държавата. В конкретния случай, подобряването на националната пътна инфраструктура засилва стопанските процеси, нараства туризмът и посещението на държавата, а тя от своя страна става и много привлекателна за инвеститори. Когато е удобно пътуването, това довежда неминуемо до цялостно развитие на икономика и държавата.  

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.3 от 31 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Въпрос
1 Отговор
Бойка от ппГРОБ как ще печели ако няма дупки на 2 месеца след ремонта?

Оценка:
-9 +54

00000014
2 Отговор
Колко вида пластмаси съществуват? От всяко дърво свирка става ли? ще внасяме ли пластмасови отпадъци? .....

Коментиран от #36


Оценка:
-4 +27

Пластмасата била
3 Отговор
Екологично чиста! Затова ли цял свят се задушава от пластмасови боклуци, и иска да спре производство на подобни изделия! И не знам как ще се обработва, но няма ли да се разтопи от високите температури!

Оценка:
-9 +19

Четох тази
4 Отговор
Статия другаде и коментарите по нея бяха, че идеята не била негова! Вече се използвала в някои страни от години!

Коментиран от #10, #25


Оценка:
-0 +22

Ю Кортес
5 Отговор
Не знам доколко е нова идея защото по този метод отдавна се правят пътни настилки във Великобритания.

Коментиран от #11


Оценка:
-1 +23

Сделано в СССР
6 Отговор
Има бъдеще за България ! Само трябва малко време да измрем всички родени преди 1990 г. обременени и увредени от червената проказа и руската пропаганда.

Оценка:
-29 +14

селтак
7 Отговор
Евтини и издръжливи неща,мойто момче нема,тва от селтака да го знаеш не знам даскалите на кво те учат!

Коментиран от #12


Оценка:
-6 +19

тариката
8 Отговор
тоя знае ли при каква температура се стопява пластмасата и колко ще струва това ?? а зимата настилката ще бъде ли по хлъзгава, аз бих се доверил на германците ,.....

Коментиран от #32


Оценка:
-2 +16

Калоян
9 Отговор
Залъгах се и четох до цената за машината озвучена от хлапака от 40 до 100 хиляди долара. По нататък няма смисъл, защото е ясно че хлапето не е в час с много неща.

Оценка:
-6 +24

Явно
10 Отговор

До коментар #4 от "Четох тази":


толкова четеш, момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.

Оценка:
-4 +14

Калоян
11 Отговор

До коментар #5 от "Ю Кортес":


Не знам за асфалта но на много места вече маркировката е от пластмаса. Почти вечна е.

Оценка:
-0 +13

селтака
12 Отговор

До коментар #7 от "селтак":


се остава селтак

Коментиран от #14


Оценка:
-5 +4

JAPCARS4EVER
13 Отговор
Абе ай стига бе,ше карам на пластмаса,то не стига,че сега се лизгам на всеки завой ми накрая ще се прибия някъде с тия вашите иновации

Оценка:
-4 +8

селтак
14 Отговор

До коментар #12 от "селтака":


Ми да на село остана истинското за разлика от градската джендърия!

Оценка:
-3 +18

Хммм
15 Отговор
Това е мъртво родена идея. Световните тенденции са към ограничаване на пластмасите , дори шишетата и амбалажните материали да са от стъкло ,и хартия. Пластмасата има много висок процент на стареене , особено на УВ-лъчи, става трошлива , и се разпрашава на малки частици , които заразяват почви въздух , вадихателни пътища , предизвиквайки редица канцерогенни заболявания .Това подложено на тежки експлоатационни условия с високи линейни разширения , и земни деформационни сили ,ще изкара от ден до пладне. Асфалта може да не е най-доброто , но поне е съставен в голямата си част от инертни материали, които не са толкова вредни.

Оценка:
-6 +15

Анализаторр
16 Отговор
Ако има финансиране по европейска програма и се отчита правилната партийна каса може и да стане с Баце тези неща са вървежни. Бях чел че от пиролизни остатъци на домашен боклук в индия правят асфалт. Обаче младежа като се събуди и прочете европейските стандарти и се срещне с ръководството на АПИ ще се събуди леко запотен и бръкнал в контакта.

Оценка:
-1 +11

Гост
17 Отговор
Лелемале, момче с тая пластмаса в асфалта ше си докараш яда на Грета Тумберг. Таа е по зле и от кошмар внимавай! 😂

Коментиран от #23


Оценка:
-2 +14

Факт
18 Отговор
Малкия ако стане член на ГЕРБ може и да му дадат да прави пътища и то като трети подизпълнител на "Трейси"Тогава може да си слага тебешир,пластмаса,слама...каквото реши.

Оценка:
-4 +19

яко ни лъжат управляващите
19 Отговор
тази статия колко пъти ще я пускате? пластмасата е най-големия замърсител на планетата и увеличава стократно спирачния път. или май лобирате да ни затрупат с боклук от запада? лобирате за боклукчарската мафия?

Оценка:
-3 +12

Абсолютна глупост !
20 Отговор
Много държави го правят отпреди доста години, НО НЯМА НУЖНОТО СЦЕПЛЕНИЕ , ПРИРАВНЯВАТ ГО С БЕТОННА, спирачния път е в недопустими граници ! !

Оценка:
-2 +16

Кольо Темелков
21 Отговор
ЩОМ ФАКТИ ПУБЛИКУВАТ ТАЗИ СТАТИЯ ЗА НЕЗНАМ КОЙ СИ ПЪТ , ТОВА МОМЧЕ ЩЕ Е ОТ РУСОФИЛСКО ПОТЕКЛО , А ДЯДО МУ ЩЕ Е БИВШ ПАРТИЕН СЕКРЕТАР !

Коментиран от #39


Оценка:
-8 +6

БСП за България и Радев
22 Отговор
Личи си че тоя е гербав до костите си. Като измислиш асфалт, който се яде, ми се обади

Оценка:
-5 +5

Hoho Boho
23 Отговор

До коментар #17 от "Гост":


Нещо не си разбрал. Той няма да произвежда пластмаса, а ще използва отпадъците от произведената пластмаса.

Оценка:
-1 +6

Миро Антонов
24 Отговор
Би било добре АПИ да го привлекат в дружеството си. Да му се отпусне стипендия за висшето му образование и да остане в България. Тук да работи и тук да се развива-ето от такива умове има нужда сега държавата. Идеята му ми хареса-ако наистина стане и се приложи,това само може да е от полза.

Коментиран от #27


Оценка:
-4 +5

Hoho Boho
25 Отговор

До коментар #4 от "Четох тази":


...момчето никъде не твърди, че идеята да се използва пластмаса е негова.
--
Неговата идея е, че има пазарна ниша и България може да се възползва и да спечели.
Нашите мафиоти могат вложат малко пари в това, но те не са свикнали да печелят по честен начин

Коментиран от #37


Оценка:
-4 +5

Стара технология
26 Отговор
В белите държави, още преди 20 години направиха издръжлив асфалт за 30 г. напред, с 30% по-евтин, когато направих подобно предложение на СДС навремето - казаха - НЕ!

Нищо ново не е измислено.

Оценка:
-1 +3

АПИ
27 Отговор

До коментар #24 от "Миро Антонов":


Добра идея, но в АПИ вече има бая наши хора, които АПИат здраво. Сори...уронг кънтри

Оценка:
-1 +1

всяка пластмаса да си знае гьола
28 Отговор
Стигат ни пластмасовите домати.

Оценка:
-2 +5

Стеф
29 Отговор
"Пластмаса" е може би най-широкото понятие в света. Каква пластмаса? Какво ще я пази от УВ влияние, от студ и жега? Няма ли да деструктира? "Пластмасата" е по-твърда от битума в общия случай, което при динамични натварвания от преминаване по нея има много по-голям шанс някое от камъчетата да изскочи и да започне ронене. На такова шосе спирачния път би бил по-дълъг, движението на колите би било по-шумно. Загряването на обикновен, смесен полимерен гранулат би отделило поне 5 пъти по-вредни вещества в атмосферата, отколко при битума. Иначе 100 хиляди долара за такава машина е направо без пари. Полимерите могат да имат широк спектър от качества, и да се нагласят да могат да бъдат подходящи за целта. Проблемът е че за различни свойства се ползват скъпи добавки и пълнители. Иначе полимербетон има от 50 години насам и темата въобще не е нова. Цялата статия е написана наивно, нагласено и без абсолютно никакви научни факти. Човек който няма идея би си помислил че директно се топят пластмасови отпадъци, гранулират се и се ползват, но няма как да стане. Навярно става дума за полимери като добавка към битума с цел подобряване на свойствата му, но и това не е ново. Полимерите могат да заменят напълно успешно като качества множество елементи, но причината да не се наложат толкова масово е именно в по-високата крайна цена. Завършил съм в МФ към ТУ, специалност "МЕ и неметални конструкции" и може да се каже че имам идея.

Оценка:
-1 +8

Манго
30 Отговор
Имам дежа ву че тая тъпотия я четох преди няколко дни...

Оценка:
-2 +2

не щем
31 Отговор
Отровни пластмаси от Европа! Не щем боклуци, тук има предостатъчно, даже в излишък !!!!

Оценка:
-2 +2

Тираджия
32 Отговор

До коментар #8 от "тариката":


Те затова имм най гадните пътиша от баш западно европейските държави. Аз бих се доверил на холандците французите испанците белгийците люксембургизите датчаните норвежците

Оценка:
-0 +1

КЕЛЕШ
33 Отговор
ПЛАСТМАСАТА Е НАПЪЛНИЛА ГЛАВЪТЪ НА ТОЯ ДЕТО БРОИ ДО 12 , ТЯ СЕ ПЪРЗАЛЯ И СУХА И МОКРА ПРИ ТРИЕНЕ С ГУМИ ТАКА ЧЕ ИДИОТИЯТА Е ПЪЛНА .................. МОМЧЕТО НЕКА СЕ ПРОБВА В МЛАДЕЖКОТО ГЕРБ , ТАМ СА ВСЕ КАТО НЕГО И ПОНЕЖЕ СА ПРОСТИ ИМ Е ДОБРЕ !

Оценка:
-3 +4

ДА ЖИВЕЙ КИНЕФА
34 Отговор
АКО СЕ ПОЛЗВА ДУНАПРЕН ШУМА ЩЕ ИЗЧЕЗНЕ А И ЩЕ НАМАЛИ ДО МИНИМУМ КРЯКАНЕТО ОТ ПРОТЕСТИ КОЕТО ЩЕ ДОВЕДЕ ДО ОЩЕ ПО - СТАБИЛНА ДЪРЖАВА ПОД ДАЛНОВИДНОТО РЪКОВОДСТВО НА ПАРТИЯТА НАСЛЕДНИЦА НА НАЙ - ВЕЛИКОТО ИДЕОЛОГИЧЕСКО ЧУДО - КОМУНИЗМА , НЕЙНИЯ ИДЕОЛОГ ТОДОР ЖИВКОВ И НАЙ - ДАРОВИТИЯ МУ УЧЕНИК БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ И НЕГОВАТА ШАЙКА КРАДЦИ И ПРЕСТЪПНИЦИ !

Оценка:
-4 +3

така
35 Отговор
в Нидерландия го правят на панели и на ремонт се сменят!Така се прави в хале на сухо!....

Оценка:
-0 +2

Гост
36 Отговор

До коментар #2 от "00000014":


Естествено че ще внасяме. Ще се навъдят стотици фирми за внос на чуждестранни пластмасови отпадъци. Хората вече няма да преследват вносът на боклук. Нали това е идеята.

Оценка:
-2 +2

Димов
37 Отговор

До коментар #25 от "Hoho Boho":


Найш за кво друго имаме ниша? За етанол, за гориво на колите ни. Прави се от царевица и тръстика и е много пъти по-екологично от петрола. Питай бразилците. 80%от колите им са на етанол. Освен, че ще намалим вредните емисии в пъти, ще спрем и да зависим от Лукойл, защото имаме ресурс да си задоволяваме нуждите от етанол сами. А колите с флексфюел мотори, които могат най-лесно да преминат на етанол, се множат поголовно в България. Ето ти идея за бизнес и за еко. Ама никой няма да й обърне внимание, нито да пише за нея, докато не се внедри елемент за "усвояване" в нея.

Коментиран от #38


Оценка:
-0 +1

Чрез Хунтата може и да стане
38 Отговор

До коментар #37 от "Димов":


Практикува се в Швеция ,от 10- тина години, така намаляват зависимостта от петрола.Чрез държавни субсидии.
"Скания", започна производство на влекачи и товарни автомобили съвместно с една дестилерия в Швеция.
Ние , имаме" Рено клио", което е на етанол 95 , работи перфектно.
Но , кой в България ,ще субсидира Етанола , днес се продава за 1.25 евро за литър, в Българи,я това трябва да бъде предложено от Доган , и то , след като си направи дестилерия, или" купи от някой", който са го направили умишлено , да закъса финансово ,и да му" приберат бизнеса", изглежда трагедия, но е истина?
Българския, бизнес климат е жива трагедия, с тези управляващи
тулупи!
В България ,нормален бизнес няма ,няма и да има скоро!

Оценка:
-0 +2

В архива
39 Отговор

До коментар #21 от "Кольо Темелков":


Дядо му са го утепали комунистите.а баща му е пожарникар.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg ще бъдат премахнати.


Ловци на бисери
Янка Такева
Лидерката на Синдиката на българските учители Янка Такева е против промените в образованието
Лятната ваканция не трябва да се намалява, тя изобщо не е голяма"

Още бисери
ТОП 5