ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Политическата ситуация в страната е напрегната. В парламента ще се дебатира и гласува вот на недоверие към кабинета „Петков“. За коментар по темата потърсихме лидера на „Републиканци за България“ Цветан Цветанов. Ето какво сподели той пред ФАКТИ.
- Г-н Цветанов, как ще опишете политическите събития от последната седмица. Очаквани или предизвикани?
- Очаквани на база случващото се през последните няколко месеца. Предвид взаимните нападки и напрежението в четворната коалиция.
- Сега ли беше моментът, или се получи натрупване…
- Получи се натрупване. Нещото, което преля чашата на търпението в част от коалиционните партньори, бе това, което се случи с актуализацията на бюджета. Аз съм убеден, че се търсеше и конкретен повод. Отделно се включи и темата, свързана със Северна Македония. Тази четири диаметрално противоположна конфигурация от партии нямат единна позиция за важни решения, нямат управленска програма с ясни приоритети, които да бъдат отчитани пред обществото. Липсата на такава програма задълбочи парламентарната и правителствена криза.
- Опозицията свали от поста председател на парламента Никола Минчев, но с помощта на гласовете на „Има такъв народ“. Това ли ще се повтори и на вота на недоверие?
- Искането и отстраняването на председателя на парламента е голяма грешка. В мотивите, които бяха представени в дебата, не чухме нищо смислено. Чухме само нападки и то повече към изпълнителната власт, а не към председателя на Народното събрание. Опозицията направи грешка с вкарването на мотивите за оставката на председателя на парламента, както министър Бойко Рашков направи по-рано грешка с ареста на Борисов. Ето това са емоциите при липсата на съществени доказателства. Всеки един от тези случаи може да бъде приет като жертва.
- Темата за Северна Македония толкова ли е голяма, че май влезе в основата да се разпадне коалицията?
- Северна Македония е повод, около който може да се нажежава обстановката във вътрешнополитически план във всеки един момент. Но аз повече го отдавам с решителността и посланията, които направиха премиерът и финансовият министър, когато говореха за независимост и излизане от орбитата на Руската федерация относно енергийната зависимост, която продължаваме да имаме. А през последните три години успяхме и да увеличим с реализирането на „Турски поток“. Смятам, че за Република Северна Македония никой в момента не разсъждава обективно и няма смислен дебат. Темата за Северна Македония трябваше да бъде изведена като приоритет на кабинета. И след проведения през януари тази година КСНС при президента Радев трябваше да има няколко Съвета за сигурност към МС, защото в този формат изпълнителната власт има отговорност. В съвета за сигурност към МС участват представители на законодателната, изпълнителната власт и президентската институция. Така щеше да е подобрена комуникацията и днес щяхме да имаме условия за приемането на това, което предлага френското председателство. Ако погледнем нещата реално, Франция успя да балансира и да покаже лидерство в една от важните теми – разширяването на Европейския съюз. Тук, разбира се, трябва да отчетем, че има един въпрос – кой ще контролира изпълнението на поетите ангажименти. Ако имахме истинска реална координация между институциите и чуването на силния глас на България в ЕС, то ние може да свалим ветото, ако не сме изолирани от контрола. И, според Републиканци за България, това е в основата, към която трябва да се придържа правителството с подкрепата от другите институции. Това означава, че не Европейската комисия, както ни се предлага, а Съветът трябва да прави оценката, а България да присъства на тези заседания. Когато у нас наблюдаваме липса на координация и прехвърляне на личностни лоши отношения, когато парламентът няма председател, външният министър играе роля и не подкрепя собствения си преговорен екип, Комисията за външна политика пък ще бъде оправдание за несвършена работа, президентът не помага, а пречи въпреки приетото условие за вписване на българите в Конституцията на Северна Македония, нещата не са добре. Повече има емоция и търсене на провокативно поведение във всеки един от тези, които обявяват, че защитават националните интереси. Една Гърция направи компромис и успя да се възползва от новите предизвикателства, които се очертават в Северна Македония. И затова гръцкият аргумент бе по-приет и вече реализираха редица икономически ползи с македонците. А България в момента е една мразена страна. А ние, българите, пък мразим Северна Македония. Хората в ЕС искат да пътуват без граници, нека да го направим и със Северна Македония.
- ГЕРБ и ДПС твърдяха доста време, че не желаят предсрочни избори. Но от миналата седмица вече не е така?
- Ако проследим внимателно политическата активност на ГЕРБ в последните четири месеца, ще видим, че това, което казваха, че не искат избори, не отговаря на истината. И ДПС, и ГЕРБ при срещите, които правят в страната през последните месеци, навсякъде казват пред симпатизантите си, че ще има избори през есента. Трябва да им гледаме действията, а не приказките, за да бъдем по-обективни в оценките си.
- Вие водите ли разговори с евентуални коалиционни партньори в дясното политическо пространство, предвид очертаващите се извънредни избори?
- Ясно сме се позиционирали заедно с партньорите от КОД. Водим разговори с партии и общественици, за да може да се изгради един евроатлантически алианс, който запази безалтернативната ориентация на България. Ще разчитаме на хора с опит и с ясни позиции през годините. За бъдещето на страната трябва да има спокойствие, мъдрост, трябва да дадем възможност всеки да изразява своето мнение. И това е силата на демокрацията. В България какво направихме? За година имахме три парламентарни избора, но не постигнахме стабилност, а разделението и омразата са предпоставка за кризи. Предполагам, че и новите парламентарни избори, предвид това, че още чуваме квалификации като „мафия“, „мафиоти“, ще бъдат нещо такова. Е, представете си как при една нова конфигурация ще дойде време, в което ще трябва да се говори за политики. Как две партии, които са се обвинявали за „мафия“ и „мафиоти“, ще седнат да преговарят. Отварянето на много фронтове и желанието в премиера Кирил Петков и неговия екип за промяна, прави мисията му невъзможна. Ние ще имаме проблеми, около които ще трябва да се търси политически консенсус. За някой решения в НС ще са необходими мнозинства от над 160 депутата. В момента Германия и Австрия отварят спрените централи на въглища. Това означава, че Зелената сделка трябва да бъде ревизирана. И тук е моментът, ако имаме лидери в различните политически формации, да се обединят.
Това направихме и от Национално обединение на десницата още в предишната кампания, когато казахме, че Зелената сделка трябва да бъде преосмислена и България трябва да защитава националния си интерес. Ние имаме собствен енергиен ресурс, който може да ни направи независими. Така ще защитим националния и регионалния интерес, защото се намираме на важно място. Но липсата на лидерство и при тази конфронтация не осъзнаваме какво се случва около нас и се концентрираме върху вътрешните си противоречия. Вчера в Латвия се проведе президентската среща по инициативата „Три морета“. Никой от правителството и партиите в парламента не говори за тази инициатива, която води до потенциална свързаност на Прибалтика, Адриатика и Черно море – дигитална, транспортна, газова и т.н. А това може да ни направи още по-независими и по-силни. Ние просто отсъстваме от този дебат и това е най-трагичното.
Политиците трябва да осъзнаят отговорността и мисията си в днешните сложни и трудни условия, а не да търсят личните си облаги или партийния си просперитет за кратък период от време.
Поставете оценка:
Оценка 1.8 от 17 гласа.