Отидете към основна версия

5 420 49

Ще стане ли шофьорският курс 1500 лева, за да се учат водачите да карат и по gps? Йонко Иванов пред ФАКТИ

  • йонко-
  • иванов-
  • gps-
  • водач-
  • автомобил-
  • шофьор

Някой сега иска да пълни касичката на някоя фирма, която след това ще държи правата на тази система, казва той

Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Ще карат ли кандидатите за шофьори по навигация от gps на изпита за книжка… Пред ФАКТИ по темата говори Йонко Иванов, председател на Съюза на центровете по авто - мото подготовка.

- Г-н Иванов, през април месец влязоха в сила новости при обучението на водачите, а именно управление на автомобил под командите на навигация с gps. Вече работи ли системата?
- Идеята бе да се случи нещо по-добро в обучението, което бе заложено преди години. В Наредба 38 бе заложено да влязат интерактивни клипове, които да участват и в теоретичната част на изпита. Целта бе да бъдат подготвени новите шофьорите да боравят с навигационни системи, за да им бъде по-лесно, когато те излязат на пътя извън границите на държавата.

- И това случва ли се…
- Беше предвидено да се случи в момента, в който се изработваше учебна документация и нова методика за провеждане на изпити. В тази учебна документация беше заложено да има обучение с навигация, което обаче в момента не се състои, защото документацията не влезе в сила. Сега има нова работна група, която разглежда изработването на изцяло нова учебна документация. От „Автомобилна администрация“ казват, че от 14 април в изпита се ползва навигация. Нищо подобно. От 14 април започна тестването на клиповете в теоретичната част – готови са 10 клипа, които в продължение на 10-15 секунди създават ситуация на движещо се превозно средство на пътя. Тези клипове ще бъдат вкарани в процеса на изпита на мястото на някой от стационарните въпроси. Ние приветстваме тази част от въвеждането и сме готови да се ангажираме с някои корекции, които биха могли още по-добре да създадат прегледност на самите ситуации. Това нещо ще бъде интересно за кандидатите. От една ситуация, която е в рамките на секунди, да направим един анализ, да ангажираме мисленето им какво и как ще се случи. Така няма да има сухота в теоретичния материал, който се преподава в момента. В тези клипове ще се посочват няколко възможни ситуации от реалния живот, а ще им се зададат и на изпита. Ситуациите, разбира се, ще бъдат разгледани в процеса на теоретичната част на обучението. Но имам един голям въпрос, защото, доколкото знам, клиповете ще бъдат около 50-60, а в момента са само 10. Дали тези клипове ще бъдат отворени за цялото общество? Хората, които искаха да вкарат електронната система в обучението на шофьорите, създадоха нова уловка. В момента се изисква нещо, което не си го учил, но се иска да го правиш на изпита.

- Нали системата е в тестови период…
- Да, така е. И системата не работи. Някак се създава усещането, че въвеждането на цялата gps системата ще обслужва определени интереси.

- В смисъл…
- Първо gps системата е противозаконна, защото не може да се явиш на изпит по нещо, без да си учил материала, на който ще те изпитват. В момента ние нямаме в учебната документация, в учебния план изискване младите водачи да са подготвени да работят с навигация. Също така се твърди, че въвеждането на gps системата ще бъде абсолютно безплатно. Да, ама не. В момента, в който влезете в приложението на „Навигатор“ - така се казва тази система, ви изписва, че системата е безплатна до 15 или 17 май, след което трябва да се заплаща по 5,99 лева на месец. Това означава, че ако в България има 5000 инструктори, примерно, те трябва да плащат по 6 лв. на месец – 30 000 лева. А за година!? А колко пари струва самата система? Никой не казва? Кой ще прибира тези пари? Къде отива безплатното? И друго. Техниката, на която може да се качи това приложение, трябва да е „Андроид“. Така има устройства, които не могат да се ползват. Това означава, че трябва да закупя на моите преподаватели телефони или таблети и да им осигуря интернет. Батерията на телефона или таблета също има срок на живот, защото има амортизация. И това всичко е за моя сметка. А кола, поддръжка, офис, гориво… Товарят ни с нови разходи. Кой ще го плати това? Кандидатът за водач... А цената на курса ще стане 1500 лева.

- Но все пак е удобство да караш с gps навигация…
- Така е. Просто казвам, че в момента не сме готови да го въведем. Но ето и друг казус. В процеса на обучението и на самия изпит кой ще наблюдава графичното изображение на телефона или таблета – екранът към шофьора ли ще бъде обърнат, или към инструктора, респективно изпитващия? Как двамата ще следят посоките. Това означава, че трябва да имаме две технически устройства - едно за ученика, едно за инструктора. И по дефиниция всичко това е безплатно. Просто има лобистки интереси, които искат да ни върнат пет години назад. Кое му е безплатното… Значи някой сега иска да пълни касичката на някоя фирма, която след това ще държи правата на тази gps система, по която ще се учат и ще карат кандидатите за водачи на МПС. И нали сме в тестов период. Устройството по тази навигация няма звук. Индикира само движението на колата. Да не говорим за координатите. Скоро един колега от Силистра приложението го прати да направи обратен завой в Румъния, в Пловдив прати обучаващ се в двора на детска градина, а трети го заби в ограда. Има разминаване в координатите и системата не отчита реалното местоположение. А ние искаме да се изпитваме по gps…

- Значи устройството няма да е стационарно в колата…
- Ще видим как ще е. Но нали знаете, че нямате право да използвате телефон в колата. Всяко обаждане може да ви разконцентрира. Ако колата е оборудвана с фабрична навигация, то тази навигация не може да се използва, защото приложението не може да се изтегли там. За да се учат кандидатите за шофьори по време на курса си, трябва съответната школа да закупи устройства, за които вече говорих – телефони или таблети.

- Ако все пак системата влезе в сила…
- Разчитаме на диалог с „Автомобилна администрация“, но ако това не се случи, защото от шестте организации на бранша, само една подкрепя това решение, учебните автомобили отново ще залеят жълтите павета. Не може нещо, което е противозаконно, да се налага силово и в ущърб на кандидатите за водачи на МПС.

Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 10 гласа.

Свързани новини