Маркет линкс излезе с проучване ,според което ПП -ДБ имат обществена подкрепа от 18 .2 % , с около 6 % по -ниска от тази на ГЕРБ ,която е 23.9 % . Същите правят извода ,че това намаляване на обществената подкрепа към ПП -ДБ е поради подкрепата от ГЕРБ на правителството на ПП ДБ ,в което ГЕРБ имат само един представител . Останалите партии запазват кредитния си рейтинг , включително и БСП, която се стабилизира на 7.7 % обществен статус.
Ако приемем данните за обществената подкрепа на отделните партии за верни , не мога да се съглася с изводите ,че ПП и ДБ губят обществена подкрепа, поради коалицията им с ГЕРБ . Това, че ПП и ДБ успяха да направят редовно правителство като втора политическа сила и договориха подкрепа от ГЕРБ , не е и не може да бъде причина за падане на общественият им авторитет.
Причините са много и различни и основната не е тази , че успяха да направят редовно правителство с подкрепата на ГЕРБ.
Ще се опитам да споделя някои от основните причини, според мен ,с което се надявам да помогна на политиците, имащи желание за това, България да стане по -добро място за живеене :
Първата причина е ,че ПП последователно вече две години показват че нямат визия , идеи и планове за развитие на България , както и възможности да управляват ефективно.
Нямат визия за реформиране на основните обществени системи . Явно виждането им за реформи в съдебната система се свежда до смяната на Гешев и разделянето на ВСС на квота за съдиите и прокурорите с различни обществени участия в тези две квоти.
Вече са на политическата сцена достатъчно време и трябваше да изготвят и да запознаят обществеността с вижданията си за реформиране на обществените системи в България . А те не направиха нищо такова .Явно нямат визия за реформиране на държавата . Видно е, че не приемат досегашната голяма слабост в структурата на разделението на властите в България и нямат идеи за подобрението и .Наясно са ,че чрез пропорционалната избирателна система партиите стават подчинени на председателите си , ръководството на партията спечелила парламентарните избори доминира в парламента и в законодателната власт , излъчва правителство , доминира и в изпълнителната власт , влияе чрез парламентарните квоти на съдебната система , обществените медии и държавните регулатори . И под мотото на парламентарна република се създава модел на фасадна демокрация . На този модел сме свидетели не само последните 12, а 30 години. Модел ,който прави България полудемократична държава, а не парламентарна република и е в основата на провала на България в последните 30 години .
Затова ,въпреки краткото им участие във властта , с основание започнаха да получават критики ,че начина на работа на К. Петков е като на Б. Борисов. Което е логично да е така ,защото структурата на властта и системата на управление и вземане на решение е същата . И след известно време няма да има разлика дали на върха на пирамидата е Борисов или К. Петков , или Жан Виденов или Иван Костов.
Не показаха и не показват принципи и морал при избора на важни представители на различни държавни структури . Изхождат от примитивното разбиране и практика да избират и назначават личности, които лично познават и да си въобразяват, че след като ги познават лично , това е най- добрия избор . С което дори влошават досегашната 30 годишна практика на управление в България , включително и практиката на ГЕРБ от последните 12 години . Период, през който управлението е било в ръцете на изградени национално представени партии като БСП , СДС , ДПС , ДПС и ГЕРБ ,които са били с вътрешни системи за избор и подбор на подходящи кадри за участие и в държавното управление . А ПП като нова партия ,която дори не влага усилия да изгради национална структура , нямайки и принципи и строги критерии за подбор на кадри в държавните структури , няма как да не се проваля в подбора на кадри за държавната администрация.
Видимият връх на тази им грешна практика бяха опитите за назначения на Лолер и съпругата му на различни привлекателни постове.
Но това е практиката им и по места и това няма как да не еродира доверието в тях.
С избора на Васил Терзиев за кандидат за кмет на София – показаха своеобразен връх на липса на политически принципи и морал , безпринципност , отговорност и липса на елементарно чувство на самосъхранение и си направиха харакири.
След избора на Васил Терзиев за кандидат на кмет на София от ПД ДБ , България е в друга политическа ситуация . Ситуация ,при която за много десни хора ГЕРБ стават по приемливите от ПП и ДБ.
За да се обясни това , трябва да се видят най- характерните особености на представената кандидатура от една страна ,а от друга какви са правилата на политиката, какво представлява позицията кмет на София.
Изхождайки ,че за голяма част на избирателите , политиката е и морал , принципи , традиции , лоялност , обществени интереси – е обяснение защо голяма част от демократичната общност ще се отдалечи от ПП и ще търси друго представителство .
Изхождайки от факта ,че кандидата за кмет на София като мажоритарен кандидат е личност ,много по- важна от който и да е министър ,а в някои случаи дори и от министър председател , които се избират от народното събрание, а не пряко както кмета на София.
Кмета на София като личност е с голяма важност за развитието на една партия- равна и сравнима на председателя на партията . Особено на нова партия ,която има претенции да управлява България ,но може и да се свие като шагренова кожа и да изчезне.
Личността на В. Терзиев става емблема и етикет на ПП и ДБ.
- Не е логично и нормално кандидата за кмет на София на демократичните партии да е с дядо генерал от ДС и ръководил отдел на ДС 20 години , с брат на дядо му, баща му и чичо му работили на ръководни длъжности в ДС . И това да не предизвика голям отлив от избиратели в ПП и ДБ.
Всеки си дава сметка и е чувал, че първите десетина години от живота на човек са най -важни за оформянето му като личност , характер и ценностна система . И за това оформяне влиянието на средата ,в която живее оказва най -голямо значение . Както и че всеки възприема родителите си като пример за подражание . Няма как това да е различно при Терзиев.
Всичко това се разбира от десния избирател и това ще окаже влияние при избора им да гласуват или не .
- Каквито и обяснения да се правят и да се дават от Терзиев и ПП и ДБ , ще останат съмненията за помощ на кадри на ДС за престоя му в САЩ и бизнес успеха му . Още повече ,че вече има данни в различни медии за началото на бизнес кариерата му ,от които възникнат нееднозначни въпроси.
- Не на последно място е и неблагоприятния факт за Терзиев ,че той до сега няма политическа дейност , няма участия в политиката , не е ясна неговата политическа ориентация , няма никакъв принос към ПП и ДБ . Успехите му като предприемач и бизнесмен трудно могат да бъдат приети от много избиратели , особено активни партийни деятели , като основания за влизането му с парашут в голямата политика.
- ПП и ДБ вече не могат да претендират за монопол и представителство на демократичната общност .Това ще доведе до отлив на избиратели за тях и дори до намаляване на избирателната активност . За много избиратели избора на ГЕРБ или нови партии ще бъде за предпочитане пред ПП и ДБ.
- Тази ситуация на спадане на общественото довери към ПП и ДБ , която тепърва ще се развива с наближаването на местните избори и засилване на политическата противопоставяне за София , дава възможност за възползване от останалите партии и подобряване на обществения им рейтинг . Това най- вече се отнася за БСП.
БСП трябва да приеме стратегия за развитието си като лява европейска партия . Ако БСП не се превърне в нормална лява европейска партия , рискува в лявата част на политическия спектър ,който е с Европейска ориентация, да бъде зает от ПП или други нови партии, които да привлекат младите хора ,с новите леви разбирания и убеждения.
Ключов е въпроса на БСП за отношението към Русия . Най логичното е БСП да бъде притегателен център на русофилите в България . И да стане разделение на политическото представителство – путинофилите да се ориентират към Възраждане, а русофилите към БСП . Така БСП дългосрочно ще спечели най- много симпатизанти , България ще спечели , ако БСП работи за добрите отношения между България и ЕС с бъдещата демократична Русия.
Предизвикателствата пред света стават все по- големи . Развитието на технологиите ще прави разстоянията все по- малки , разделенията -по географска отдалеченост , вид на държавното устройство , религиозен , расов или какъвто и да е признак , все по- безсмислени . И света ще става все по единен и обединен.
Тенденция, в която България отново може да намери своето важно място- да бъде връзката между изтока и запада , както по времето на разпространението на християнството и православието- от запад на изток , от Византия през България към Украйна и Русия . А в тази тенденция БСП като най -ярката русофилска партия , може да бъде най -добрият посредник за сближаването и обединяването на Европа с Русия ,с постепенното приемане и в Русия на демократични форми на управление.
Ако ПП и ДБ не намерят сили и личности при тях ,които да отстранят постоянните им грешки и слабости , ако ГЕРБ и БСП не успеят да се реформират , ще се появят нови партии, които по- добре ще разберат и ще представляват обществените очаквания . И България ще върви напред заедно с Европа . Но това ще е изгубено време за България и за всеки българин.
Д-р Събина Петканска