Почти няма седмица, в която да не отбележим тежка катастрофа, която е следствие на челен удар. Поредният тежък такъв се случи преди дни, когато млад шофьор – с книжка от 4 месеца, се удари челно в друг автомобил на пътя Приморско-Китен. Младият водач загина, а петима души са в болница. Какво може да направим, ако попаднем в такава ситуация... Пред ФАКТИ говори бившият автомобилен състезател Румен Дунев.
- Г-н Дунев, поредна тежка катастрофа със загинал млад водач на пътя след челен удар при предприета маневра изпреварване. Как може да избегнем челен удар на пътя?
- Когато виждаме, че ситуацията става критична, но още преди да стигнем до нея, е добре да предприемем маневра. Когато се стигне вече до критична ситуация, шофьорите трябва да знаят, че челният удар винаги завършва с тежки травми и опасност за живота. Затова всячески трябва да се стремят да заобиколят препятствието - било то друг автомобил, било то дърво, било стена и т.н. За да могат да го избегнат, най-бързият вариант е със завиване на волана. Какво се случва обаче реално на пътя. Шофьорите, изпаднали в такава ситуация, правят една основна грешка - натискат спирачката и чакат да видят какво ще се случи. Спирачката не е най-доброто решение. Да, тя е намалява скоростта, но и ако с волана се предприеме маневра заобикаляне на препятствието, би било в пъти по-добре. Има едно неписано направило, когато човек шофира - където гледат очите, натам отива автомобилът. В такива ситуации неопитните водачи се вторачват в предмета, в който ще се ударят, респективно автомобилът отива натам. Ако изместят погледа настрани, то това ще им даде по-широк мироглед.
- В смисъл такъв, че по този начин ще видят какво се случва около тях и какви възможности имат?
- Точно така. Мозъкът понякога инстинктивно изпраща импулси и им дава още една възможност, освен челния удар, разбира се. Най-добре е да не се изпада в такава ситуация, но със сигурност водачите трябва да знаят, че
в такава критична ситуация трябва малко повече разум.
Естествено, най-добрият вариант е да се избегне, но хората, които са изпаднали вече в такава ситуация, нека да търсят варианти за изход. Дори и да завият към канавката, автомобилът да се преобърне няколко пъти през таван, това е в пъти по-добра опция, няма как да кажа, че е безопасно - разбира се, шофьорите трябва да с колани, но е по-добре от отколкото челния удар. При челния удар се получава огромно ускорение и натоварване, което човешкото тяло няма как да понесе. Натоварването, което изпитва човешкото тяло, е толкова голямо, че често пъти пострадалите в такива пътнотранспортни произшествия получават разкъсвания на органите. Медицинският екип, пристигнал на място, много трудно може да окаже адекватно помощ.
- Ако влезем в една хипотеза, че направим опит за маневра и двете моторни превозни средства се ударят, примерно, десен в десен фар, това по-добър вариант ли е…
- Като цяло е по-добър вариант, но тук вече имаме друга ситуация, защото не говорим за челен удар, а говорим за удар с покриване. При покриването е по-малко по-особено, защото могат и да се разминат двата автомобила. Роговете в предния кош, които са основните носещи елементи на купето отпред, поемат този удар. При него вероятността хората да оцелеят е в пъти по-голяма.
- Значи можем да кажем, че това е една опция за начин на реакция в критична ситуация…
- Такъв тип подход е свързан с маневрата заобикаляне. Когато два автомобила се движат един срещу друг и предстои челен удар, е желателно да се направи корекция с волана. Правим опит да се разминем. Но при удар десен фар в десен фар кинетичната енергия се пречупва и ударът не е толкова тежък.
- По принцип съвременните коли, когато се произвеждат, се тестват точно за челен удар. Доколко съвременните автомобили могат да оберат и да поемат един такъв удар. Разбира се, всичко това зависи от скоростта…
- Експериментите и статистиката показват, че съвременните коли ще издържат при челен удар до 50 километра в час. Ще изскочат въздушните възглавници, ще запазят хората. Колите са проектирани така, че самите рогове в предницата на автомобила ще изиграят ролята на буфер и ще поемат този удар. Голяма част, говоря като процент, от хората в автомобила, който се удари челно с 50 км/ч, биха оцелели. Този процент рязко намалява и много зависи от здравословното състояние на пътника в колата, неговата възраст и т.н. Трябва да отбележим обаче, че при челен удар, ако скоростта на единия автомобил е 50 км/ч и на другия е 50 км/ч, то силата на челния удар е 100 км/ч. И вече вероятността да се оцелее при такова пътнотранспортно произшествие е минимална.
- А при по-голяма скорост, нещата вече съвсем стават лоши…
- За съжаление, е така.
- В последно време ставаме свидетели на все повече катастрофи, предизвикани от млади шофьори, които имат книжка от няколко месеца до към две години. Има ли начин как да ги предпазим от тази тяхна неопитност. Съвременните коли са мощни и по-бързи…
- В последните години се приеха доста положителни мерки спрямо младите водачи. Скоро, буквално преди дни, в теоретичния изпит вече младите кандидати за водачи ще разглеждат ситуации на интерактивни клипове. Това вече ще е част от подготовката им по теория. Друго положително нещо за мен е и това, че маршрутът на изпита няма да се определя от изпитващия, а ще се задават точка „А“ и точка „Б“, а системата ще определи маршрута. Пътят ще е произволен и няма да е такъв, по който водачът да е минавал и да го познава, за да се справи добре. Произволният маршрут е добро нещо. Защото после, след като издържи изпита, водачът ще попада в различни ситуации на различни места и трябва да намира начин да излезе от тях. Работи се в тази посока и от „Автомобилна администрация“ изготвят необходимата методика. Също се работи добре и по това да се минимализира възможността за купуване на шофьорската книжка.
Едно ограничение при мощността на автомобилите, които могат да карат младите водачи, би било нещо положително.
Вярвам, че и картинката би била друга днес, ако се направи подобно нещо. Знаете, че при мотоциклетите водач на 16 години може да кара до 50 кубика, след това се вдига категорията, но съобразено с годините.
- Опцията млад водач да кара 2-3 години с придружител, докато натрупа опит…
- Ако трябва да съм честен, не мисля, че това е много добра мярка. Придружителят дали трябва да има книжка? Такова нещо не се споменава. Реално придружителят няма лостовете и механизмите както е в един учебен автомобил, за да реагира в критични ситуации. Според мен тази мярка не е чак толкова работеща, а опцията само с намаляване на мощността на автомобилите би подобрила нещата значително. И тук искам да обърна внимание на нещо, което, според мен, би подобрило изключително много подхода и към младите водачи, а и техните способности. Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда. Така всеки един млад водач, който получи кола, ще може да се упражнява. Какво е първото нещо, което един млад водач иска да види, когато се качи в кола…
- Колко може да вдигне…
- За съжаление, е точно така. А в България няма място, където човек може да направи това в контролирана среда. И като няма къде, това обикновено става или по булевардите в София, или по магистралата. И после, когато някой отнеме предимството, стават тежки катастрофи. Така че моят апел към държавата е по-скоро да се инвестира в такива съоръжения, защото в България годишно губим около 1000 души в катастрофи, а още стотици са много тежко пострадали. Респективно пострадалите после висят на здравната и на социалната система. Ако се направи една бегла калкулацията, ще се види, че голяма част от тези разходи, които са следствие на пътнотранспортни произшествия, могат да бъдат избегнати, ако има подобни съоръжения, на които младите водачи да придобиват допълнителни умения.
Отидете към основна версия
10 Юли, 2023 12:58 8 759 58
Как да избегнем челен удар на пътя? Румен Дунев пред ФАКТИ
Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда, казва експертът
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 36 гласа.