10 Юли, 2023 12:58 8 817 58

Как да избегнем челен удар на пътя? Румен Дунев пред ФАКТИ

  • румен-
  • дунев-
  • катастрофа-
  • реакция-
  • шофьори-
  • умения

Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда, казва експертът

Как да избегнем челен удар на пътя? Румен Дунев пред ФАКТИ - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Почти няма седмица, в която да не отбележим тежка катастрофа, която е следствие на челен удар. Поредният тежък такъв се случи преди дни, когато млад шофьор – с книжка от 4 месеца, се удари челно в друг автомобил на пътя Приморско-Китен. Младият водач загина, а петима души са в болница. Какво може да направим, ако попаднем в такава ситуация... Пред ФАКТИ говори бившият автомобилен състезател Румен Дунев.

- Г-н Дунев, поредна тежка катастрофа със загинал млад водач на пътя след челен удар при предприета маневра изпреварване. Как може да избегнем челен удар на пътя?
- Когато виждаме, че ситуацията става критична, но още преди да стигнем до нея, е добре да предприемем маневра. Когато се стигне вече до критична ситуация, шофьорите трябва да знаят, че челният удар винаги завършва с тежки травми и опасност за живота. Затова всячески трябва да се стремят да заобиколят препятствието - било то друг автомобил, било то дърво, било стена и т.н. За да могат да го избегнат, най-бързият вариант е със завиване на волана. Какво се случва обаче реално на пътя. Шофьорите, изпаднали в такава ситуация, правят една основна грешка - натискат спирачката и чакат да видят какво ще се случи. Спирачката не е най-доброто решение. Да, тя е намалява скоростта, но и ако с волана се предприеме маневра заобикаляне на препятствието, би било в пъти по-добре. Има едно неписано направило, когато човек шофира - където гледат очите, натам отива автомобилът. В такива ситуации неопитните водачи се вторачват в предмета, в който ще се ударят, респективно автомобилът отива натам. Ако изместят погледа настрани, то това ще им даде по-широк мироглед.

- В смисъл такъв, че по този начин ще видят какво се случва около тях и какви възможности имат?
- Точно така. Мозъкът понякога инстинктивно изпраща импулси и им дава още една възможност, освен челния удар, разбира се. Най-добре е да не се изпада в такава ситуация, но със сигурност водачите трябва да знаят, че

в такава критична ситуация трябва малко повече разум.

Естествено, най-добрият вариант е да се избегне, но хората, които са изпаднали вече в такава ситуация, нека да търсят варианти за изход. Дори и да завият към канавката, автомобилът да се преобърне няколко пъти през таван, това е в пъти по-добра опция, няма как да кажа, че е безопасно - разбира се, шофьорите трябва да с колани, но е по-добре от отколкото челния удар. При челния удар се получава огромно ускорение и натоварване, което човешкото тяло няма как да понесе. Натоварването, което изпитва човешкото тяло, е толкова голямо, че често пъти пострадалите в такива пътнотранспортни произшествия получават разкъсвания на органите. Медицинският екип, пристигнал на място, много трудно може да окаже адекватно помощ.

- Ако влезем в една хипотеза, че направим опит за маневра и двете моторни превозни средства се ударят, примерно, десен в десен фар, това по-добър вариант ли е…
- Като цяло е по-добър вариант, но тук вече имаме друга ситуация, защото не говорим за челен удар, а говорим за удар с покриване. При покриването е по-малко по-особено, защото могат и да се разминат двата автомобила. Роговете в предния кош, които са основните носещи елементи на купето отпред, поемат този удар. При него вероятността хората да оцелеят е в пъти по-голяма.

- Значи можем да кажем, че това е една опция за начин на реакция в критична ситуация…
- Такъв тип подход е свързан с маневрата заобикаляне. Когато два автомобила се движат един срещу друг и предстои челен удар, е желателно да се направи корекция с волана. Правим опит да се разминем. Но при удар десен фар в десен фар кинетичната енергия се пречупва и ударът не е толкова тежък.

- По принцип съвременните коли, когато се произвеждат, се тестват точно за челен удар. Доколко съвременните автомобили могат да оберат и да поемат един такъв удар. Разбира се, всичко това зависи от скоростта…
- Експериментите и статистиката показват, че съвременните коли ще издържат при челен удар до 50 километра в час. Ще изскочат въздушните възглавници, ще запазят хората. Колите са проектирани така, че самите рогове в предницата на автомобила ще изиграят ролята на буфер и ще поемат този удар. Голяма част, говоря като процент, от хората в автомобила, който се удари челно с 50 км/ч, биха оцелели. Този процент рязко намалява и много зависи от здравословното състояние на пътника в колата, неговата възраст и т.н. Трябва да отбележим обаче, че при челен удар, ако скоростта на единия автомобил е 50 км/ч и на другия е 50 км/ч, то силата на челния удар е 100 км/ч. И вече вероятността да се оцелее при такова пътнотранспортно произшествие е минимална.

- А при по-голяма скорост, нещата вече съвсем стават лоши…
- За съжаление, е така.

- В последно време ставаме свидетели на все повече катастрофи, предизвикани от млади шофьори, които имат книжка от няколко месеца до към две години. Има ли начин как да ги предпазим от тази тяхна неопитност. Съвременните коли са мощни и по-бързи…
- В последните години се приеха доста положителни мерки спрямо младите водачи. Скоро, буквално преди дни, в теоретичния изпит вече младите кандидати за водачи ще разглеждат ситуации на интерактивни клипове. Това вече ще е част от подготовката им по теория. Друго положително нещо за мен е и това, че маршрутът на изпита няма да се определя от изпитващия, а ще се задават точка „А“ и точка „Б“, а системата ще определи маршрута. Пътят ще е произволен и няма да е такъв, по който водачът да е минавал и да го познава, за да се справи добре. Произволният маршрут е добро нещо. Защото после, след като издържи изпита, водачът ще попада в различни ситуации на различни места и трябва да намира начин да излезе от тях. Работи се в тази посока и от „Автомобилна администрация“ изготвят необходимата методика. Също се работи добре и по това да се минимализира възможността за купуване на шофьорската книжка.

Едно ограничение при мощността на автомобилите, които могат да карат младите водачи, би било нещо положително.

Вярвам, че и картинката би била друга днес, ако се направи подобно нещо. Знаете, че при мотоциклетите водач на 16 години може да кара до 50 кубика, след това се вдига категорията, но съобразено с годините.

- Опцията млад водач да кара 2-3 години с придружител, докато натрупа опит…
- Ако трябва да съм честен, не мисля, че това е много добра мярка. Придружителят дали трябва да има книжка? Такова нещо не се споменава. Реално придружителят няма лостовете и механизмите както е в един учебен автомобил, за да реагира в критични ситуации. Според мен тази мярка не е чак толкова работеща, а опцията само с намаляване на мощността на автомобилите би подобрила нещата значително. И тук искам да обърна внимание на нещо, което, според мен, би подобрило изключително много подхода и към младите водачи, а и техните способности. Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда. Така всеки един млад водач, който получи кола, ще може да се упражнява. Какво е първото нещо, което един млад водач иска да види, когато се качи в кола…

- Колко може да вдигне…
- За съжаление, е точно така. А в България няма място, където човек може да направи това в контролирана среда. И като няма къде, това обикновено става или по булевардите в София, или по магистралата. И после, когато някой отнеме предимството, стават тежки катастрофи. Така че моят апел към държавата е по-скоро да се инвестира в такива съоръжения, защото в България годишно губим около 1000 души в катастрофи, а още стотици са много тежко пострадали. Респективно пострадалите после висят на здравната и на социалната система. Ако се направи една бегла калкулацията, ще се види, че голяма част от тези разходи, които са следствие на пътнотранспортни произшествия, могат да бъдат избегнати, ако има подобни съоръжения, на които младите водачи да придобиват допълнителни умения.


Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ

    29 2 Отговор
    Карай Умно Стигни Жив
  • 2 🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️

    30 0 Отговор
    Ако тоя насреща ти излезе на някой завой с двеста.....НИКАК!

    Коментиран от #9

  • 3 Съдията Дред

    57 1 Отговор
    От няколко години някакви "експерти по пътна безопасност" наложиха поставянето на мантинели на равен участък, без да има опасност да паднеш в пропаст или река. Резултата е, че не можеш да избягаш на банкета, за да предотвратиш челен удар с някой напушен идиот. Спасявал съм се така, сега на едно от местата, ако се случи , нямам никакъв шанс.

    Коментиран от #6

  • 4 Гъл Фон

    9 6 Отговор
    карайте по тротоара
  • 5 Чума

    13 1 Отговор
    Карай осторожно! Всички срещу теб идва поредния Идиот!

    Коментиран от #44

  • 6 ТИР

    18 0 Отговор

    До коментар #3 от "Съдията Дред":

    Много си прав,,.
    Преди 3 години така един турски шофьор помете бус като до последно нашият водач мъчеше да избегне удара и влезе дори в одбивката а там бе смлян,,,,
  • 7 123456

    8 17 Отговор
    Рязко дрифтиш и го посрещаш с теглича и багажника... - той ще има да прави и радиатор и двигател и преден мост , а ти си само с едно изчукване на задната броня, даже и нея може да не пипаш ....

    Коментиран от #11

  • 8 Баш Батка

    5 4 Отговор
    Е сега щи покажа ко праи на трета БиеИмВието маниак. Ща сциепа гумите към софията.
  • 9 Джуган

    26 3 Отговор

    До коментар #2 от "🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️Някой си🏴‍☠️🏴‍☠️🏴‍☠️":

    Когато приближавам завой или височина без видимост, особено ако в момента няма насрещно движение, си представям следната картина докато взимам завоя и видя каква е ситуацията. Отсреща идва колона, най отпред е баба Лада и едва се мъкне. Джигит с мощен джип изпреварва цялата колона с мръсна газ, няма къде да се прибере и натиска до дупка за да влезе пред Ладата, т.е. лети право срещу мен. В 99% от случаите не е така, но пък винаги съм готов за този 1% в който това е точно така. На няколко пъти се разминавам на косъм защото съм го очаквал.

    Коментиран от #30, #39

  • 10 УРА,, УРА

    28 1 Отговор
    Не мога да разбера защо се произвеждат коли, които вдигат 250- 300 км/ ч, след като никъде по света подобна скорост не е позволена,санкционира се жестоко и е смъртоносна. Трябва санкции и за производителите.

    Коментиран от #12, #19

  • 11 Буха ха

    12 0 Отговор

    До коментар #7 от "123456":

    Лошо е като се удариш странично в дърво. Ако пък Беенвето ти е от две срязани по средата половини от катастрофирали, заварката се цепи, колата се разполовява, двете половини изхвърчат настрани а ти оставаш залепен като гербова марка на дървото.

    Коментиран от #22

  • 12 Бургаски батки

    14 4 Отговор

    До коментар #10 от "УРА,, УРА":

    Ние харесваме коли които дигат 300, защото таралясниците на пловдивските батки дигат само 280.
  • 13 Русофил

    4 3 Отговор
    Ползвайте самолет 😏
  • 14 небрежнев

    12 18 Отговор
    Не знам как е възможно, човек с претенции за експерт по автомобилизъм да твърди, че при челен удар на два автомобила, които се движат с 50 км/ч, то силата на челния удар е 100 км/ч. Това ще стане, ако след удара и двата автомобила тръгнат в обратна посока с 50 км/ч. Реално обаче и двата автомобила спират, както би станало, ако ударът е в стена или дърво.
    Добре е хората преди да се изказват и съветват другите, да се образоват и мислят, а не да говорят вицове и градски легенди, особено когато въпроса е за живота ни.

    Коментиран от #15, #20, #21, #25

  • 15 Име

    8 1 Отговор

    До коментар #14 от "небрежнев":

    Сумата от два противопосочни вектора е нула

    Коментиран от #18

  • 16 Българин

    11 5 Отговор
    ЗАБРАНА ЗА КАРАНЕ НА МПС ДО 21 ГОДИНИ! МАСОВО УБИЙЦИТЕ СА ПОД 21!
  • 17 Анонимен

    16 0 Отговор
    Тез автомобилни състезатели се правят на големи експерти,ама забравят да споменават,че на тяхното състезателно трасе липсва насрещно движещи автомобили.
  • 18 Име 2

    4 0 Отговор

    До коментар #15 от "Име":

    Ако са с равен модул разбира се

    Коментиран от #54

  • 19 Факт

    2 2 Отговор

    До коментар #10 от "УРА,, УРА":

    Щото никоя жена няма да те погледне иначе
  • 20 Косигин

    11 2 Отговор

    До коментар #14 от "небрежнев":

    Много си зле, човек. Това е елементарна физика, но не и за едноклетъчни.
  • 21 Пешо от панелката

    8 1 Отговор

    До коментар #14 от "небрежнев":

    Този който дава акъл не е физик а шофьор. Ако се позамисли логично, дори да е изкарал само СПТУ-то ще види че автомобилите за които говори се движат с 50 км/ч и за части от секудата скоростта им става 0 км/ч, независимо дали се удрят в стена или един в друг. Ако обаче те не са с еднаква маса, а отсреща идеа ТИР, скоростта може от +50 стане примерно -25, тоест все едно че колата се удря в стена със 75 км/ч
  • 22 123456

    1 3 Отговор

    До коментар #11 от "Буха ха":

    говорят ти на пътя , бе , разбирач - за друга кола става въпрос .... Като се блъскам в дървета - имам две резачки отпред и две отзад - номера е да ги пуснеш преди удара , разбираш ли ?

    Коментиран от #23

  • 23 Буха ха

    6 0 Отговор

    До коментар #22 от "123456":

    Всеки ден гледам по пътищата как режат тенекиите да им извадят остатъците на такива мозъци като теб. И гледката не е като във филмите по телевизията, локвите кръв са мноого големи.

    Коментиран от #26

  • 24 Студопор

    4 0 Отговор
    Всички карат и си гледат телефоните. Дори и катаджия видях да прави същото. Как искате да няма ПТП-та?!
    Как са бъде предприета маневра, когато шофьорът си гледа телефона и не знае какво става около него?
    Не опитният водач бил загинал - чудесно!! Естествен подбор!
  • 25 Красьо КРАЗаджията

    4 1 Отговор

    До коментар #14 от "небрежнев":

    Зле си с физиката бе младеж!
    Явно си бил средношколец в последните десетилетия на евроатлантическата ни ,, ДЕМОН ккраДция"
    Споменаваш СКОРОСТИТЕ....ами КЪДЕ пропускаш...МАСАТА на двете тела в случая челно удрящите се МПС-та?

    Коментиран от #28

  • 26 123456

    5 0 Отговор

    До коментар #23 от "Буха ха":

    Едно време нямаше нужда да се пишат кавичките - всеки стопляше кога се майтапи човек и кога не .... Сега стана по-сложно , не стига , че искат "кавички" , ами и не знаят какво значи това ....
    Споко , шегувах се за дрифта - ако се случи такъв удар много "пътници " ще има ...
  • 27 васИк атанасова

    4 0 Отговор
    ясно е как
    като се кара в еднопосочно движение
    ние тука караме един срещу друг и се трепем
  • 28 Порно

    0 1 Отговор

    До коментар #25 от "Красьо КРАЗаджията":

    Да, няма кой да му обясни на разбираем за него език, какво става , когато кинетичната енергия се преобразува в потенциална.
  • 29 Шопо

    7 0 Отговор
    СЕДИШ СИ ДОМА И ПАК НЕ Е СИГУРНО КОГИ ,ЧЕ ВЛЕЗНЕ ТИРО У СОБАТА ДА МЕ УТЕПА.............

    Коментиран от #46

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Срещу месомелачката

    2 0 Отговор
    Най-доброто решение срещу челен удар е да се забрани изпреварването ! Както е в САЩ . Да се постави непрекъсната линия между двете платна и никакво изпреварване . Ако някой аварира да излезе извън пътя докато го вдигне паяка да не запушва пътя .
  • 32 Дедо

    9 1 Отговор
    И какво става някой ни излиза в насрещното,ние въртим волана, излитаме в дерето, нанизваме се на мантинелата или се въртим в полето по таван, а този срещу нас си продължава по пътя ни лук ял ни мирисал. После идват полицаите и казват за вас ....заспал зад волана и изхвърчал от пътя.
  • 33 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 34 Дасо

    4 0 Отговор
    Ако има автомобил срещу вас и го избегнете влизайки вие в насрещното ,какво става убивате някой друг и ви съдят до дупка.
  • 35 Тоя

    9 0 Отговор
    Дунев не беше ли един измамник със сервизи?
  • 36 флипп

    0 0 Отговор
    А на курса учат спасителна маневра само назад, демек само спирачка.
  • 37 Винкело

    4 0 Отговор
    Слагайте им катапулти отдолу на колите. Още по-добра "опция" е. Литва 1.5 - 2.0 метра нагоре, даже и натъртени няма да има. Е, заради ускорението после ще мирише на кафяво вътре, ама една автомивка оправя работата.
  • 38 Бързи и яростни

    4 0 Отговор
    Да водят "мрадите водачи" в моргата при патолога, да им обясни някои паботи, преди да си вземат книжката.
  • 39 Винкело

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "Джуган":

    Най-умната приказка тук от поне година насам!
  • 40 шопендар

    6 0 Отговор
    предлагам да се изгради учебен полигон,с всякакви възможни пътни изненади,на който полигон мога да си платя,и да обучавам децата да карат ,без значение от възраста им,или да плащам наинструктор да ги обучава за критични ситуации..аз и сега го правя.,като станат на 9-10 години започвам да ги обучавам под формата на игра по черни пътища и ливади,и така докато изкарат книжки,водя ги и на картинг,и досега се спрвят добре.уча ги на респект към машината,и към хората в другите машини,и безкомпромисна дисциплина на пътя и спазване на правилата
  • 41 Факт

    9 0 Отговор
    Стара Загора-Раднево,30 км прав път,но капацитетите наслагаха мантинели от дете страни и си като в бобслей.Няма бягане.

    Коментиран от #48

  • 42 ТРД

    2 0 Отговор
    Карай винаги с леко подгънати ръце на "9 и 15". И

    Не се прави на мъж и никога не карай с 1 ръкка. Познай защо!...

    ... При избягване на препятствие брутално завий с 1/4 оборот вляво или дясно и контрирай за стабилизиране на бегачката. В последния момент спирачка не помага! Необходими са 40 м за 100-0 км/ч. ...

    Никога спирачка при СПУКВАНЕ НА ГУМА с висока скорост!!! А брутален скок на съединителя и контролирано контриране срещу посоката на дърпане...

    Карай на "9 и 15" .

    Коментиран от #47, #56

  • 43 Е нема такива хлупости

    3 0 Отговор
    Абе Румене, абе Дунев, пишеш че си учил е Техническия университет, тези изпити с агнета и дамаджани ли си ги взимал? Защото имах чувството че в Техническия изчавате нещо там за импулса на тяло. Има и проста формула:

    p= mv

    Мaй си бил на състезания като са го преподавали.

    Коментиран от #45

  • 44 Моля да преведеш...

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Чума":

    ...тази дума -,,осторожно"...?!

    Коментиран от #58

  • 45 Я моля,го разшифровай?!

    1 0 Отговор

    До коментар #43 от "Е нема такива хлупости":

    Не всички сме учили в ТУ...?!
  • 46 Оня ден!

    2 0 Отговор

    До коментар #29 от "Шопо":

    Един 80 годишен дядо си стои кротко седнал на тротоара,пред къщи и да вземе един джигит да го прегази...
  • 47 НЕ Е ТАКА!

    1 0 Отговор

    До коментар #42 от "ТРД":

    Трябва да караш на -
    ,,Три,без десет"...!

    Коментиран от #50

  • 48 Ами така е!

    1 0 Отговор

    До коментар #41 от "Факт":

    Като трябваше да се...,,усвоят" ЕвроСредства...?!
  • 49 До Румен Дунев

    3 0 Отговор
    На теб, Дунчо искам да кажа, никой да не ти посещава сервиза!
    Тия , които са му работници, злоупотребяват с колите, вкарани за каквото и да е!
    Прели време, оставих колата си « Шкода» за ремонт!
    Оставих я с пълен резервоар!
    След като платих 500 ла за да м бъде оправено дясното скъкло/ прозорец, установих, че колата ми е карана от хайманите на сервиза!
    Колата беше мръсна с мръсни кални петна по калника, бензиномерът - значително пониден, при положение, че беше пъле при предаване на колатата>
    Гадното е, че тия идиоти от сервиза на въпрсния Дунев не само са ми карали колата без документи/ защото талона беше у мен/ но са могли да пренасят наркотици или дори да са направили Птп и да има умрял!
    И то с моята кола!
    От преди 5 години чакам отговор от МВР и Прокуратутата!
    Няма и да имам, докато Румен Дунев се дуе по медиите!

    Коментиран от #55

  • 50 Не беше ли?!

    0 0 Отговор

    До коментар #47 от "НЕ Е ТАКА!":

    ,,Два без десет"...?!

    Коментиран от #53

  • 51 Докога

    1 0 Отговор
    Трябва карането в насрещното платно да се обяви като опит за умишлено убийство , както е в Европа и САЩ . Парламента трябва да го гласува и приеме а не да го неглежира . Проблема е в партиите ане в КАТ .
  • 52 ВоаьорО

    0 0 Отговор
    Лешпи, скрий се - оти си никакво шефьорче, ами дай некоя нова фото сесия на "жена си" само по епилирана кожичка! Бухаха
  • 53 АДМИНИСТРАТОРА НА ДОНДУКОВ 2

    0 0 Отговор

    До коментар #50 от "Не беше ли?!":

    МИ ТИЯ КОИТО ИМАМЕ
    ЕЛЕКТРОНЕН ЧАСОВНИК..„КАСИО”,А🤔
  • 54 Карлуково

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "Име 2":

    Кой й туй "модул"?
  • 55 Читател

    0 0 Отговор

    До коментар #49 от "До Румен Дунев":

    Знаеш ли кои са Академика?! Трай си.
  • 56 Лосове тест

    0 0 Отговор

    До коментар #42 от "ТРД":

    Това от къде го изкопа? Пуш пул, ОК ама що с една ръка се върти по- бързо?
  • 57 фАНТОМасс

    0 0 Отговор
    Избягва се челен удар , като не шофишар въобще !
  • 58 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    0 0 Отговор

    До коментар #44 от "Моля да преведеш...":

    Внимателно бе ,Ганчооо,Внимателно. en conduit avec prudence!