Почти няма седмица, в която да не отбележим тежка катастрофа, която е следствие на челен удар. Поредният тежък такъв се случи преди дни, когато млад шофьор – с книжка от 4 месеца, се удари челно в друг автомобил на пътя Приморско-Китен. Младият водач загина, а петима души са в болница. Какво може да направим, ако попаднем в такава ситуация... Пред ФАКТИ говори бившият автомобилен състезател Румен Дунев.
- Г-н Дунев, поредна тежка катастрофа със загинал млад водач на пътя след челен удар при предприета маневра изпреварване. Как може да избегнем челен удар на пътя?
- Когато виждаме, че ситуацията става критична, но още преди да стигнем до нея, е добре да предприемем маневра. Когато се стигне вече до критична ситуация, шофьорите трябва да знаят, че челният удар винаги завършва с тежки травми и опасност за живота. Затова всячески трябва да се стремят да заобиколят препятствието - било то друг автомобил, било то дърво, било стена и т.н. За да могат да го избегнат, най-бързият вариант е със завиване на волана. Какво се случва обаче реално на пътя. Шофьорите, изпаднали в такава ситуация, правят една основна грешка - натискат спирачката и чакат да видят какво ще се случи. Спирачката не е най-доброто решение. Да, тя е намалява скоростта, но и ако с волана се предприеме маневра заобикаляне на препятствието, би било в пъти по-добре. Има едно неписано направило, когато човек шофира - където гледат очите, натам отива автомобилът. В такива ситуации неопитните водачи се вторачват в предмета, в който ще се ударят, респективно автомобилът отива натам. Ако изместят погледа настрани, то това ще им даде по-широк мироглед.
- В смисъл такъв, че по този начин ще видят какво се случва около тях и какви възможности имат?
- Точно така. Мозъкът понякога инстинктивно изпраща импулси и им дава още една възможност, освен челния удар, разбира се. Най-добре е да не се изпада в такава ситуация, но със сигурност водачите трябва да знаят, че
в такава критична ситуация трябва малко повече разум.
Естествено, най-добрият вариант е да се избегне, но хората, които са изпаднали вече в такава ситуация, нека да търсят варианти за изход. Дори и да завият към канавката, автомобилът да се преобърне няколко пъти през таван, това е в пъти по-добра опция, няма как да кажа, че е безопасно - разбира се, шофьорите трябва да с колани, но е по-добре от отколкото челния удар. При челния удар се получава огромно ускорение и натоварване, което човешкото тяло няма как да понесе. Натоварването, което изпитва човешкото тяло, е толкова голямо, че често пъти пострадалите в такива пътнотранспортни произшествия получават разкъсвания на органите. Медицинският екип, пристигнал на място, много трудно може да окаже адекватно помощ.
- Ако влезем в една хипотеза, че направим опит за маневра и двете моторни превозни средства се ударят, примерно, десен в десен фар, това по-добър вариант ли е…
- Като цяло е по-добър вариант, но тук вече имаме друга ситуация, защото не говорим за челен удар, а говорим за удар с покриване. При покриването е по-малко по-особено, защото могат и да се разминат двата автомобила. Роговете в предния кош, които са основните носещи елементи на купето отпред, поемат този удар. При него вероятността хората да оцелеят е в пъти по-голяма.
- Значи можем да кажем, че това е една опция за начин на реакция в критична ситуация…
- Такъв тип подход е свързан с маневрата заобикаляне. Когато два автомобила се движат един срещу друг и предстои челен удар, е желателно да се направи корекция с волана. Правим опит да се разминем. Но при удар десен фар в десен фар кинетичната енергия се пречупва и ударът не е толкова тежък.
- По принцип съвременните коли, когато се произвеждат, се тестват точно за челен удар. Доколко съвременните автомобили могат да оберат и да поемат един такъв удар. Разбира се, всичко това зависи от скоростта…
- Експериментите и статистиката показват, че съвременните коли ще издържат при челен удар до 50 километра в час. Ще изскочат въздушните възглавници, ще запазят хората. Колите са проектирани така, че самите рогове в предницата на автомобила ще изиграят ролята на буфер и ще поемат този удар. Голяма част, говоря като процент, от хората в автомобила, който се удари челно с 50 км/ч, биха оцелели. Този процент рязко намалява и много зависи от здравословното състояние на пътника в колата, неговата възраст и т.н. Трябва да отбележим обаче, че при челен удар, ако скоростта на единия автомобил е 50 км/ч и на другия е 50 км/ч, то силата на челния удар е 100 км/ч. И вече вероятността да се оцелее при такова пътнотранспортно произшествие е минимална.
- А при по-голяма скорост, нещата вече съвсем стават лоши…
- За съжаление, е така.
- В последно време ставаме свидетели на все повече катастрофи, предизвикани от млади шофьори, които имат книжка от няколко месеца до към две години. Има ли начин как да ги предпазим от тази тяхна неопитност. Съвременните коли са мощни и по-бързи…
- В последните години се приеха доста положителни мерки спрямо младите водачи. Скоро, буквално преди дни, в теоретичния изпит вече младите кандидати за водачи ще разглеждат ситуации на интерактивни клипове. Това вече ще е част от подготовката им по теория. Друго положително нещо за мен е и това, че маршрутът на изпита няма да се определя от изпитващия, а ще се задават точка „А“ и точка „Б“, а системата ще определи маршрута. Пътят ще е произволен и няма да е такъв, по който водачът да е минавал и да го познава, за да се справи добре. Произволният маршрут е добро нещо. Защото после, след като издържи изпита, водачът ще попада в различни ситуации на различни места и трябва да намира начин да излезе от тях. Работи се в тази посока и от „Автомобилна администрация“ изготвят необходимата методика. Също се работи добре и по това да се минимализира възможността за купуване на шофьорската книжка.
Едно ограничение при мощността на автомобилите, които могат да карат младите водачи, би било нещо положително.
Вярвам, че и картинката би била друга днес, ако се направи подобно нещо. Знаете, че при мотоциклетите водач на 16 години може да кара до 50 кубика, след това се вдига категорията, но съобразено с годините.
- Опцията млад водач да кара 2-3 години с придружител, докато натрупа опит…
- Ако трябва да съм честен, не мисля, че това е много добра мярка. Придружителят дали трябва да има книжка? Такова нещо не се споменава. Реално придружителят няма лостовете и механизмите както е в един учебен автомобил, за да реагира в критични ситуации. Според мен тази мярка не е чак толкова работеща, а опцията само с намаляване на мощността на автомобилите би подобрила нещата значително. И тук искам да обърна внимание на нещо, което, според мен, би подобрило изключително много подхода и към младите водачи, а и техните способности. Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда. Така всеки един млад водач, който получи кола, ще може да се упражнява. Какво е първото нещо, което един млад водач иска да види, когато се качи в кола…
- Колко може да вдигне…
- За съжаление, е точно така. А в България няма място, където човек може да направи това в контролирана среда. И като няма къде, това обикновено става или по булевардите в София, или по магистралата. И после, когато някой отнеме предимството, стават тежки катастрофи. Така че моят апел към държавата е по-скоро да се инвестира в такива съоръжения, защото в България годишно губим около 1000 души в катастрофи, а още стотици са много тежко пострадали. Респективно пострадалите после висят на здравната и на социалната система. Ако се направи една бегла калкулацията, ще се види, че голяма част от тези разходи, които са следствие на пътнотранспортни произшествия, могат да бъдат избегнати, ако има подобни съоръжения, на които младите водачи да придобиват допълнителни умения.
10 Юли, 2023 12:58 8 817 58
Как да избегнем челен удар на пътя? Румен Дунев пред ФАКТИ
Крайно време е в България да се изградят полигони за повишаване квалификацията на водачите в контролирана среда, казва експертът
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.
Поставете оценка:
Оценка 4.6 от 36 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ИСТИНСКИЯ ГРАД КОЗЛОДУЙ
13:04 10.07.2023
2 🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️
Коментиран от #9
13:04 10.07.2023
3 Съдията Дред
Коментиран от #6
13:09 10.07.2023
4 Гъл Фон
13:15 10.07.2023
5 Чума
Коментиран от #44
13:21 10.07.2023
6 ТИР
До коментар #3 от "Съдията Дред":
Много си прав,,.Преди 3 години така един турски шофьор помете бус като до последно нашият водач мъчеше да избегне удара и влезе дори в одбивката а там бе смлян,,,,
13:23 10.07.2023
7 123456
Коментиран от #11
13:28 10.07.2023
8 Баш Батка
13:37 10.07.2023
9 Джуган
До коментар #2 от "🏴☠️🏴☠️🏴☠️Някой си🏴☠️🏴☠️🏴☠️":
Когато приближавам завой или височина без видимост, особено ако в момента няма насрещно движение, си представям следната картина докато взимам завоя и видя каква е ситуацията. Отсреща идва колона, най отпред е баба Лада и едва се мъкне. Джигит с мощен джип изпреварва цялата колона с мръсна газ, няма къде да се прибере и натиска до дупка за да влезе пред Ладата, т.е. лети право срещу мен. В 99% от случаите не е така, но пък винаги съм готов за този 1% в който това е точно така. На няколко пъти се разминавам на косъм защото съм го очаквал.Коментиран от #30, #39
13:41 10.07.2023
10 УРА,, УРА
Коментиран от #12, #19
13:42 10.07.2023
11 Буха ха
До коментар #7 от "123456":
Лошо е като се удариш странично в дърво. Ако пък Беенвето ти е от две срязани по средата половини от катастрофирали, заварката се цепи, колата се разполовява, двете половини изхвърчат настрани а ти оставаш залепен като гербова марка на дървото.Коментиран от #22
13:46 10.07.2023
12 Бургаски батки
До коментар #10 от "УРА,, УРА":
Ние харесваме коли които дигат 300, защото таралясниците на пловдивските батки дигат само 280.13:48 10.07.2023
13 Русофил
13:49 10.07.2023
14 небрежнев
Добре е хората преди да се изказват и съветват другите, да се образоват и мислят, а не да говорят вицове и градски легенди, особено когато въпроса е за живота ни.
Коментиран от #15, #20, #21, #25
13:50 10.07.2023
15 Име
До коментар #14 от "небрежнев":
Сумата от два противопосочни вектора е нулаКоментиран от #18
14:01 10.07.2023
16 Българин
14:02 10.07.2023
17 Анонимен
14:04 10.07.2023
18 Име 2
До коментар #15 от "Име":
Ако са с равен модул разбира сеКоментиран от #54
14:04 10.07.2023
19 Факт
До коментар #10 от "УРА,, УРА":
Щото никоя жена няма да те погледне иначе14:06 10.07.2023
20 Косигин
До коментар #14 от "небрежнев":
Много си зле, човек. Това е елементарна физика, но не и за едноклетъчни.14:08 10.07.2023
21 Пешо от панелката
До коментар #14 от "небрежнев":
Този който дава акъл не е физик а шофьор. Ако се позамисли логично, дори да е изкарал само СПТУ-то ще види че автомобилите за които говори се движат с 50 км/ч и за части от секудата скоростта им става 0 км/ч, независимо дали се удрят в стена или един в друг. Ако обаче те не са с еднаква маса, а отсреща идеа ТИР, скоростта може от +50 стане примерно -25, тоест все едно че колата се удря в стена със 75 км/ч14:10 10.07.2023
22 123456
До коментар #11 от "Буха ха":
говорят ти на пътя , бе , разбирач - за друга кола става въпрос .... Като се блъскам в дървета - имам две резачки отпред и две отзад - номера е да ги пуснеш преди удара , разбираш ли ?Коментиран от #23
14:10 10.07.2023
23 Буха ха
До коментар #22 от "123456":
Всеки ден гледам по пътищата как режат тенекиите да им извадят остатъците на такива мозъци като теб. И гледката не е като във филмите по телевизията, локвите кръв са мноого големи.Коментиран от #26
14:18 10.07.2023
24 Студопор
Как са бъде предприета маневра, когато шофьорът си гледа телефона и не знае какво става около него?
Не опитният водач бил загинал - чудесно!! Естествен подбор!
14:33 10.07.2023
25 Красьо КРАЗаджията
До коментар #14 от "небрежнев":
Зле си с физиката бе младеж!Явно си бил средношколец в последните десетилетия на евроатлантическата ни ,, ДЕМОН ккраДция"
Споменаваш СКОРОСТИТЕ....ами КЪДЕ пропускаш...МАСАТА на двете тела в случая челно удрящите се МПС-та?
Коментиран от #28
14:51 10.07.2023
26 123456
До коментар #23 от "Буха ха":
Едно време нямаше нужда да се пишат кавичките - всеки стопляше кога се майтапи човек и кога не .... Сега стана по-сложно , не стига , че искат "кавички" , ами и не знаят какво значи това ....Споко , шегувах се за дрифта - ако се случи такъв удар много "пътници " ще има ...
15:02 10.07.2023
27 васИк атанасова
като се кара в еднопосочно движение
ние тука караме един срещу друг и се трепем
15:07 10.07.2023
28 Порно
До коментар #25 от "Красьо КРАЗаджията":
Да, няма кой да му обясни на разбираем за него език, какво става , когато кинетичната енергия се преобразува в потенциална.15:33 10.07.2023
29 Шопо
Коментиран от #46
15:33 10.07.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Срещу месомелачката
15:48 10.07.2023
32 Дедо
15:53 10.07.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Дасо
15:56 10.07.2023
35 Тоя
15:57 10.07.2023
36 флипп
16:15 10.07.2023
37 Винкело
16:15 10.07.2023
38 Бързи и яростни
16:17 10.07.2023
39 Винкело
До коментар #9 от "Джуган":
Най-умната приказка тук от поне година насам!16:19 10.07.2023
40 шопендар
16:23 10.07.2023
41 Факт
Коментиран от #48
16:29 10.07.2023
42 ТРД
Не се прави на мъж и никога не карай с 1 ръкка. Познай защо!...
... При избягване на препятствие брутално завий с 1/4 оборот вляво или дясно и контрирай за стабилизиране на бегачката. В последния момент спирачка не помага! Необходими са 40 м за 100-0 км/ч. ...
Никога спирачка при СПУКВАНЕ НА ГУМА с висока скорост!!! А брутален скок на съединителя и контролирано контриране срещу посоката на дърпане...
Карай на "9 и 15" .
Коментиран от #47, #56
16:47 10.07.2023
43 Е нема такива хлупости
p= mv
Мaй си бил на състезания като са го преподавали.
Коментиран от #45
17:15 10.07.2023
44 Моля да преведеш...
До коментар #5 от "Чума":
...тази дума -,,осторожно"...?!Коментиран от #58
17:31 10.07.2023
45 Я моля,го разшифровай?!
До коментар #43 от "Е нема такива хлупости":
Не всички сме учили в ТУ...?!17:33 10.07.2023
46 Оня ден!
До коментар #29 от "Шопо":
Един 80 годишен дядо си стои кротко седнал на тротоара,пред къщи и да вземе един джигит да го прегази...17:36 10.07.2023
47 НЕ Е ТАКА!
До коментар #42 от "ТРД":
Трябва да караш на -,,Три,без десет"...!
Коментиран от #50
17:38 10.07.2023
48 Ами така е!
До коментар #41 от "Факт":
Като трябваше да се...,,усвоят" ЕвроСредства...?!17:41 10.07.2023
49 До Румен Дунев
Тия , които са му работници, злоупотребяват с колите, вкарани за каквото и да е!
Прели време, оставих колата си « Шкода» за ремонт!
Оставих я с пълен резервоар!
След като платих 500 ла за да м бъде оправено дясното скъкло/ прозорец, установих, че колата ми е карана от хайманите на сервиза!
Колата беше мръсна с мръсни кални петна по калника, бензиномерът - значително пониден, при положение, че беше пъле при предаване на колатата>
Гадното е, че тия идиоти от сервиза на въпрсния Дунев не само са ми карали колата без документи/ защото талона беше у мен/ но са могли да пренасят наркотици или дори да са направили Птп и да има умрял!
И то с моята кола!
От преди 5 години чакам отговор от МВР и Прокуратутата!
Няма и да имам, докато Румен Дунев се дуе по медиите!
Коментиран от #55
17:41 10.07.2023
50 Не беше ли?!
До коментар #47 от "НЕ Е ТАКА!":
,,Два без десет"...?!Коментиран от #53
18:00 10.07.2023
51 Докога
18:04 10.07.2023
52 ВоаьорО
18:31 10.07.2023
53 АДМИНИСТРАТОРА НА ДОНДУКОВ 2
До коментар #50 от "Не беше ли?!":
МИ ТИЯ КОИТО ИМАМЕЕЛЕКТРОНЕН ЧАСОВНИК..„КАСИО”,А🤔
18:37 10.07.2023
54 Карлуково
До коментар #18 от "Име 2":
Кой й туй "модул"?18:38 10.07.2023
55 Читател
До коментар #49 от "До Румен Дунев":
Знаеш ли кои са Академика?! Трай си.18:46 10.07.2023
56 Лосове тест
До коментар #42 от "ТРД":
Това от къде го изкопа? Пуш пул, ОК ама що с една ръка се върти по- бързо?18:50 10.07.2023
57 фАНТОМасс
08:17 11.07.2023
58 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #44 от "Моля да преведеш...":
Внимателно бе ,Ганчооо,Внимателно. en conduit avec prudence!17:40 15.10.2023