Отидете към основна версия

4 576 92

Милен Иванов пред ФАКТИ: Като бивш премиер Кирил Петков има право да ползва кола на НСО четири години

  • милен-
  • иванов-
  • кирил-
  • петков-
  • нсо-
  • кола-
  • катастрофа-
  • починал-
  • скорост

Можем да предполагаме, че скоростта не е била много над разрешената - може би в рамките на 90-100 км/ч максимум, казва експертът

Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Продължава разследването на тежката катастрофа с автомобил на НСО, която стана на входа на Аксаково, и в която е бил бившият премиер Кирил Петков. Образувано е досъдебно производство, а разследването се води от Военна прокуратура- Сливен. Кирил Петков не е пострадал при инцидента. В другата кола са били мъж и жена над 60 години, като мъжът е починал на място. Жената е настанена в болница във Варна с множество травми, състоянието ѝ остава тежко. Кой и как може да ползва НСО… Пред ФАКТИ говори доц. Милен Иванов, бивш зам.-ректор на академията на МВР.

- Г-н Иванов, свидетели сме на неприятен инцидент с кола на НСО, в която е пътувал и бившият премиер Кирил Петков. Предвид това, което виждаме на снимките, какво според вас се е случило, за да имаме пътнотранспортен инцидент (ПТП)…
- За мен това е типичен пътнотранспортен инцидент. Такива неща се случват по пътищата постоянно. Лош късмет, лошо стечение на обстоятелствата.

- От снимките, които се разпространиха, може ли да направим анализ за превишена скорост… Чухме, че човекът, който е починал, е пресякъл път с предимство?
- Не познавам мястото, където е станал инцидентът, но е явно, че автомобилът е излязъл от дясната страна на пътното движение, не е успял да се изтегли своевременно от пътното платно и колата на НСО го удря. Такава е логиката. Вече дали колата на НСО се е движила с превишена скорост, или не… Това ще го установява автотехническата експертиза. Според поражението, което виждам и на колата на НСО, и на ударения автомобил, можем да предполагаме, че скоростта не е била много над разрешената - може би в рамките на 90-100 км/ч максимум.

- Вече като бивш премиер даден човек колко време може да ползва охрана от НСО?
- Четири години след края на мандата му. Това е едната хипотеза. Другата хипотеза е, ако е заплашван, ако са застрашени животът и здравето му. Тогава има процедура да му се предостави автомобил, шофьор и охранител.

- Но при всичко това, което повелява законът, бившият премиер – който и да е той, може и да се откаже от кола и охрана след края на мандата си…
- Може. Има процедура, по която може да се откаже.

- Какви хора могат да се возят в колата на НСО с охраняваното лице, ако изключим семейството му. Изобщо има ли ограничения в използването на колата, или се използва за всичко и по принцип?
- За съжаление, при политическите лица няма как да има ограничение на пътниците, защото за тях това е начин на живот, независимо какво прави и с какво се занимава, след като е приключил да бъде премиер. НСО трябва да го охранява. Такива са правилата. А колкото до това какви хора могат да се возят вътре – всякакви, каквито охраняваното лице и охранителят преценят, че е нужно да са в автомобила. Реално няма ограничение.

- Каква е практиката - бивш премиер се охранява от един или двама души, само от шофьор, който изпълнява и ролята на охранител?
- По принцип се полага шофьор и охранител. Доколкото ми е известно, Кирил Петков е отказал да има охранител, вероятно защото няма отправена заплаха срещу него. Ако такава заплаха има, тогава му се назначава и охранител, а той не може да го откаже, защото такава е процедурата. Тук вече става въпрос за решение на комисия, чийто състава е ясен – МВР, ДАНС, НСО и още органи на службите. Те преценяват степента на заплаха, ако има такава, и решават какъв ще е броят на охранителите. Когато имаме заплаха, процедурата е ясна и трябва да се знае, че тогава се абстрахираме от личността, от политическите пристрастия и така нататък. Такива са просто правилата.

Поставете оценка:
Оценка 1.9 от 42 гласа.

Свързани новини