Все повече от автомобилите по родните пътища са оборудвани с автоматични скоростни кутии, които определено са по-комфортни при управление, но са и по-капризни. Некоректната работа на автоматичната трансмисия и по-конкретно "придърпването" при превключване на предавките е един от най-често срещаните проблеми. Той може да е следствие от няколко причини, за които ще ви разкажем сега.
Тампони на двигателя и скоростната кутия
Ако "придърпването" става, когато превключвате от неутрална на дирактна предавка или на задна предавка, то трябва да се проверят опорите на двигателя и трансмисията. Те са гумени и често пъти гумата се къса или омеква, което води до накланяне на агрегатите и оттам до неправилна и неравномерна работа.
Ниво на маслото
Колкото и банално да звучи, е много важно е да се обръща внимание на нивото на смазочната течност в автоматичната трансмисия. Специалистите отбелязват факта, че дори и 0.5 литра да липсват от оптималното количество на маслото в трансмисията, това води до сериозни проблеми, които бързо могат да се превърнат в необратими.
Прегряване
Изправната система за охлаждане на автоматичната трансмисия е от особено важно значение. При прегряване на работната течност много често колата започва да "тресе". Това се случва основно заради запушен радиатор на автоматика или термостат, който блокира в затворено положение. Първият случай се среща често при Ford Mondeo, например - автомобил, оборудван с шестстепенната трансмисия Aisin, а вторият - при модели на BMW със скоростни кутии ZF 6HP.
Датчик на двигателя
Неизправната работа на автоматика може да е следствие от повреда в някой от датчиците. Най-често се развалят датчиците на дроселовата клапа и този на EGR-а. Последният, за рециркулация на отработените газове, влияе на промяната на въртящия момент и оттам на електронния блок за управление на автоматика.
Електронен блок за управление
Електрониката, управляваща автоматика също може да е една от причините за неизправната му работа. Конструктивно той може да е като отделен възел, но често е част от "мозъка" на двигателя. При първия случай диагностиката и смяната са значително по-лесни и евтини.
Електромагнити
Електромагнитите или т.нар. соленоиди в хидроблока са една от най-честите причини за неправилна работа на автоматичната трансмисия. Най-много от тази повреда страда управляващият клапан за налягане на маслото. Именно той се поврежда най-често при "многострадалните" френски автоматици от семейството DP.
Хидроблок
Спадът в налягане на маслото в хидросистемата на автоматика води до често "придърпване" при смяната на предавки. Проблемът с повреда на хидроблока може да е следствие от прегряване на трансмисията, водещо до деформация на корпуса на въпросния блок.
Механична част
Превключването на предавки в хидромеханичните трансмисии се осъществява с помощта на блокировки на част от планетарните механизми. За това отговаря пакет от т.нар. фрикционни или лентови спирачки. Те могат да приплъзват - действие, което също води до "притрисане".