Макар, че все още зимата не ни предлага "зверски" студове, липсата на парно в автомобила, особено при по-дълги пътувания е една от основните причини за дискомфорт. Проблеми, особено при нашия силно застаряващ автопарк, се случват често, а основните причини за тях могат да бъдат няколко.
Първото нещо, което трябва да се провери ако в салона не става топло, е вентилаторът. Това е електромотор, който ускорява топлия въздух и го вкарва в кабината. Трябва да тествате устройството, като шофирате в различни и внимателно да слушате звуците, идващи от тръбите на вентилационната система. Ако не се открие външен шум и вентилаторът работи гладко, можете да изключите колата - най-вероятно проблемите са скрити под капака.
Интериорната система за отопление в огромната част от автомобилите е неразривно свързана с охлаждането на двигателя. Антифризът "работи" в кръг, охлаждайки двигателя и пренасяйки топлината си в купето. И първата от неизправностите може да бъде свързана точно със съдържанието на разширителния резервоар: когато нивото на антифриза е спаднало под нормата, "хладилникът" в кабината може да бъде победен просто чрез добавяне на охлаждаща течност до стандартното ниво. Може обаче охладителната система да се нуждае и от обезвъздушаване.
Третият заподозрян в липсата на топлина в кабината е термостатът. Веднага след стартиране на двигателя антифризът преминава в т.нар. "малък кръг", заобикаляйки охлаждащия радиатор. Така се постига по-бързо загряване на силовия агрегат. Когато това се случи, термостатът отваря пътя на охлаждащата течност към "големия кръг", от който е част и парното в купето.
Най-често, при по-старите коли особено, ситуацията е следната: поради мръсотия и ръжда, които дълго време се натрупват в охладителната система, основната клапа на термостата губи подвижност. "Мъртъв" термостат може да задвижва антифриз както в "малък кръг", без да го пуска в радиатора на нагревателя на кабината, така и в "голям кръг". В последния случай двигателят, а заедно с него и необходимата охлаждаща течност, за да достави топлина в интериора, ще се затопли много дълго време. Решението е едно - смяна на термостата и антифриза.
В заключение ще отбележим, че редовната диагностика и ранната локализация на проблемите с отоплението на купето ще ги елиминират преждевременно и на най-ниска цена. Това правило обаче важи за абсолютно всички компоненти и възли на автомобила.