Наскоро автомобилните производители започнаха масово да сменят сервоуправлението на волана с т.нар електроусилител. Това решение определено има своите предимства, тъй като електрическият усилвател тежи по-малко, а и самият модул изисква по-малко поддръжка. Всъщност обаче не всичко е толкова просто. Както всяка друга и тази технология си има своите недостатъци.
Електрическото усилване на волана наистина има много предимства и не случайно автомобилните инженери масово се ориентираха към него. В допълнение към скромното тегло, устройството няма многобройни тръби и маркучи, а благодарение на електронното управление могат да бъдат внедрени полезни спомагателни системи, като автоматично паркиране, например. Но с течение на времето се оказа, че електрическото управление на волана има не по-малко проблеми от класическите хидравлични системи, че и дори - много повече.
Много автомобилни производители посочват, че в колата има електрически усилвател, но всъщност е инсталиран електрически хидравличен усилвател. Това е класическо серво, при което вместо механична помпа работи електрическа. Тоест в системата има течност, която смазва съставните ѝ елементи и тази течност трябва да се сменя по предписание на всеки две години. Ако пренебрегнете препоръките на производителя, частици от износването на детайли в системата ще се натрупват в маслото, което постепенно ще довърши скъпия агрегат.
Сериозен проблем може да възникне и когато течността започне да попада в електронния блок за управление или има неизправности в механичната част на помпата (повредено маслено уплътнение, което изисква подмяна на лагера). Тогава воланът се затяга и на арматурното табло светва грешка. За съжаление това не може да бъде забелязано предварително по никакъв начин.
Ако говорим за пълноценни електрически усилватели, тогава трябва да кажем, че те са разделени според мястото на инсталиране на електродвигателя: на кормилната колона или на кормилната рейка. Второто решение дава на автомобила по-директно управление, поради което често се използва от производителите на премиум автомобили.
Но еврото, което е „ниско разположеният електроусилител“ често може много лесно да се напълни с вода. Достатъчно е просто да карате по-продължително време през дълбока локва. Ако влагата попадне вътре в механизма или в електрическия съединител, устройството може да се повреди и воланът рязко ще се втвърди.
Възможна е и т.нар. "бавна смърт" на възела, когато обувката за зареждане е повредена или скъсана. Водата и мръсотията започват да се просмукват през отвора, причинявайки корозия и износване на триещите се повърхности. Затова рано или късно дори при опитни шофьори може да се получи изненадата с втвърдяването на волана.
Ако пък, поради някаква причина на капака на електроусилителят се появи пукнатина, това в повечето случаи означава подмяна на цялата кормилна рейка. При такава повреда всеки оторизиран дилър ще каже, че възелът е за подмяна, тъй като производителят просто не предвижда възможността за поправката му. Така че трябва или да приготвите значителна сума за подмяна, или да потърсите неофициална услуга от опитен майстор, който да се опита да върне уреда към живот. Но е малко вероятно да ви бъде дадена гаранция за такава работа. А знаете ли какви грешки допускат някои шофьори при регулирането на волана?
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чук
Коментиран от #9
15:34 22.01.2021
2 Ивайло
15:34 22.01.2021
3 Един
15:36 22.01.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Да бе
15:41 22.01.2021
6 Дачия
15:44 22.01.2021
7 Синдикат на Ало Измамниците
Коментиран от #17
15:56 22.01.2021
8 Пламен
Коментиран от #21
16:03 22.01.2021
9 Гек
До коментар #1 от "Чук":
Ми що не си вземеш един ЗИЛ 157 да усещаш по-добре пътя ве, каунь? И като мине през дупка да чупи ръцете волана...Коментиран от #11, #13
16:11 22.01.2021
10 перничанин
16:12 22.01.2021
11 Чук
До коментар #9 от "Гек":
Шофирал съм и той няма нито една от тези и не чупи ръце, стига да държиш, джендър16:19 22.01.2021
12 Чук
16:23 22.01.2021
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Мдааа
22:27 22.01.2021
15 Боко Тиквата
23:19 22.01.2021
16 qqq
17:26 23.01.2021
17 333
До коментар #7 от "Синдикат на Ало Измамниците":
Абе поршетата с електроусилватели на волана са по-директни от много автомобили с хидравлика. Работата на двигателя е да движи колелетата не помпата на хидравликата на волана.Причината да ги отделят тия неща от механично задвижване с двигателя е за да свалят разхода на гориво и емисиите, но освен гориво, те отнемат и мощност.
22:09 23.01.2021
18 Васил
Коментиран от #24
09:58 24.01.2021
19 Механик
Скъсани обувки, намквоси........... смяна на лагери и прочее........
15:29 24.01.2021
20 Един
09:04 25.01.2021
21 Ицо
До коментар #8 от "Пламен":
И Фиат Пунто от същото време... Сякаш беше вчера :))09:30 25.01.2021
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Гост
09:59 28.01.2021
24 Гост
До коментар #18 от "Васил":
Явно не си карал кола с елекрическо серво. На мой познат му се случи на магистралата, при скорост 160 км в час да му излезе надпис steering locked. Повярвай, никак не е приятно. А и нямаш обратната връзка от пътя, което е решаващо за да си владееш колата.Коментиран от #25
10:01 28.01.2021
25 Васил
До коментар #24 от "Гост":
Пиян си, мягай си. На един познат, баща му чул в работата, че на колегата сват му имал приятел от казармата и неговия син бил много доволен от електрическото серво нагнетяване20:07 29.01.2021