Като истинско чудо на съветската техническа мисъл УАЗ-452 има безброй модификации и приложения. Малко от тях обаче могат да се мерят по могъщество с "буханката" с газотурбинен двигател.
Необичайната "уазка" се появява през 70-те години на миналия век като решение на разпространения проблем със стартирането на реактивните двигатели, използвани по онова време в съветската авиация. В случай на отказ фургонът служи като външен компресор за подаване на големи обеми въздух за развъртане на турбините.
Историята мълчи по въпроса защо не са внесени нужните подобрения в конструкцията на самолетните стартери, за да не възникват подобни засечки. "Мустакатият" УАЗ обаче си върши работата ефективно и изпълнява специфичната си задача чак до 2015 г.
В основата си летищната "буханка" не се различава от стандартния модел. В каросерията обаче е монтиран едновалов газотурбинен двигател ТА-6, който развърта до 24 000 об/мин.
Модификацията се произвежда серийно от предприятието "Гидравлика" в гр. Уфа и се използва за стартиране на Ту-154, Ил-62М, Ил-76, Ту-22М и Ан-22А. Служители от техническия персонал на летищата разказват, че ревът от мобилния компресор бил толкова оглушителен, че дори специалните антифони не помагали.
В същото време операторът трябвало да се намира в автомобила, за да контролира процеса от специален пулт за управление. Комуникацията с екипажа на самолета се осъществявала през интерком, предвидена била и противопожарна система.
Външните самолетни стартери се различават от стандартния УАЗ-452 по масивната предна броня, върху която са навити шланговете. Отстрани на каросерията са изрязани жалузи за по-добро охлаждане.