18 Декември, 2020 16:16 10 130 14

УАЗ със самолетен двигател

  • уаз-
  • 452-
  • самолет-
  • стартер

Като истинско чудо на съветската техническа мисъл УАЗ-452 има безброй модификации и приложения. Малко от тях обаче могат да се мерят по могъщество с "буханката" с газотурбинен двигател.

Необичайната "уазка" се появява през 70-те години на миналия век като решение на разпространения проблем със стартирането на реактивните двигатели, използвани по онова време в съветската авиация. В случай на отказ фургонът служи като външен компресор за подаване на големи обеми въздух за развъртане на турбините.

Историята мълчи по въпроса защо не са внесени нужните подобрения в конструкцията на самолетните стартери, за да не възникват подобни засечки. "Мустакатият" УАЗ обаче си върши работата ефективно и изпълнява специфичната си задача чак до 2015 г.

В основата си летищната "буханка" не се различава от стандартния модел. В каросерията обаче е монтиран едновалов газотурбинен двигател ТА-6, който развърта до 24 000 об/мин.

Модификацията се произвежда серийно от предприятието "Гидравлика" в гр. Уфа и се използва за стартиране на Ту-154, Ил-62М, Ил-76, Ту-22М и Ан-22А. Служители от техническия персонал на летищата разказват, че ревът от мобилния компресор бил толкова оглушителен, че дори специалните антифони не помагали.

В същото време операторът трябвало да се намира в автомобила, за да контролира процеса от специален пулт за управление. Комуникацията с екипажа на самолета се осъществявала през интерком, предвидена била и противопожарна система.

Външните самолетни стартери се различават от стандартния УАЗ-452 по масивната предна броня, върху която са навити шланговете. Отстрани на каросерията са изрязани жалузи за по-добро охлаждане.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Перник

    16 6 Отговор
    И аз ще туря на голфу как е съм са сетил.
  • 2 сектант

    12 3 Отговор
    Мисля да се пусна то расийская федерация за да направя 1, 2 леки модификации на Дъстъра.

    Коментиран от #3

  • 3 Тоа двигател ако

    12 4 Отговор

    До коментар #2 от "сектант":

    Си го вкараш ща рзчекне. Уаз отдолу е само желязо и чигун а не тенеке 1.мм.....
  • 4 Коментатор

    16 14 Отговор
    'Чудо' на руската техника! Абе, хора, на кой свят живеете?...
  • 5 уазката

    3 1 Отговор
    повтаряте се
  • 6 23032020

    2 0 Отговор
    https://fakti.bg/avto/457645-uaz-ka-s-dvigatel-ot-samolet
  • 7 Гост 1

    8 2 Отговор
    Българинът е компетентен в всяка една насока този двигател не движи уаз-катс

    Коментиран от #11

  • 8 ддд

    4 0 Отговор
    тоя само го носи,все едно да носиш двигател подмишница
  • 9 Джуган

    4 1 Отговор
    Пак добре че са използвали газотурбинен двигател, могли са да се спрат и на парна машина.
  • 10 ело

    8 2 Отговор
    Коментарии без знания защото при -40-45 градуса няма да" запали " нито един Западен самолет. За да " запали трябва да е стоял в закрит отоплаем хангар. Преди полет самолетите се обработваха със специална течност против ( заледяване) образуване по крилата ледено покритие. Когато летях за Западен Сибир (1982 година) външната температура беше - 87 градуса ! !. Нафтата която ползваха колите беше Арктическа работеща при - 60 градуса само тогава антфриза също -60 грдусен тъмно зелен... Товарните им коли бяха Татра , Магерусдоич, японските Коуо ,Като, тракторите Катерпилер и Каматцу специална пригодени за Севера. Беше достатъчно да останеш 30 минути навън при -40 градуса който не е свикнал за да замръзне. (знам малоумните ги има навсякъде веднага ще се нахвърлят без да знаят защо аз просто написах това което съм видял и знам истината за тях годи ни за нашите малоумни вечно ще трябва да възхвалваш " цивилизования Запад" като Рай -а останалите в това число и България като "Ад" )
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Аха

    1 0 Отговор
    А крилата от какво са ?
  • 13 Манафоглу

    0 2 Отговор
    Байдън президент, Байдън президент. Айде бе смръдльовци, плюйте по Рассия и уазката...че Путин е приготвил новичока.

    Коментиран от #14

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.