Уникалната екстра, която преобърна автомобилната индустрия

18 Юли, 2025 13:15 12 037 8

  • автомобилна екстра-
  • esp

Основната функция на ESP е да предотвратява загубата на контрол над автомобила при критични ситуации

Уникалната екстра, която преобърна автомобилната индустрия - 1

Системата за контрол на стабилността, някога луксозна екстра, днес е незаменим стандарт за безопасност във всеки автомобил. Нейната история е пример за това как иновациите могат да променят представите ни за безопасно шофиране, превръщайки се от привилегия за избрани в задължителна норма за всеки.

През 90-те години на миналия век, когато автомобилната индустрия търсеше нови начини да подобри безопасността, Bosch разработи революционна технология – системата за контрол на стабилността (ESP/ESC). Тя направи своя дебют като опция в престижната Mercedes-Benz S-класа (W140) през 1995 година. По онова време идеята за електроника, която активно коригира поведението на автомобила по време на движение, беше напълно нова и достъпна само за най-високия клас превозни средства.

Основната функция на ESP е да предотвратява загубата на контрол над автомобила при критични ситуации, като например рязко завиване, внезапно избягване на препятствие или шофиране по хлъзгава настилка. Системата използва множество сензори, които постоянно следят дали посоката, зададена от волана на водача, съвпада с действителната траектория на автомобила. При засичане на разминаване, тя мигновено активира спирачките на отделни колела и/или намалява мощността на двигателя, за да върне превозното средство в желаната посока.

Първоначално ESP беше възприемана като скъпа и сложна екстра, която само малцина можеха да си позволят. Въпреки това, нейната ефективност в предотвратяването на пътнотранспортни произшествия бързо стана очевидна. Множество проучвания показаха, че ESP намалява риска от фатални катастрофи с между 20 и 30%, правейки я една от най-значимите иновации в автомобилната безопасност след предпазния колан и въздушната възглавница.

Признанието за животоспасяващата роля на ESP доведе до нейното постепенно разпространение. През 2000-те години все повече автомобилни производители започнаха да я предлагат като стандартно оборудване в по-скъпите си модели или като широкодостъпна опция в по-ниските класове. Кулминацията на този процес настъпи през 2011 г. в Европейския съюз и през 2012 г. в САЩ, когато бяха въведени законодателни промени, които направиха системата за контрол на стабилността задължителна за всички нови леки автомобили.

Днес ESP/ESC е неразделна част от стандартното оборудване на почти всеки нов автомобил, независимо от неговия клас, размер или цена. Тя е ярък пример за това как една технологична иновация, стартирала като луксозна екстра, се е трансформирала в основен елемент за безопасността на пътя, допринасяйки за спасяването на безброй животи и повишавайки увереността на шофьорите по целия свят.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 25 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Кико

    12 4 Отговор
    Тази екстра и доста колици преобърна по българските пътища, местните донори твърдо си въобразяват, че наличието на екстрата им позволява да карат както им хрумне...
    Е, не е точно така!

    Коментиран от #2

  • 2 Тираджия

    17 4 Отговор

    До коментар #1 от "Кико":

    Преобърнаха се стари опитни шофьори които не бяха свикнали на поведението, корекцията, която прави ESP-то. При поднасяне в едната посока инстинктивно въртиш волана в същата посока. Нещата са наред ако няма ESP. Но неговата корекция с натрупване върху реакцията на шофьора води до преобръщане. Неопитните шофьори нямаха проблеми, при поднасяне нищо не правеха и тогава ESP си върши работата. Това е първата система довела до изглупяване на водачите. И сега вече си гледат телефоните вместо да гледат пътя и после ми се оправдават че колата не спряла сама и за това ме ударил отзад. Имам поне 20 такива случаи.

    Коментиран от #3, #4

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Читател

    2 1 Отговор
    И моята стара баба акорд я има тая функция която си стои изключена.Нямам нужда от това.
  • 6 Аперитиф

    2 0 Отговор
    Тази функция на два пъти ме е спасявала. Един път при изпреварване на камион се оказах в огромна локва по хубавите ни пътища. Не съм сигурен дали бих овладял колата при липсата на ЕСП. Вторият път ме засякоха на магистралата докато карах с около 130. Въпреки рязкото завъртане на волана, системата стабилизира колата веднага. Отново не съм сигурен дали щях да я овладея.
  • 7 Язък

    0 0 Отговор
    Само забави естествения подбор
  • 8 Светослав

    0 0 Отговор
    Системата е иновация на мицубиши за първи път в модела Сигма, разработен специално за европейците. Мерцедес никога нищо не измислили