Отидете към основна версия

26 010 93

Колко издържат батериите на електромобилите?

  • електромобили-
  • батерии-
  • издържливост

Има много начини да забавите разграждането на батерията на електромобил, но въпреки това, няма да е възможно напълно да се спре този процес

Отдавна е доказано, че електрическите превозни средства са много по-евтини за експлоатация от техните авалози с двигатели с вътрешно горене. Въпреки това действителният живот на батерията все още е открит въпрос. Клиентите се интересуват много колко време ще им издържат фабричните батерии, но дори и за производителите това често е загадка. „Всяка отделна батерия се влошава всеки път, когато я зареждате и разреждате“, казват специалистите.

Уви, както батерията - лично на вашето електрическо превозно средство, така и всяка акумулаторна литиево-йонна батерия неизбежно ще намали първоначалния си капацитет с течение на времето. Темпът на този спад обаче е неизвестна променлива. Способността на батерията да поддържа заряд за дълго време се влияе от буквално всичко: от обичайния ви начин на зареждане до химическия състав на компонентите на батерията. Въпреки това, от многото фактори, допринасящи за влошаването на батериите в електрическите превозни средства, все още могат да се разграничат четири основни.

Бързо зареждане

Самото бързо зареждане не води непременно до ускорено разграждане на батерията. Съпътстващото прегряване обаче може да доведе до влошаване на вътрешните елементи и в резултат на това по-малко литиеви йони ще се преместят от катода към анода. За щастие, интензивността на такова термично износване не е толкова висока, колкото изглежда на някои.

Температура на околната среда

Замръзването може да забави зареждането на електрически автомобил и временно да ограничи неговия обхват. Топлината, от друга страна, ускорява зареждането, но продължителното излагане на горещи условия може да повреди батерията. Така че, ако колата ви чака предимно на открито, по-добре е да я оставите включена в контакт, за да може да използва външно захранване за охлаждане на батерията. Разбира се, ако батерията има охладителна система.

Пробег

Има един закон за всички акумулаторни литиево-йонни батерии: колкото повече цикли на зареждане, толкова повече износване. Tesla твърди, че батерията на Model S показва около 5% деградация след 40 000 км. Според графика следващите 5% от капацитета ще бъдат загубени за около 200 000 км. Разбира се, тези цифри са получени въз основа на статистика, така че не можете напълно да им се доверите. В края на краищата в батериите има дефектни клетки, ефектите от които графиката на спада на капацитета не отчита.

Време

Най-забележимият ефект върху състоянието на батерията обаче не е пробегът, а времето. През 2016 г. Марк Ларсен твърди, че неговият Nissan Leaf ще загуби около 35% от капацитета на батерията си до края на осемгодишен период. Което, разбира се, е много. Вярно е, че ранните моделът Leaf страда от такава сериозна деградация. При по-новите версии батерията е получила течно охлаждане и трябва да загуби капацитет много по-малко.

Профилактика

За да поддържате батерията си в отлично състояние през годините, препоръчваме следното.

- Ако вашият електрически автомобил стои дълго време на слънце през летните месеци, опитайте се да го оставите свързан със зарядно устройство, когато е възможно. А ако имате Nissan Leaf или друго електрическо превозно средство с батерии без течно охлаждане, паркирайте го на сянка, където е по-хладно през горещите дни. Ако имате късмет и вашият електромобил има охлаждане на батерията, отделете 10 минути, за да подготвите предварително батериите, преди да шофирате. Това ще ги предпази от прегряване дори в най-силните горещини.

- Както вече споменахме, постоянният ток от 50 kW не вреди на батерията толкова, колкото мнозина си мислят. Въпреки това, ако шофирате предимно в града, зареждането с променлив ток ще бъде по-евтино и като цяло по-удобно. Освен това, гореспоменатото проучване не засяга съвременните зарядни устройства от 100 или дори 150 kW, от които повечето нови електрически превозни средства могат да се зареждат.

- Не позволявайте зарядът на батерията да падне под 10-20%. Всяка електрическа кола може да се движи с последния процент заряд, но избягването на тази критична зона е добра идея по отношение на здравето на батерията.

- Ако имате Tesla или друго електрическо превозно средство, което ви позволява ръчно да ограничите максималното ниво на зареждане, за ежедневна употреба, не зареждайте батерията повече от 90%.

Употребявана електрическа кола?

Акумулаторните батери са с гаранция от 8 години или 160 000 км, така че все още е валиден за много употребявани електрически автомобили. Гаранцията покрива влошаване, ако капацитетът на батерията падне под 70%. Разбира се, това ви позволява да погледнете по-спокойно в бъдещето, но все пак е по-добре да изберете такъв екземпляр, който има повече останала гаранция.

Тук няма откровение: с най-голяма предпазливост трябва да се отнасяте към стар електрически автомобил или с голям пробег. Технологията на батериите днес е много по-напреднала, отколкото преди десетилетие. Ето защо е по-добре да доплатите за по-нова версия, отколкото да платите за следгаранционна смяна на батерията по-късно.

Поставете оценка:
Оценка 4 от 43 гласа.

Свързани новини