15 Декември, 2021 17:14 21 050 40

Батериите за електрически автомобили поевтиняха с 90%

  • батерии-
  • електромобили-
  • цени

Ако през 2010 г. цената на киловатчас в литиево-йонни батерии е била 1200 долара, то в момента средната цена вече е 132 долара

Батериите за електрически автомобили поевтиняха с 90% - 1

Експертите на Green Car Congress проведоха проучване и установиха, че въпреки трудностите в автомобилната индустрия, причинени от пандемията на коронавирус, цената на батериите за електрически автомобили е намаляла с почти 90 процента през последните десет години. Ако през 2010 г. цената на киловатчас в литиево-йонни батерии е била 1200 долара, то в момента средната цена вече е 132 долара. Експертите отбелязват, че тази тенденция може в близко бъдеще да изравни цената на "зелените" модели и автомобилите, използващи двигатели с вътрешно горене.

Въпреки недостига на микроелектронни компоненти, спирането на производството и други трудности, причинени от пандемията от COVID-19, само през последната година батериите за електрически превозни средства са поевтинели с шест процента. Най-ниските цени за батериите сега са в Китай, където цената на киловатчас е 111 долара. Това не е изненадващо, тъй като именно в Поднебесната империя е концентрирано най-голямо по брой производство на електрически автомобили. Цените на батериите са с 40% по-високи в САЩ и с 60% по-високи в Европа.

Тази тенденция е свързана с увеличаване на производствените обеми. В крайна сметка, веднага щом продуктът стане масов, цената му значително намалява. Въпреки това, в случаите с батериите за електрически автомобили, има някои нюанси. Батериите изискват минерали, както и технологии за рециклиране. В тази връзка цените на батериите могат периодично да се покачват. Въпреки това, според експертите, намаляването на цената на батериите в крайна сметка ще доведе до факта, че "зеленият" транспорт ще стане толкова достъпен, колкото автомобилите с двигатели с вътрешно горене.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 30 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Верно

    14 20 Отговор
    С тия батерии ще зас.. @т пейзажа !!!
  • 2 БАЙ Х@Й‼

    36 9 Отговор
    Токувиж след две години започнат да ги подаряват, а след три да ти плащат да ги вземеш 😀😀😀 а къде е енотът с шоколадчетата😉😉😉

    Коментиран от #26

  • 3 Стефан

    39 5 Отговор
    Нали бяха най-скъпия елемент в електичката а автомобила не е поевтинял толкова пъти.

    Коментиран от #5, #6

  • 4 аьяаяа

    30 8 Отговор
    Да бе, затова за i3 ката батерията е 10 хиляди евраци!
    Много поевтиняха :) - няма що! Или чисто нова електричка САМО ЗА ГРАДА!
    Лудост е да тръгнеш на дълго с това! Или обикновен малолитражен дизел - кога почнат да правят да издържат по 1000км с едно зареждане - тогава, хората ще развържат кесиите и ще видят смисъл!!!

    Коментиран от #8, #15, #33

  • 5 гост

    10 21 Отговор

    До коментар #3 от "Стефан":

    Първата Тесла Модел С от 2013 беше със 60 квт батерия и триста и нещо коня само заден двигател за 57 000 долара ! Днешната е с батерия 100 квт , ТРИ електродвигателя със над 1000 коня и струва 90 000 долара ! Ако бяха по цените от 2013 трябваше да е над 200 000 !

    Коментиран от #7

  • 6 хмм

    3 6 Отговор

    До коментар #3 от "Стефан":

    Защото се увеличава се капацитета на батерията
  • 7 Аха

    6 2 Отговор

    До коментар #5 от "гост":

    Аз имам и друг пример! Мицубиши И-миев за 70 хиляди, сега Шкода Ениак за 70 хиляди! Който незнае, как изглежда Мицубишито, да си го Гугли!
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 ха ха

    37 8 Отговор
    Много са забавни еко пиратите. Що пари отмъкнаха от данъкоплатецааа... Само да припомня два от металите необходими за преминаване изцяло на електрокари.
    Литий: Производство за 2018 - грубо 0.1 млн. т. Необходимо количество литий за да преминем на батерийки - 60 млн. т. С тези темпове на производство за 2018 са необходими 706 години. Ако някой си мисли, че ще ускорим производството, ще го разочаровам. Трябват ни първо 429% от известните залежи на литий. С думи прости, първо трябва да намерим още 4 пъти по толкова никел от колкото знаем, че имаме. Цифрите за кобалта са още по-отчайващи: грубо 0.1 млн.т. Трябват ни 78 млн. т. или 555 години... 1126% от сегашните резерви! Много зелен хайвер ни пробутват от Давос...

    Коментиран от #10, #12, #13, #35

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Гост

    14 1 Отговор
    На какво основание, тогава, вдигнаха цените на електромобилите?

    Коментиран от #14

  • 12 гост

    10 14 Отговор

    До коментар #9 от "ха ха":

    Тия цифрички от ТАСС ли ги прочете ?? Или от "Поглед инфо " ?? Продължавай да се осведомяваш от такива "капацитети" , хахаах !! Само в океаните има 20-30 ПЪТИ повече от всичкия необходим литий , на сушата отделно и то още не са разработени и половината известни залежи , а има и неизвестни естествено !! На всичкото отгоре лития не е за "еднократна" употреба и много скоро рециклирания ще започне да заема съществена част от употребявания !! А и както ти казаха , никой не е казал , че утрешните батерии ще са с литий , ама то това е прекалено много информация за тебе !

    Коментиран от #28

  • 13 гост

    6 9 Отговор

    До коментар #9 от "ха ха":

    То щото е толкова "кът" лития за 5 години производството на електромобили скочи от 500-600 000 на 5-6 милиона !! И това без нито една нова мина за литий да отвори , щото просто за толкова време не може да отвори и да иска !! А само мините , които са започнали да се разработват в съседните Сърбия и Гърция имат залежи колкото за цяла Европа !!
  • 14 На същото основание

    2 6 Отговор

    До коментар #11 от "Гост":

    На което вдигнаха и цените на автомобилите с ДВГ.

    За да им се изравнят цените, ще е достатъчно само електромобилите да поскъпват по-бавно отколкото автомобилите с ДВГ.

    Коментиран от #20

  • 15 За какво са ти хиляда километра?

    16 3 Отговор

    До коментар #4 от "аьяаяа":

    Колко пъти в живота ти се е налагало да минаваш толкова без почивка? Много по-важно е да можеш да заредиш 300-400 км за десетина минути.

    Коментиран от #16

  • 16 гост

    12 11 Отговор

    До коментар #15 от "За какво са ти хиляда километра?":

    Щото само тая опорка му е останала , другите вече и циганите им се смеят ! Отделно дето петролките дето минават по 1000 км са на пръстите на едната ръка , 90% не минават и половината на това , да не говорим за тия на газ , дето повечето и 300 км с едно зареждане не минават , ама тях не ги знае "експерта" , хахах !!

    Коментиран от #17

  • 17 Чакай малко

    12 3 Отговор

    До коментар #16 от "гост":

    Без проблем правя на газ 500 с 40 литра тороидална + 800 с 50 литра бензин. Иначе опорката за 1000 км си е тотална глупост. Три часа каране и 15 минути почивка са най нормалното нещо - кафе, тоалетна, хапване.

    Коментиран от #18, #22

  • 18 Аха

    6 4 Отговор

    До коментар #17 от "Чакай малко":

    А градско в час пик? Минаваш ли и половината на това?
  • 19 Ами ...

    3 2 Отговор
    Пак са си примитивни.
  • 20 Ами ...

    12 4 Отговор

    До коментар #14 от "На същото основание":

    Не. Няма. Електромобилите налагат ограничения. За да се купуват трябва да са в пъти по-евтини от автомобилите. Иначе няма да стане.
  • 21 Viewer

    0 0 Отговор
    Ами давайте копирайте си ги.
  • 22 Човека с опелите

    3 7 Отговор

    До коментар #17 от "Чакай малко":

    Чакай малко ти луд ли си ве ...ти видя ли какво си написал ? Това кола ли е скутер ли е ...кви са тия 8/100 на газ и 6/100 на бензин ???? Да не си се объркал нещо ?? или може би тия 400км ги минаваш за година - две ?? Я виж километража да не ти е развален нещо ...
    П.п.: за какъв дявол си сложил газ ако наистина гори 6л бензин на 100 км ????
  • 23 Kris

    4 1 Отговор
    Имам алтернатива, парен двигател на въглища, плащай си зелените квоти и си карай
  • 24 Бакалов

    0 0 Отговор
    Каква оценка колко са процентите намаление?Вие основно образование имате ли завършено?
  • 25 Възмутен

    3 4 Отговор
    Аз пък ще си карам стария дизел 6 литра на 100км. Градско през зимата на ток трябва да инвестирам все едно съм си купил половин къща
  • 26 Неее....

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "БАЙ Х@Й‼":

    Не е енот, а мармот.
  • 27 Taka si e

    4 3 Отговор
    И аз съм привърженик на ел колите, но напоследък се чудя от къде ще се вземе ток, ако колите станат ел. И ако тръгнат 10 000 софианци на море и трябва да заредят в Пловдив или Стара Загора, кога ще стигнат до морето? Според мен последните ще стигнат след 1 седмица най малко. Ел колите май ще са си само за в града със сегашния им пробег. За извън града си трябва пробег 1000 км. и много места за зареждане или електрифицирани магистрали с безжично захранване за колите. И пак остава проблема с тока - от къде толкова ток?

    Коментиран от #30, #31, #36

  • 28 Хahaha

    1 0 Отговор

    До коментар #12 от "гост":

    кога е това СКОРО,
  • 29 Работещ

    3 0 Отговор
    Значи колкото до сега можем да си позволим да си купим нов автомобил, толкова ще можем да си позволим и Ел автомобил, само че лошото е че на 10 годишен елмобил ще струва доста скъпо да си сменим батерията като си го купим
  • 30 И какъв е проблемът?

    2 3 Отговор

    До коментар #27 от "Taka si e":

    За да са тръгнали 10 000 софиянци в един и същи ден на море с електромобили, означава че целият автопарк на София вече е електрически и ще има достатъчно зарядни станции по пътя. Сега ако кажеш и че ще тръгнат в една и съща минута и ще се наредят всичките да зареждат вече ще счупиш тъпомера.

    Една средна по големина зарядна станция на Тесла има капацитет около 3500 автомобила на денонощие, ако всеки от тях зарежда по 200 км пробег за 15 минути.

    На всяка от настоящите бензиностанции има подобни зарядни станции, не виждам проблем.
  • 31 Нямало ток

    2 4 Отговор

    До коментар #27 от "Taka si e":

    А тази опорна точка не се ли изтърка вече? За ходене до морето са необходими около стотина киловатчаса. 10 хиляди автомобила се нуждаят от 1 гигаватчас, което е половин час работа на АЕЦ Козлодуй. Пак ли когато се ходи на море слънцето пече яко и може да зарежда електромобилите с чиста и евтина енергия от фотоволтаици. Това ще е бизнес за милиони в буквалния смисъл, и нишата ще бъде запълнена много бързо. Кой се отказва от лесни милиони печалба? Само онзи гигаватчас към момента струва половин милион по пазарни цени само на тока, без такси за пренос и разпределение и без ДДС.
  • 32 Ами ...

    0 0 Отговор
    Кои са тези експерти? 😀
  • 33 Норге

    6 1 Отговор

    До коментар #4 от "аьяаяа":

    Смисъл викаш?
    Моята Киа соул е 452 км с едно зареждане 65 кв. ч батерия.
    Като ти направят пътните такси прескъпи и при тоя скъп бензин и дизел,ще тичаш да заменяш или продаваш дизелака за ел.
    Яз смених уж икономична 1.3 екофлекс Опел Мерива 2011 год модел,за Киа соул 2020.
    Понеже колкото и икономична да беше,не падах под 2000 кр месечно за пътни такси,плюс хилядарка за дизел.
    Сега за същата сума си карам електрическа Киа.Навсякъде има зарядни,планираш една две спирки за по 40 минути понеже така или иначе трябва да ядеш и пикаеш и дозареждаш.
    Никога повече не искам кола с двигател и ръчка.Чисто,удобно и приятно.
  • 34 Норге

    4 2 Отговор
    В Норвегия-Кола с двигател-Пътни такси,скъпо гориво,сервизи,застраховки,съединители,водни помпи,масла,филтри и какво ли не...МНОГО СКЪПО ,просто трябва да си мазохист да даваш по 3-4 хиляди крони месечно за консумативи.
    Ел колата-всичко обратно на гореописаното.Чисто,удобно,приятно..интуитивно.Умни коли.Автоматик.
    И доста евтини като цена за зареждане ,застраховка и годишен данък.
    Станции имаме колкото искаш.Спирал за 40 минути да ядеш и до тоалетна и ти зарежда на пълно.Да дадеш максимум 200 кр.
    Тук литър бензин е 20 кр.Дизела 18 кр.
    Който го кефи може и парен локомотив да възседне,ама аз съм за прогреса.
  • 35 ТRIF

    0 0 Отговор

    До коментар #9 от "ха ха":

    Има разработки за Na батерии които за сега са с около 15-17% по ниска енергиина плътност от LiNiCoAlO2
    използвани в автомобилните батерии. Сол в морето колкото щеш. Въпрос на време е да се достигне желания капацитет за приемлив пробег с такава батеря. До 7-8 г се очаква използването им в автомобилите. Там някъде се очаква използването и на SSB.
    Има технологии за рецеклиране на автомобилните батерии. С нарастване на броиката за батериите за рецеклиране ще стане изгодно и рецеклирането им. Пак някъде след 6-8г.
  • 36 ТRIF

    2 4 Отговор

    До коментар #27 от "Taka si e":

    Някои от моделите на Тесла минават 600+ км с едно зареждане при нормално каране. Идеята е, че почти никога не минаваш от София до Варна без да спреш да дозаредиш с гориво, да посетиш тоалетна, да сгънеш нещо в стомаха или да пиинеш ободрителна напитка. Това ти е 12 -15 мин. обикновенно. От 10 до 80% от капацитета на батерията на Тесла зарежда за 40 мин. За времето което споменах по горе 12-15 мин си дозарежаш батериата за още 150 - 200 км пробег. От София до Варна с две спирания за 15мин ще престигнеш във Варна с 40+ % остатъчен капацитет в батерията. При другите електрички същото ще го постигнеш с още 2 спирки.

    Коментиран от #40

  • 37 777

    1 1 Отговор
    Когато една нормална електричка стане 15000 лв.Може и да им повярвам.
  • 38 ОКЕЙ

    0 0 Отговор
    Браво ще сме с електромобили а тока нещо пораства..
  • 39 Гйй

    0 1 Отговор
    Фантазии една батерия за винтоверт макита няма да можеш да си купиш за тези пари ха хаааа
  • 40 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "ТRIF":

    Пропусна чакането на опашка за зареждане