Вече сме научени да сменяме маслото навреме и да не пестим от филтри, да извършваме поддръжка и не се колебаем периодично да се ходим до сервиза за диагностика. Проактивно винаги е по-евтино, отколкото постфактум. Всяка течност в колата обаче има свой собствен експлоатационен живот, където и да се налива. Но защо шофьорите винаги забравят за спирачната течност и как завършва такъв инфантилизъм, ви разказваме сега.
Ключът към дългия живот на всеки механизъм е неговата редовна и пълна поддръжка. Една и съща кола може да издържи години, а може и месеци, разликата е само в собственика и неговия подход към експлоатация и обслужване. Осъзнавайки, че средностатистическият българин няма да види нови автомобили в близко обозримо бъдеще, всички собственици на автомобили са загрижени за „довеждането“ на колите си в прилично състояние.
Добър пример е спирачната течност. Изглежда, че в ръководството, което никой не чете до повредата, пише, че се изисква смяна на всеки 30 000 км или две години. Но това не се прави от болшинството шофьори у нас, а всъщност е много важно.
Междувременно си струва да припомним, че спирачната течност е хигроскопична, тоест абсорбира вода. С течение на времето в нея се събира толкова много H2O, че в системата се появява най-обикновена пара, а поради прегряването, този „коктейл“ кипва. На първо място, такива процеси засягат спирачния педал: той става тежък, не е възможно да се натисне.
Изглежда това е достатъчна причина за незабавна смяна на спирачната течност. Достатъчно, но не последно. Влагата в системата причинява корозия. И къде мислите са появява тя първо? Точно така, в буталата на спирачния апарат. Един ден те просто се задръстват, превръщайки целия механизъм в "недвижим имот".
В този момент собственикът на колата разбира, че има проблем със спирачките, ругае реагентите, по навик купува спирачни апарати и отива в сервиза. Вече там, на подемника, се оказва, че всичко е наред с водачите на спирачките. Но буталото и цилиндърът са покрити с ръжда и се нуждаят от ремонтен комплект.
Всичко това можеше лесно да бъде избегнато, ако собственикът на колата беше сменил спирачната течност навреме или по-добре по-рано. Превантивно, така да се каже. В края на краищата т.нар. превантивни ремонти винаги струват няколко пъти по-евтино, отколкото при настъпване на събитие - пълна повреда на една или друга единица.
Но такава финансова и автомобилна грамотност все не е присъща на родния автомобилист, но и това не е най-важното. Основното е, че спирачката може да откаже в най-наподходящия момент, който да завърши с инцидент с фатален край. И това само защото не сте сменили спирачната течност навреме - според препоръките на производителя.