Изследователи проучиха последствията от пристрастяването към смартфона върху креативността. Използвайки технология за изобразяване на мозъка, те измерват кортикалните реакции на творческите задачи. Резултатите показват, че пристрастяването към смартфона влияе негативно на творческия капацитет на мозъка. По-конкретно, мозъчният префронтален кортекс и темпоралните области не са били толкова активни, когато са били помолени да мислят творчески. Това беше в контраст с участниците, които не са имали пристрастяване към смартфоните си.
Глобалната пандемия и произтичащата от нея изолация увеличиха броя на хората със зависимости от смартфони. Предишни изследвания установиха, че тези с пристрастяване към смартфона са по-малко креативни от тези без. Изследователите се надяваха да открият кои области на мозъка са отговорни за това намаляване на творческия капацитет.
48-те участници бяха идентифицирани с помощта на скалата за пристрастяване към смартфон (SAS) и са на възраст между 18 и 25 години. Двадесет и четирима от участниците постигнаха висок резултат на SAS и станаха експерименталната група. Останалите 24 спечелиха ниски резултати на SAS и съставиха контролното условие. Участниците не са приемали лекарства, които могат да повлияят на нервната система и не са имали други поведенчески зависимости.
Изследователският екип възнамерява да измери креативността, използвайки задачата за алтернативни употреби. Този тест дава на хората ежедневен предмет и 30 секунди, за да назоват възможно най-много алтернативни употреби на обекта. Първата фаза на теста представи серия от обекти и техните две най-добри приложения. Участниците трябваше да запомнят тези списъци и да могат да ги повтарят.
Втората фаза използва невроизображение, за да разкрие какво прави мозъкът, докато участниците отговарят на задачата за алтернативни употреби. За половината от всички участници някои от обектите, които са били част от задачата за алтернативни употреби, също са били част от първа фаза. Следователно вече им беше казано и помолени да си спомнят най-честите употреби на обекта.
Тези участници, които са мислили креативно за обекти, които са виждали преди това в експеримента, са били в това, което изследователският екип нарече „ограничено състояние“. Тези, които бяха помолени да мислят за всички нови обекти, бяха в „неограничено състояние“. Както експерименталната, така и контролната група имаха участници, които бяха ограничени и неограничени. Целта на тези две условия беше да се увеличи трудността на задачата за алтернативни употреби - участниците, които са имали предишен контакт с целта на артикула, биха намерили за по-голямо предизвикателство да определят алтернативни употреби.
Анализирайки данните, събрани от задачата за алтернативни употреби, изследователите откриха, че тези с пристрастяване към смартфони имат по-ниски резултати по отношение на плавност, гъвкавост и оригиналност. Това беше вярно за ограничените и неограничените условия. Изображението разкрива, че мозъчният префронтален кортекс и темпоралните области не са толкова активни при тези с пристрастяване към смартфона.
Изследователите заключават, „чрез манипулиране на семантичните ограничения открихме, че индивидите, пристрастени към смартфоните, показват намалени кортикални активации и функционални връзки в префронталната кора и темпоралната кора, което затруднява преодоляването на семантичните ограничения и установяването на оригинални асоциации по време на генерирането на творчески идеи.“
Изследователският екип призна, че има някои ограничения за тяхното проучване. Те не правят разлика между различните видове пристрастяване към смартфона. Индивидите могат да бъдат пристрастени към игрите само на телефоните си или в социалните медии. Тези разлики могат да имат последствия за креативността и мозъчната функция. Освен това проучването изследва само един компонент на креативността. Решаването на проблеми с прозрение, например, не беше оценено.
Въпреки тези ограничения, изследователите смятат, че тяхното изследване е важно допълнение към познанията ни за това как пристрастяването към смартфон може да повлияе на познавателните способности.