Така "ябълковата компания" цели да постигне напредък в картите, търсенето и рекламата, което създаде курс на сблъсък между големите технологични компании. Двата гиганта от Силиконовата долина са съперници на пазара на смартфони, откакто Google придоби и популяризира операционната система Android през 2000-те години.
Съоснователят на Apple Стив Джобс нарече Android „откраднат продукт“, който имитира мобилния софтуер iOS на Apple, след което обяви „война“ на Google, измествайки тогавашния главен изпълнителен директор на компанията за търсене Ерик Шмид от борда на директорите на Apple през 2009 г.
Въпреки че оттогава съперничеството е по-малко шумно, двама бивши инженери на Apple казаха, че производителят на iPhone оттогава има „ненавист“ към Google. Един от тези хора каза, че Apple все още е въвлечена в „тиха война“ срещу своя най-голям съперник.
Той прави това чрез разработване на функции, които могат да позволят на производителя на iPhone да отдели още повече своите продукти от услугите, предлагани от Google. Първият фронт на тази битка е картографирането, което започна през 2012 г., когато Apple пусна Maps, измествайки своя съперник Google като предварително изтеглено приложение.
Този ход трябваше да бъде блестящ момент за софтуерната мощ на Apple, но стартирането беше толкова бъгово – някои мостове например изглеждаха деформирани и потънаха в океаните – че главният изпълнителен директор Тим Кук каза, че „изключително съжалява за разочарованието, което това е причинило на нашите клиенти".
Картите на Apple обаче се подобриха значително през последното десетилетие. По-рано този месец той обяви Business Connect, функция, която позволява на компаниите да заявят своето цифрово местоположение, за да могат да взаимодействат с потребителите, да показват снимки и да предлагат промоции.
Това е пряко предизвикателство към Google Maps, който си партнира с платформата за препоръки Yelp, за да предлага подобна информация и прави приходи от реклама и такси за препоръки. Business Connect отива по-далеч, като се възползва от операционната система на Apple, за да даде на потребителите на iOS уникални функции, като безпроблемна интеграция с Apple Pay или Business Chat, инструмент за текстови разговори за търговия.
„Apple е в много добра позиция да се отдели от Google все повече и повече, до голяма степен под прикритието на поверителността на потребителите“, каза Кори Мънчбах, главен изпълнителен директор на BlueConic, платформа за клиентски данни.
Вторият фронт в битката е търсенето. Докато Apple рядко обсъжда продукти, докато са в процес на разработка, компанията отдавна работи върху функция, известна вътрешно като „Apple Search“, инструмент, който улеснява „милиарди търсения“ на ден, според служителите на проекта.
Екипът за търсене на Apple датира поне от 2013 г., когато придобива Topsy Labs, стартираща компания, която индексира Twitter, за да даде възможност за търсене и анализи. Технологията се използва всеки път, когато потребител на iPhone попита гласовия асистент Siri на Apple за информация, въведе заявки от началния екран или използва функцията за търсене „Spotlight“ на Mac.
Предложението за търсене на Apple беше разширено с покупката през 2019 г. на Laserlike, стартираща компания за изкуствен интелект, основана от бивши инженери на Google, която описа мисията си като предоставяне на „висококачествена информация и разнообразни гледни точки по всяка тема от цялата мрежа“.
Джош Кьониг, главен стратегически директор в Pantheon, платформа за операции на уебсайтове, каза, че Apple може бързо да отхапе 92-процентния дял на Google в пазара за търсене, като не направи Google настройката по подразбиране за 1,2 милиарда потребители на iPhone.
„Ако Apple можеше да изгради нещо, което по същество да е толкова добро, колкото „Google classic“ – Google около 2010 г., когато беше проста търсачка, по-малко оптимизирана за приходи от реклами – хората може просто да предпочетат това“, каза Кьониг. Това обаче би било скъпо. Alphabet плаща на Apple между 8 и 12 милиарда долара годишно, за да бъде Google търсачката по подразбиране в iOS, според Министерството на правосъдието на САЩ.
И все пак, изместването на Google на iPhone и гарантирането на потребителите, че техните уеб заявки няма да изтекат към брокери на данни от трети страни, ще се съгласува добре със софтуерните промени и маркетинговата кампания на Apple, ориентирани към поверителността – като същевременно потенциално ще донесе огромен удар за бизнеса на Google.
Откакто стартира политика за поверителност през април 2021 г., която лиши компании като Facebook и Snap от лесно изграждане на потребителски профили и проследяване на техните действия от приложение в приложение, акциите на тези компании се сринаха съответно с 58 процента и 84 процента.
Третият фронт в битката на Apple може да се окаже най-опустошителен: нейните амбиции в онлайн рекламата, където Alphabet прави повече от 80 процента от приходите си. Миналото лято Apple публикува позиция на своите страници за работа за някой, който да „движи дизайна на възможно най-ориентираната към поверителността, сложна платформа от страна на търсенето“. DSP е инструмент за закупуване на цифрови медии, който позволява на рекламодателите да купуват рекламни места на множество борси.
Обявата за работа беше индикация, че Apple иска да изгради нова рекламна мрежа, която да промени начина, по който рекламите се доставят на потребителите на iPhone и да държи посредниците на данни от трети страни извън цикъла.
Ролята беше изпълнена през септември от Кийт Вайсберг като групов продуктов мениджър на Ad Platforms. Вайсбург, който също е прекарал десетилетие в Google и YouTube, е бил старши продуктов мениджър за DSP на Amazon.
Ходът на Apple на три фронта остави позицията на Alphabet в iOS да изглежда „по-уязвима от всякога“, каза Андрю Липсман, анализатор в Insider Intelligence. „Apple е все по-стимулирана да навлезе в бизнеса с търсачки, тъй като изгражда своята рекламна ръка. Търсенето е ключът към огромно количество данни от първи страни и това е новото бойно поле за бъдещето на дигиталната реклама.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Джон
Коментиран от #2, #8
17:20 26.01.2023
2 Капитан Джо
До коментар #1 от "Джон":
Уооооу Лошитеееее!За моя бизнес Гугъл е помогнал много. Десетки обикновени хора са забогатели и са станали милионери от тях. Всеки може да се възползва както от безплатните така и от платените им услуги. Всеки който има бизнес знае за какво говоря. Не одобрявам скритите им постъпки и нарушени клаузи.
Амазон са ок. Фейсбук - твърдо НЕ!
Епъл удрят дъното със своята прикритост, алчност и лъжлив PR . "Екипът за търсене на Apple датира поне от 2013 г., когато придобива Topsy Labs" ...те какво ли не са придобили цялата им компания е сбирщайн но тепърва
ще почват да си показват рогата, които се опитваха да прикриват толкова дълго време.
За Майкрософт от неутрален станах по-скоро скептичен след като и те се втурнаха с рекламата.
Коментиран от #3, #7, #10
17:56 26.01.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Джон
Коментиран от #6
18:05 26.01.2023
6 Ибрахимович
До коментар #5 от "Джон":
Брат ми редовно получаваше чекове от Google от сайтовете му и на месец средно 500-700 лв си ги правеше и то от чисто хоби. Стигаха му да си покрие разходите за сметките. Има някакъв кръговрат между потребителите , бизнесите и Google като цяло.18:29 26.01.2023
7 Павел
До коментар #2 от "Капитан Джо":
Харесваш ли НРБ?21:18 26.01.2023
8 Светът ти е черно-бял нали?
До коментар #1 от "Джон":
Както знаеш аз съм твърд привърженик на android и не ползвам услугите на apple. Но пък не съм като тебе, да кажа че еди кое си било добро, а другото зло.Някога да съм ти казвал, че apple и iphone са лош избор? Те са просто друг избор и не са моя избор което не означава автоматично че са лош избор за някой друг.
Например в случая приветствам усилията на apple да конкурира google на всички нива. Дори да не успее, google ще трябва да вдига летвата все по-високо и по-високо за да не бъде стигнат, от което ще печелят както потребителите на google така и на iphone. Тоест конкуренцията им е полезна за нас по потребителите и трябва само да я приветстваме, независимо кой какво купува или какви идеи краде.
Коментиран от #9
09:15 27.01.2023
9 Джон
До коментар #8 от "Светът ти е черно-бял нали?":
Извинявай, но Гугъл никога не е достигал Апъл в което и да е отношение. Гугъл плаща 13 милиарда долара на година на Апъл, за да не правят търсачка, защото и там ще ги отнесат. Апъл е в друго измерение, това не е фенското ми мнение, просто продуктите им са далеч по-развити. Гугъл ползва уеб интерфейс, братче, нещата са много сбъганиКоментиран от #12
11:21 27.01.2023
10 Шулц
До коментар #2 от "Капитан Джо":
Аз нямам собствена фирма , но поддържам сайта и рекламата в тази в, която работя. Определно гугъл спомага за бизнеса и то доста. Не плащаме за реклама наа гугъл , достатъчно е да разбираш от SEO. Отделно чрез безплатните им обяви през my google business успяхме да продадем доста неща. Като добавим картата и останалите им услуги просто бууста е неизбежен.Коментиран от #11
11:39 27.01.2023
11 Джон
До коментар #10 от "Шулц":
Така е, Гугъл е просто една рекламна агенция, софтуерно е като Трабант, в сравнение с АпълКоментиран от #13
11:44 27.01.2023
12 Е хубаво де
До коментар #9 от "Джон":
Само ми кажи какво лошо виждаш в конкуренцията между двете фирми? И аз и ти печелим, въпреки че сме направили различен избор за екосистема.И двете си имат както предимства така и недостатъци и всеки сам си прави избора с кой от недостатъците да направи компромис за да ползва предимствата. А в 90% от случаите, ползвателите на iphone си ползват услугите на google на телефоните си. Ако не вярваш попитай 10 собственика на iphone дали имат инсталирано приложение на google на телефона си.
Тоест не е нужно да се отказваш от предимствата и на двете, като избягваш недостатъците им.
11:45 27.01.2023
13 Шулц
До коментар #11 от "Джон":
Твое си мнение. Аз също ползвам iPhone, но това не ми пречи да ползвам услугите и на други компании. Не виждам и нищо лошо още повече като ми помагат. Google maps, рекламите за фирмата, буустването на сайта, което води до повече продажби. От Apple пилзвам ай клауда и до скоро ай мюзик , но това са персонални услуги.Коментиран от #14, #15
12:08 27.01.2023
14 Джон
До коментар #13 от "Шулц":
Нямам нито едно и и аташирани приложение на Гугъл и никога не съм имал. За Бога!Само доскорошен андроидаджия би ползвал приложение на Гугъл в Айфон, това е глупаво!
Коментиран от #16
12:19 27.01.2023
15 Джон
До коментар #13 от "Шулц":
Гугъл мапс не бих ползвал, имам си много по-хубава карта. Твоите клиенти са андроидаджии, от тях се печели по-малко, те са по-бедни.12:21 27.01.2023
16 Шулц
До коментар #14 от "Джон":
Ами жалко за теб тогава. Не съм глупав и не виждам нищо лошо в това да ползвам google maps просто ми харесва. Клиентите не се делят на андроидаджии или айфонаджии или каквито и да е било това е абсурдно просто. Въобще не можах да ти схвана логиката. Може би си мислиш, че фирмата в , която работа се занимава с продажбата на техника? Не. В съвсем друга сфера е. Друго обяснение нямам за неадекватната ти логика и коментар.Коментиран от #17
12:39 27.01.2023
17 Джон
До коментар #16 от "Шулц":
О напротив, клиентите винаги се делят на андроидаджии и айфонджии, защото печалбите от тях са различни.Коментиран от #18
15:13 27.01.2023
18 Шулц
До коментар #17 от "Джон":
Не искам да бъда груб ама на теб ти има нещо. За какви клиенти андроидаджии и айфонаджии ми говориш?Коментиран от #19
15:21 27.01.2023
19 Джон
До коментар #18 от "Шулц":
Говоря ти за iPhone users и Android users. Хората, които се занимават със статистика на уебсайтове и приложения профилират посетитители в най-различни категории и смятат коя категория колко пари им носи. Всеизвестено е, че айфон потребителите са по-склонни да дават пари за приложения и имат по-големи доходи. Това е от света на уебдизайна и уеб маркетинга.Коментиран от #20
16:04 27.01.2023
20 Шулц
До коментар #19 от "Джон":
Моля те! Ще се направя, че не съм ти прочел коментара.Не се излагай по-добре, защото току що прочетох една голяма безхаберщина!!!
Не става дума за никакви приложения и за платените реклами, които ти изкачат според твоите предпочитания и търсения в браузъра.
Фирмата в, която работя се занимава с продажба на определни машини вариращи от 5000 до 500 000+лв.
Не съм пускал и няма и да пусна платена реклама, защото и без нея безплатните услуги ми влизат в употреба и привличат достатъчно клиенти. Само ще ти кажа, че от безплатна обява през google миналата седмица се продаде продукт за 80000.00 Евро. Аз когато не разбирам нещо и не съм се занимавал с това избягвам да го коментирам и да се правя на разбиращ направи го и ти.
Клиента беше от Южна Африка и не, не беше с iPhone.
Аман от разбирачи!
17:58 27.01.2023
21 Знайко
Коментиран от #22
13:19 28.01.2023
22 Стефан
До коментар #21 от "Знайко":
Харесваш ли НРБ?16:55 28.01.2023