Транспортните компании поставят същите изисквания към електрическите камиони, както към тези с конвенционални дизелови двигатели. Дори при трудни метеорологични условия като студ, лед и сняг превозните средства трябва надеждно да вършат работата си. Заради това тазгодишните зимни тестове за издръжливост на Mercedes-Benz Trucks във Финландия бяха изключително важни. В тях се включиха превозни средства от различни моделни серии – включително прототипите на електрическия eActros LongHaul, който ще влезе в серийно производство през 2024 г., и електрическия eActros 300 във вариант седлови влекач, както и Actros L с дизелов двигател. При екстремните климатични условия - заснежени и заледени пътища, силен вятър и температури до - 25 градуса, екипът тества различните модели, за да прецени каква да бъде по-нататъшна оптимизация на автомобилите.
Цялостен набор от критерии
Във Финландия разработчиците на Mercedes-Benz Trucks прегледаха отблизо всички функции и системи на камионите, като поддръжката при смяна на лентата като част от Active Sideguard Assist или активното насочване в лентата с Active Drive Assist в Actros L. Тъй като при тестовете трябваше да се пресекат няколко национални граници, беше възможно също така да се измери въздействието на специфичната за страната пътна маркировка, пътни знаци или данните от дигиталната карта за работата на асистиращите системи. Продължителността на тестовете позволи да се направи оценка и на комфорта на седалката на водача.
Фокус върху електрическите камиони с батерии
В случая на eActros LongHaul и влекача eActros 300 експертите обърнаха особено внимание върху свойствата на батерията и електрическото задвижване при неблагоприятни метеорологични условия. За целта бяха тествани елементи, включително старт и защита на компонентите на задвижването от ниски температури, софтуер и интерфейси. На интензивни тестове бяха подложени и системите за топлинен и енергиен мениджмънт. Тези проби показаха например, че eActros LongHaul обикновено загрява кабината по-бързо от дизелов камион благодарение на по-малкия си отоплителен кръг с висока мощност. Въпреки това, тъй като енергията за този процес се черпи от батериите, инсталирани в превозното средство, пробегът намалява. Заради това така наречената предварителна подготовка на електрическия камион на зарядна станция е препоръчителен.
Във Финландия бяха тествани още и характеристиките на шофиране и спиране върху повърхности с различни нива на сцепление, като например влиянието на кишата върху ефективността на сензорите на системите за подпомагане на водача. На интензивни проби беше подложен и асистентът за стабилност на ремаркето (Trailer Stability Assistant) и как той може да намали риска от загуба на стабилност на композицията по време на завои или маневри за избягване на препятствия върху зимните пътища. Проверено беше и как MirrorCam се справя при различни условия с контрастите при лед и сняг.
Серийно производство
Новият eActros 300 във вариант седлови влекач, представен за първи път на IAA Transportation 2022 в Хановер, може да тегли всички стандартни европейски полуремаркета, съобразено с максимално допустимата обща дължина. Електрическият камион е базиран на същата технология като eActros 300/400. Три групи батерии, всяка с капацитет от 112 кВтч , позволяват пробег до 220 км с едно зареждане. Стартирането на серийното производство е планирано за втората половина на 2023 г.
В същото време eActros LongHaul ще бъде готов за серийно производство за транспорт на дълги разстояния през 2024 г. Mercedes-Benz Trucks представи концептуален прототип на електрическия камион на IAA Transportation в Хановер миналата година. Серийният eActros LongHaul може да се похвали с пробег от около 500 километра с едно зареждане на батерията и ще позволи високоефективно зареждане. На IAA той беше отличен с „Наградата за иновации при камионите“ 2023 от журито „Международен камион на годината“. В eActros LongHaul се използва технология с литиево-желязо фосфатни (LFP) батерии, които се характеризират с дълъг експлоатационен живот и повече използваема енергия.