От 17 февруари 2024 г. Законът за цифровите услуги (DSA) вече се прилага в държавите членки на Европейския съюз. Целта е да се осигури по-голяма онлайн безопасност и платформите да станат по-прозрачни относно предоставяните от тях услуги. Нормите изискват и активност под формата на непосредствени действия от страна на Европейската комисия. В началото на юли 2024 г. Комисията поиска от Amazon да предостави подробна информация относно спазването на няколко разпоредби на DSA, а именно тези относно прозрачността на рекламните системи, използвани на нейните платформи, поддържането на рекламен архив и свързания доклад за оценка на риска. Amazon също така ще трябва да даде публичност на повече данни относно дизайна, разработването, внедряването, тестването и поддръжката на онлайн интерфейса на Amazon Store, както и относно документите за оценка на риска, които е трябвало да разработи. Срокът е 26 юли 2024 г., за да може Комисията да прецени дали да започне официална процедура срещу платформата.
Цифрово десетилетие e програма на ЕС, ориентирана към човека и преследва устойчива визия за цифровото общество, което да даде възможност на гражданите и на бизнеса да ползват пълноценно възможностите на дигиталните технологии. Комисията публикува своя втори доклад, предоставящ изчерпателен преглед на напредъка към цифровите цели и задачи, определени за 2030 г. от Стратегическата програма за Цифровото десетилетие. Документът подчертава необходимостта от колективни действия за насърчаване на цифровата трансформация.
Тази година за първи път докладът е придружен от анализ на националните стратегически пътни карти за Цифровото десетилетие, който подробно описва мерките, действията и приноса на държавите в подкрепа на изграждането на цифрово общество. Докладът призовава страните да бъдат по-амбициозни, тъй като постигането на целите на цифровото десетилетие по отношение на цифровата инфраструктура, бизнеса, уменията и обществените услуги е от решаващо значение за бъдещия икономически просперитет и социалното сближаване на ЕС.
Комисията също така актуализира междусекторни препоръки, отправени до всяка държава членка, с които предлага запълване на установените пропуски.
В рамките на Закона за цифровите пазари (DMA) Европейската комисия изпрати предварителни заключения на Meta относно модела „Плащане или съгласие“ (pay or consent)
През ноември 2023 г. Meta въведе този модел на своите платформи, според който европейските потребители на Facebook и Instagram трябва да избират между абониране за платена версия без реклами или достъп до безплатна версия с персонализирани реклами.
Комисията посочи, че действията на Meta не са в съответствие с DMA, защото:
Meta има право да отговори писмено на предварителните констатации на Комисията, която ще приключи разследването си до март 2025 г. Ако нарушението бъде потвърдено, глобата ще бъде до 10% от общия световен оборот на платформата или в случай на повторно нарушение до 20%.
Източник: obache.bg