Почти 80 самолета на руски авиокомпании са били арестувани в чужбина заради антируските санкции, каза министърът на транспорта на Русия Виталий Савелиев, цитиран от "Интерфакс"
"Имахме общо 1367 самолета в страната (преди санкциите - ИФ). Загубихме 78 самолета, те бяха арестувани по време на нашите полети", каза Савелиев по време на заседание на Комисията по икономическа политика на Съвета на федерацията. Лайнерите са арестувани, включително в страни, приятелски на Руската федерация - в Турция, Азербайджан, Армения, отбеляза той.
Според Савелиев Руската федерация се опитва да преговаря със западни лизингови компании за закупуване на самолети, но те не са склонни на преговори. При тези условия Руската федерация е започнала да прехвърля флота си в руския регистър.
"Вече сме прехвърлили (в руския регистър - ИФ) почти 800 самолета, застраховаме ги в руски презастрахователни компании, каквито има при Централната банка - самолетите остават. Търсим законни начини да преговаряме с лизингодателите и да разрешим този въпрос, но засега това не е възможно. Там има забрана и искане за връщане (на самолетите), не искат да влизат в преговори за компенсация за плащането им и за закупуването им от тях от руски авиокомпании", каза Савелиев.
"Въпреки това ние не губим надежда и не ги даваме (самолетите). Защото да се откажем от тях означава да се останем без авиация. Вие разбирате това и затова правителството взе такова решение", добави той.
Полетите продължават, но на определен етап превозвачите ще се нуждаят от части за самолети, призна министърът. По думите му властите търсят решение на този въпрос, като в момента се фокусират върху опита на Иран, който от много години е под санкции.
Безпрецедентните международни санкции срещу Русия включват забрана за продажба на западни самолети - "Боинг", "Еърбъс" и други, както и части за тях.
Преди две седмици стана ясно, че Китай е отказал да доставя самолетни части за Русия. Това се оказа тежък удар за Русия, която очакваше чрез Китай да заобиколи санкциите.
Санкциите срещу Русия ще имат по-големи последици от тези срещу Иран или Северна Корея, предвид размера на нейния пазар и зависимостта ѝ от западни доставчици, смятат анализатори.
"Тъй като западните лизингодатели също искат да приберат самолетите си, предоставени на руски превозвачи, руският авиационен сектор върви към положението на Северна Корея пише анализаторът на Vertical Research Partners Роб Сталард.
На Русия се падат около 6% от капацитета на авиокомпаниите в света през 2021 г., в сравнение с 4% през 2019 г., благодарение на силното си относително представяне по време на пандемията, според консултантите на IBA.
Авиокомпаниите на страната разполагат с общо 332 самолета Boeing и 304 Airbus, което представлява около две трети от авиационния флот на Русия, показват данните на Cirium Fleets.
Пътническите самолети са обект на постоянен надзор, вариращ от ежедневни проверки до сериозна поддръжка на всеки шест години.
Те са направени от стотици хиляди части. Въпреки че по-рутинните проблеми може да не изискват незабавно оставане на земята на въздухоплавателно средство, при условие че проблемът бъде решен след определен брой дни, някои части остават абсолютно необходими, за да може самолетът да лети.
Самолети, собственост на руски авиокомпании, могат да летят, докато имат достатъчно части на склад, но превозвачите може да имат проблеми с обслужването на самолетите си в райони на света, които все още приемат руски самолети, като се има предвид, че сервизите трябва да използват одобрени части за подмяна.