Не само в Русия автомобилите с марка "Москвич" са се превърнали почти в култ. В годините на социализма те доминираха по улиците и шосетата в страните от съветския блок, в това число и България, където дори се сглобяваха - в завод „Балкан“ в Ловеч. Съветската кола има почитатели дори и в Западна Европа, които редовно организират срещи, на които представят реставрираните с много любов стари возила.
Преди 21 години от поточната линия в Москва слезе последният „Москвич“, а през 2006 година фирмата беше ликвидирана. Но сега западните санкции срещу Русия вдъхват нов живот на култовата автомобилна марка.
Самият Путин се интересува от „Москвич 2.0“?
Междувременно в бившия завод на "Renault" в Москва започна серийното производство на нов модел „Москвич“. Засега той е с бензинов двигател и мощност от 150 конски сили, но до края на годината ще се появи и електрически вариант на модела. По данни на руската страна продажбите ще започнат през първото тримесечие на 2023 година. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза по този повод, че новият „Москвич“ щял да бъде кола, която „всеки руснак“ би поискал да си купи. Президентът Владимир Путин също проявявал интерес към новия модел.
Руският автомобилен бранш пострада тежко от санкциите
За Русия производството на новия модел „Москвич“ е важен елемент от пропагандата на Кремъл срещу Запада. Така Путин иска да демонстрира, че западните санкции не могат да сторят нищо на страната, и че Русия и сама може да произвежда важни стоки, в случая – автомобили. Вярно е, че автомобилният сектор е сред най-силно засегнатите от санкциите браншове. От януари до октомври продажбите в Русия на нови коли западно производство са намалели с 60 процента спрямо същия период на миналата година.
Китайски производители извличат ползи
Има обаче и още нещо: колкото и руски да звучи името „Москвич“, автомобилът изобщо не е такъв. Дизайнът и двигателят на новия модел са на китайски фирми. Така например моделът „Москвич-3“ е пълно копие на китайския градски SUV JAC S4. Излиза, че китайски фирми са след големите печеливши от западните санкции срещу Русия. Историята на автомобилната марка е христоматиен пример за някогашната тясна обвързаност на западната автомобилна промишленост с руската икономика. Заводът в Москва, където сега се произвежда новият „Москвич“, също има дълга и превратна история.
Завод в Москва със западна история
Преди 100 години на това място е произвеждал автомобилите си американският концерн Форд. През 1946 година от поточната линия слиза първият „Москвич“, който тогава е копие на Опел Кадет. След краха на Съветския съюз колата се оказва неконкурентоспособна и през 2001 година производството е преустановено.
Четири години по-късно френският концерн Renault, прави съвместно предприятие с руснаците и започва производство в Русия, а по-късно към производствената палитра на французите са добавени и моделите Logan, Duster и Sandero на Дачия. Но руската агресия срещу Украйна внезапно сложи край на това сътрудничество със Запада. През месец март 2022 година поточните линии в завода в Москва бяха спрени, а през април Renault преотстъпи фабриката си на градската управа за символичната цена от една руска рубла.