Не само в Русия автомобилите с марка "Москвич" са се превърнали почти в култ. В годините на социализма те доминираха по улиците и шосетата в страните от съветския блок, в това число и България, където дори се сглобяваха - в завод „Балкан“ в Ловеч. Съветската кола има почитатели дори и в Западна Европа, които редовно организират срещи, на които представят реставрираните с много любов стари возила.
Преди 21 години от поточната линия в Москва слезе последният „Москвич“, а през 2006 година фирмата беше ликвидирана. Но сега западните санкции срещу Русия вдъхват нов живот на култовата автомобилна марка.
Самият Путин се интересува от „Москвич 2.0“?
Междувременно в бившия завод на "Renault" в Москва започна серийното производство на нов модел „Москвич“. Засега той е с бензинов двигател и мощност от 150 конски сили, но до края на годината ще се появи и електрически вариант на модела. По данни на руската страна продажбите ще започнат през първото тримесечие на 2023 година. Говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза по този повод, че новият „Москвич“ щял да бъде кола, която „всеки руснак“ би поискал да си купи. Президентът Владимир Путин също проявявал интерес към новия модел.
Руският автомобилен бранш пострада тежко от санкциите
За Русия производството на новия модел „Москвич“ е важен елемент от пропагандата на Кремъл срещу Запада. Така Путин иска да демонстрира, че западните санкции не могат да сторят нищо на страната, и че Русия и сама може да произвежда важни стоки, в случая – автомобили. Вярно е, че автомобилният сектор е сред най-силно засегнатите от санкциите браншове. От януари до октомври продажбите в Русия на нови коли западно производство са намалели с 60 процента спрямо същия период на миналата година.
Китайски производители извличат ползи
Има обаче и още нещо: колкото и руски да звучи името „Москвич“, автомобилът изобщо не е такъв. Дизайнът и двигателят на новия модел са на китайски фирми. Така например моделът „Москвич-3“ е пълно копие на китайския градски SUV JAC S4. Излиза, че китайски фирми са след големите печеливши от западните санкции срещу Русия. Историята на автомобилната марка е христоматиен пример за някогашната тясна обвързаност на западната автомобилна промишленост с руската икономика. Заводът в Москва, където сега се произвежда новият „Москвич“, също има дълга и превратна история.
Завод в Москва със западна история
Преди 100 години на това място е произвеждал автомобилите си американският концерн Форд. През 1946 година от поточната линия слиза първият „Москвич“, който тогава е копие на Опел Кадет. След краха на Съветския съюз колата се оказва неконкурентоспособна и през 2001 година производството е преустановено.
Четири години по-късно френският концерн Renault, прави съвместно предприятие с руснаците и започва производство в Русия, а по-късно към производствената палитра на французите са добавени и моделите Logan, Duster и Sandero на Дачия. Но руската агресия срещу Украйна внезапно сложи край на това сътрудничество със Запада. През месец март 2022 година поточните линии в завода в Москва бяха спрени, а през април Renault преотстъпи фабриката си на градската управа за символичната цена от една руска рубла.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Теле
Коментиран от #4
16:06 24.11.2022
2 Последния Софиянец
Коментиран от #10, #31, #39
16:07 24.11.2022
3 Откраднаха малко акъл как се правят коли
16:07 24.11.2022
4 Така е
До коментар #1 от "Теле":
Така е16:08 24.11.2022
5 Име
Коментиран от #8
16:08 24.11.2022
6 Ехаааа
16:11 24.11.2022
7 ...
16:12 24.11.2022
8 антрашпиц
До коментар #5 от "Име":
Влез в час - това е "правилната" медия ...16:14 24.11.2022
9 Новият модел
16:17 24.11.2022
10 хихи
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Каруца не москвич, а коне от къде ще вземеш че да я дърпат?16:20 24.11.2022
11 Топчо
16:21 24.11.2022
12 Пловдив
16:25 24.11.2022
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Самоук човек по природа
16:28 24.11.2022
15 Четете бря
16:28 24.11.2022
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Ксаниба
ДВ станаха от жълти - кафеви!!!
16:30 24.11.2022
18 запознат с тарикатлъка
Коментиран от #24
16:31 24.11.2022
19 Бивш
16:33 24.11.2022
20 гост анти путинист
16:33 24.11.2022
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Европеец
Дойчовци, не руския бранш е пострадал от санкциите защото почти нямаше такъв а западния автомобилен бранш защото загубиха заводите си в Русия и съответно и печалбите си. Благодарение на санкциите руския автомобилен бранш се възражда - преди не произвеждаха коли а сега произвеждат - голямо пострадване пада.
До кога с плоска пропаганда
Коментиран от #23, #37, #44
16:34 24.11.2022
23 чукче
До коментар #22 от "Европеец":
Значи им трябват още санкций за да се оправят тотално, според тебе де.Коментиран от #26
16:37 24.11.2022
24 Антитрол
До коментар #18 от "запознат с тарикатлъка":
"клиенти за родно производство няма , има клиенти основно за японски коли на старо и на нови западноевропейски"То само с лъжи и пропаганда не става - трябва и акъл. Най продаваната нова кола в Русия за 2021 година е Лада Гранта.
Коментиран от #28
16:39 24.11.2022
25 хи хи хи
Коментиран от #27, #42
16:44 24.11.2022
26 Европеец
До коментар #23 от "чукче":
Еми като гледам ефекта от "санкциите" - Европа затъва яко а САЩ, Китай и Русия вървят нагоре. Европа е на път да загуби и заводите на Мерцесес и Фолсваген - САЩ ще ги прилапат.Та кой печели и кой губи
16:45 24.11.2022
27 Антитрол
До коментар #25 от "хи хи хи":
Що бе "руските пияни некадърници" като ти сглабяха мерцедеси или рена нещо не се оплакваше.Дайте нещо ново че опорките ви се изтъркаха.
Коментиран от #32, #34
16:47 24.11.2022
28 запознат с тарикатлъка
До коментар #24 от "Антитрол":
Да де - аз пък ти посочих кой е основният клиент - държавата във всичките си разновидности (общини , държавни фирми , администрации , министерства и ведомства и пр. и пр.). За да не спорим - влизаш в ГОСТСТАТ и проверяваш и ... готово. Провери - колко коли са регистрирани през 2021 г. , от тях колко са нови (2,212%) и колко секънд хенд , после провери колко коли са закупени от държавни институции и фирми с държавно участие , колко от държавните и общински администрации и колко от други ведомства на държавно подчинение и го сравни с продадените ЛАДИ .Коментиран от #40
16:52 24.11.2022
29 Пеци
16:57 24.11.2022
30 Тити
16:57 24.11.2022
31 Селчо
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Ела да ти подаря електрически стол, да си тренираш...колко изкараш толко.16:59 24.11.2022
32 ...
До коментар #27 от "Антитрол":
те са дуракоустойчивиВиж московеца е друго нещо
17:06 24.11.2022
33 Бамбука
17:10 24.11.2022
34 Хи хи хи
До коментар #27 от "Антитрол":
Само се заинтересувай , къде ги изнасяха , нищо за европейските пазари!Коментиран от #41
17:18 24.11.2022
35 Некадъри
Коментиран от #38
17:28 24.11.2022
36 СССР
Коментиран от #45
17:40 24.11.2022
37 Дъ-Ге
До коментар #22 от "Европеец":
Поне един човек тук да напише нещо свестно. А по отношение на китайското качество, то има китайско и китайско. На нас тук ни доставят от китайското гаражно качество. Правено не знам къде си и по какъв начин. Оня китайски джип, дето го правеха в Ловеч беше точно такъв боклук. Един приятел от Пловдив има такъв и си го купи новичък. На всеки 1000 км се прави някакъв ремонт още гаранционен, та и до сега. Дали такъв ще е руския вариант, ще видим. Купих два китайски климатика произведени за английския пазар. Вече 10 години не са мръднали, а работят зимата без да бъдат изключвани и то в планински район.Що се отнася до руските пазари, то само плиткооумници могат да си позволят да ги губят. Необятен пазар с платежоспособно население. Какво повече би искал един производител и търговец???
17:51 24.11.2022
38 Дъ-Ге
До коментар #35 от "Некадъри":
Какво да кажем ние с велосипедите с педали в Ловеч, дето също са китайски???? Направо удряме руснаците в земята с техните автомобили.17:53 24.11.2022
39 ШЕФЕ,
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
АМА ТРЯБВА ДА ИМАШ И КАТЕГОРИЯ „Т”...17:54 24.11.2022
40 Дъ-Ге
До коментар #28 от "запознат с тарикатлъка":
Тук не е по-различно. 95% от новите автомобили биват закупувани от фармацевтични фирми във всичките и разновидности, застрахователни, кетърингови, търговски и т.н. Само една не много известна фармацевтична фирма купува всяка година по 90 нови автомобили и след година ги заменя с нови с доплащане. Не ни е по-различна статистиката.17:59 24.11.2022
41 Спомням си
До коментар #34 от "Хи хи хи":
Бях лапе 92г бащата с москвето ни закара за няколко дена в Гърция, на една отбивка един махаше и бащата спря. Закъсал гъркът с камиона и телефон телефон само това разбрахме качихме го и нашия като вдигна 80 с москвето тоя взе да се върти като коте у чувал и да се кръсти. Оставих ме го на крайпътно заведение там черпи с коли кафета, сам си даде адреса и с триста зора се разбраха...ела да бачкаш 3-4 месеца на маслините и да си купиш друга кола.18:01 24.11.2022
42 Преминаващ оттук
До коментар #25 от "хи хи хи":
Ами "Реното", ами "Мерцедес", "Шевролета" който масово карат таксиметровите шофьори по София и България, нали пак са зглобявани от тези както ти ги наричаш пияници в руски заводи.18:18 24.11.2022
43 е....щом
19:17 24.11.2022
44 Европеец
До коментар #22 от "Европеец":
Въпроса е кой ще ги купи. Защото преди по принуда всички окупирани държави им купуваха боклуците.Сега , няма кой да ги купува. Тези са много зле. Няма по пропаднала държава, като тях.На думи и хвалби са велики, но само на думи, а в действителност са смешни и с икономика от 19 век. Само Лидерът им и придворните около нег са добре, защото крадат всичко. Руският народ се намира в развитието си в 18 век, а вече е 21 век.Там никога няма да се случи нищо добро.Просто младите и умните ще избягат в нормалните държави, а останалите ще си живеят в блатото. Хубавото е, че ние се махнахме от тях и дани никога повече да нямаме нищо общо.10:25 21.12.2022
45 Този коментар е премахнат от модератор.