През 2022 г. само в Германия са били произведени около 670 милиона литра безалкохолна бира. На какво се дължи ръстът в интереса към тази напитка?
Безалкохолната бира става все по-популярна напитка в Германия, съобщава АРД. Производството ѝ почти се е удвоило от 2007 г. насам, а през 2022 г. са били произведени около 670 милиона литра безалкохолна бира. В социологическо проучване на агенция "Аленсбах" от миналата година почти 10 милиона души в Германия заявяват, че наскоро са си купували или са консумирали напитката. За последните 10 години никой друг сегмент от пивоварната индустрия не е нараствал толкова силно, колкото безалкохолните бири и безалкохолните смесени бирени напитки, сочат данните на Асоциацията на германските пивовари.
"В момента Германия е световен лидер в производството на безалкохолна бира. Затова безалкохолните бири стават все по-важни за 1500-те германски пивоварни", обяснява главният изпълнителен директор на асоциацията Холгер Айхеле. Делът на напитката в бирения пазар на страната е достигнал 7 процента.
Все повече интерес и видове безалкохолна бира
Пивоварната "Щьортебекер" от град Щралзунд е сред водещите в този сегмент. Всеки четвърти литър, който пивоварната произвежда, е безалкохолен, пише АРД. Йенс Райнеке-Лаутенбахер, който отговаря за иновациите в "Щьортенбекер", си е поставил за цел да предлагат възможно най-голямо разнообразие - от безалкохолен пилзнер, през пшенична бира, до безалкохолен ейл, изрежда той. Всичко това става възможно, тъй като вече има достатъчно голям пазар за безалкохолната бира.
Мюнхенската пивоварна "Пауланер" произвежда безалкохолна бира от 37 години, казва изпълнителният ѝ директор Йорг Леман. Той обяснява, че краят на пандемията е една от причините за възраждането на интереса към безалкохолната бира. "Хората отново са по-мобилни. Това означава, че когато пътуват с кола или с колело те все по-често се обръщат към безалкохолната бира. Като цяло продължаваме да се развиваме много добре и в този сегмент", коментира Леман.
Формулата "0,0%" е все по-търсена
Бирите с алкохолно съдържание от 0,0 % са особено търсени. Пазарният лидер в този сегмент е "Битбургер". Те предлагат пет вида бира и подобни на бира напитки с нулево съдържание на алкохол. "Заради непрекъснато нарастващото значение на безалкохолните напитки за нашите продажби и оборот, "Битбургер 0,0%" е значима част от нашето портфолио от години", обяснява шефът на маркетинга на пивоварната Кристоф Вебер.
В Германия има над 1500 пивоварни.Снимка: picture-alliance/imageBroker
От "Пауланер" обясняват, че клиентите на тази напитка имат различен профил. Консуматорите на 0-процентовата бира съзнателно избират такава без алкохол, за да насърчат активния начин на живот. За тях е от второстепенна роля дали продуктът има оригинален бирен вкус или не", казва Йорг Леман. "Те обикновено идват от сегмента на потребителите на безалкохолни напитки, които търсят алтернативно средство за утоляване на жаждата." Има, разбира се, и почитатели на безалкохолни бири, които търсят вкус, който е близък до този на алкохолната напитка.
Вече не само шофьорите пият безалкохолна бира
Времената, в които безалкохолните бири са били консумирани предимно от шофьорите, безвъзвратно са отминали, посочват от Асоциацията на германските пивовари. Благодарение на новите производствени техники вкусът и качеството на напитката са се подобрили значително.
Променящите се навици на хората по отношение на начина им на живот, както и нарастващата здравна осведоменост също допринасят за растящата популярност на безалкохолните бири. "Безалкохолните бири сега се пият по най-различни поводи и отдавна са надраснали своята ниша. Много от безалкохолните бири са минерални и изотонични, така че тялото да може да преработи и използва съставките им. Това предимство се оценява особено от спортистите", обяснява Холгер Айхеле, цитиран от АРД.
Младите са сред най-големите почитатели на безалкохолните бири
Йенс Райнеке-Лаутенбахер от "Щьортебекер" не може да посочи конкретната целева група на безалкохолните бири. "Като цяло обаче именно младите хора и онези, които имат интерес към здравословния начин на живот, са особено отворени към подобни продукти", коментира той. А според Ларс Дамерц, шеф на маркетинга на пивоварната "Кромбахер", безалкохолната бира символизира "удоволствие, което може да бъде добре съчетано с новата осъзнатост на потребителите за един по-здравослов начин на живот без значение от генерацията."
Асоциацията на германските пивовари очаква скоро всяка десета бира, която се произвежда в Германия, да бъде безалкохолна.