Коментар на Петър Москов във "Фейсбук"
Считам за неправилно въвеждането на нови противоепидемични мерки (като носене на маски на открито), преди да е наложено спазването на наличните. Такъв подход не дава възможност да се оцени ефективността на вече действащите мерки и да се обоснове нуждата от нови.
Липсата на логична обоснованост на мерките, на публично оповестени критерии и дългосрочен план за действие, само създава допълнителна съпротива в обществото и не помага, а пречи на борбата с епидемията.
В такава ситуация, едно добро управление трябва да предложи, да обоснове и да наложи план, който да върне обществения консенсус около задължително необходимото. Според мен такъв план трябва да съдържа следното:
Не можем нито икономически, нито психологически да преживеем втори национален локдаун.
Здравният и икономическият риск не могат да бъдат противопоставяни. Това означава следване на една единствена задача:
-запазване на икономическата и социална активност на гражданите без достигане на критични нива на заразата, при които здравната ни система не може да се справи.
Изпълнението на тази задача изисква от обществото и институциите усилие в следните три направления:
1. Нови национални мерки няма да се въвеждат. Това което е нужно е драконовски контрол върху прилагането и изпълнението на действащите мерки. За целта, контролът за спазването на мерките и санкционирането на нарушителите става първостепенна задача на полицията и контролните органи в различните сектори на обществения живот. Незабавно се актуализира нормативната база за прецизиране на правомощията им в изпълнение на тази цел.
2. При достигане на критични нива на зараза ще се прилага последователност от допълнителни мерки само на локално ниво- квартал, район, община. Това изисква:
-изготвяне на локални планове за действие с ясни показатели за целите и местните нива на зараза, които изискват включване на допълнителни мерки за конкретното населено място. ( това, че област Монтана е с червен код, заради град Монтана, не бива да означава същите допълнителни мерки за жителите на Лом)
- запознаване с тези локални планове на гражданите и бизнеса в съответното населено място
- промяна на начина на компенсиране на икономически засегнатите от тези временни локални мерки.
Компенсацията трябва да се изплаща веднага с въвеждането на мярката от регионалният щаб и да е валидна за цялото време на действие, вместо дългият път на кандидатстване, чакане на евентуално одобрение и получаване на финансова помощ след шест месеца, което превръща хората в противници на самата същност на противоепидемичните мерки.
Това означава, че ако в гр. Балчик се достигнат предварително оповестените критични нива на зараза и в локалният план за действие пише, че това изисква затваряне на ресторантите в града за една седмица, то в същия ден, по предварително одобрен от местния бизнес и властта разчет се изплаща компенсация за пропуснатите ползи на заетите в тези ресторанти.( заплати и осигуровки на работещите, норма на печалба на собственика и други).
3. Налага се реорганизация на здравната система с цел да бъде използван пълноценно целия ресурс за справяне с епидемията. Това включва:
-изготвяне на механизми за активно включване на системата на доболничното здравеопазване в борбата с епидемията. Сега това липсва и целият удар се поема от РЗИ и болниците.
-даване на законови правомощия на министъра на здравеопазването да възлага конкретни ангажименти по справяне с епидемията на всички лечебни заведения, включващи промени в структурата, приема и режима им на работа в съответствие с конкретните нужди.
Неизпълнението на тези изисквания трябва да води до отнемането на разрешителното за дейност. Ако част от здравната система бъде оставена да се скрие от ангажименти свързани с епидемията, това означава неизпълнение на основният приоритет за гарантиране на здравната защита на населението от кризата.
Това води до невъзможност за навременно лечение, повишена смъртност, паника и самоограничения сред хората и допълнителни щети за националната икономика. Тук дилемата е ясна - здравният и икономически интерес на нацията срещу интересът на няколко бизнесмени в бели престилки.
-Изготвяне на финансов пакет, който да гарантира изпълнението на тези цели.
Считам, че това е план за действие, около който могат да се обединят повечето здравомислещи хора.
Той изисква последователност, държавност и настъпване на частни и корпоративни интереси в името на националния интерес. За мен това е лакмуса за това годно ли е това управление.
ПП
На тези, които в притеснението си искат допълнителни мерки и затваряне ще кажа, че животът не може да спре заради страховете ни, колкото и да са основателни.
На тези, които казват, че болест няма и за “настинка” не трябват никакви мерки ще кажа, че следващият път когато видят по телевизията “говореща глава”, политик, лекар или обикновен карагьозчия, която им казва че са прави, е добре да знаят, че тези имат телефонния номер на министъра, на директора на голямата болница или на някой като мен и ако кихнат ще им бъде разчистен пътя към най-бързото и качествено лечение.
Ще им бъде разчистен от неудобството да се съобразят с други чакащи за лечение. Ще им бъде разчистен от Вас!