Великобритания ваксинира бързо и смъртността там рязко намаля. Мудният ход на кампанията в Германия обаче буди недоволство. Някои от най-големите концерни като Allianz или Фолксваген искат да поемат нещата в свои ръце.
Изпълнителният директор на Pfizer за Германия Петер Албиц похвали конкурентната ваксина, разработена от компанията AstraZeneca. „Бих си поставил тази ваксината, да“, заяви Албиц в интервю. Всяка ваксина е тествана от Европейската агенция по лекарствата и следователно е “безопасна и съвместима”.
Той смята още, че е необходима “по-голяма динамика” на ваксинационната кампания в Германия. "Трябва да мислим с големи стъпки, в големи измерения." Той призова “всичко” да бъде мобилизирано с оглед на следващите месеци. Възможностите за ваксинация трябва да бъдат “всеобхватни и лесно достижими.”
Във Великобритания вече се усеща ефектът от ваксините
Великобритания, която ваксинира с много по-бързи темпове от Германия, отчита сериозен спад на смъртните случаи от Ковид-19 в страната. Само за последната седмица смъртността е спаднала с 41 процента. Броят на новопостъпилите в болница пък е намалял с 29 процента, а на новозаразените – с 34%.
Това означава, че напредналата масова имунизационна кампания е успяла да повлияе сериозно на разпространението на заразата, обясни британският здравен министър Мат Ханкок. До момента 21 милиона живеещи на Острова са получили първа доза от ваксините срещу коронавирус. Това отговаря на 40 процента от възрастното население, допълва Ханкок.
Работодателите в Германия искат да ваксинират
На този фон в Германия нарастват критиките, че ваксинационната кампания се провежда твърде бавно. Големи компании в страната, сред които Telekom, Allianz и DM, са готови да започнат сами да ваксинират своите служители. “В момента се подготвяме да предложим на нашите служители във всички основни локации в Германия възможността за ваксинация срещу коронавирус,” обявиха от Allianz.
От веригата дрогерии dm пък представиха плановете си да предлагат безплатни тестове за коронавирус в собствените си центрове. Планирано е обособяването на подобни центрове през месец март. Пробно тестване беше проведено в четвъртък сутринта пред централата на компания в Карлсруе.
Телекомуникационният концерн Deutsche Telekom също обяви, че е готов да предложи на своите служителите да бъдат ваксинирани от фирмените лекари. Deutsche Post дори предлагат да покрият разходите за имунизация на своите служители. По информация на медиите, в Германия има над 12 000 фирмени лекари, които биха били в състояние да ваксинират по пет милиона души на месец. От “Фолксваген” във Волфсбург съобщиха, че са в състояние да предложат ваксина на 140 000 свои служители.
Германия изостава с ваксините
Имунизационната кампания обаче не предвижда скоро да започне имунизирането от фирмите лекари. Те ще бъдат снабдени с ваксини, едва когато са налични достатъчно дози от препаратите. В петък (5.3) трябваше да се проведе среща между представителите на бизнеса и правителството, но тя беше отложена. “Все още има въпроси за изясняване”, аргументира се говорител на кабинета.
Дори ваксинирането при личните лекари е предвидено да започне едва от месец април. Причината за по-бавният ход на имунизациите в Германия е желанието да се осигури максимално справедлив ред за ваксиниране – т.е. най-първо да бъдат защитени най-рисковите групи от населението. Придържането към утвърдената схема обаче води до забавяне. Дори здравният министър Йенс Шпан междувременно апелира да се промени редът на имунизиране, за да се използват максимално ефективно дозите с ваксина и да не се налага те да бъдат изхвърляни, когато хора се отказват в последния момент.
Според анализ на статистическия портал Our World in Data, кампанията за ваксинация в Германия действително напредва бавно. По-бързо действат във Великобритания, както и в много други европейски държави, сред които са Полша, Гърция и Португалия.