Компания с връзки в Русия се оказа в центъра на онлайн скандал. Според френски инфлуенсъри от фирмата са ги потърсили за специална рекламна кампания, която да дискредитира ваксината срещу COVID-19 на „Пфайзер“ за сметка на тази на „АстраЗенека“, пишат световните медии, предаде bTV.
Какво се е случило?
Известният френски блогър Лео Грасе публикува в „Туитър“ профила си имейл от компанията „Фаззе“. В него те го канят като инфлуенсър да говори лъжливи твърдения за ваксината на „Пфайзер“. В имейла от компанията пише, че средствата за инфлуенсърската кампания са големи и всеки може да каже собствена сума. „Бюджетът е колосален, клиентът иска да остане инкогнито и трябва да се скрие спонсорството“, пише в имейла от компанията. След осветляването на имейлите става ясно, че от „Фаззе“ са се свързали с още инфлуенсъри със същото предложение. „Ако видите клипове като описаните тук, да знаете, че става дума за нарочна операция“, предупреждава Лео Грасе.
Какво точно искат „Фаззе“ от онлайн звездите?
От компанията са се свързали с няколко френски и германски научни и здравни инфлуенсъри с молбата да „обяснят на потребителите, че смъртността при хората, ваксинирани с „Пфайзер“, е три пъти по-висока от тази при хора с „АстраЗенека“. На инфлуенсърите е казано да публикуват онлайн линкове към френския вестник „Льо Монд“, „Редит“ и уебсайта на „Етичен хакер“, където уж се намира доклад с доказателства за това твърдение. Статията в „Льо Монд“ е за данни, за които се твърди, че са откраднати от руски хакери от ЕМА, но не съдържа никаква информация, свързана със смъртността след ваксинация. От компанията дали насоки на инфлуенсърите какво да говорят. Част от въпросите били „Защо някои правителства толкова активно купуват „Пфайзер“, след като е толкова опасна за здравето на хората?“. Има и насоки онлайн звездите да се държат естествено и да не използват думи като „реклама“ и „спонсорирано съдържание“.
Кои са „Фаззе“?
След като става ясно за необичайните имейли към инфлуенсъри, няколко разследващи уебсайта във Франция започват да проверяват необичайната ПР фирма. Оказа се, че мениджмънта на „Фаззе“ е от Москва, а самата фирма е собственост на мним руски предприемач. Френските медии посочват още една руска връзка – имейлите към инфлуенсъри са написани по същия начин като официалния „Туитър“ профил на руската ваксина „Спутник V“, където се твърди, че тя разчита на данни от използването ѝ по света и е „по-безопасна и по-сигурна“ от иРНК ваксините. След като Лео Грасе публикува имейлите от „Фаззе“, уебсайтът на компанията бързо изчезва. Всички имейл адреси също стават неактивни. Оказва се също, че на адреса им няма такава фирма, а фризьорски салон.
Влиянието на подобна кампания
Лео Грасе, който първи съобщи за идеята на тази кампания, е изключително популярен инфлуенсър във Франция. „Туитър“ профила му има почти 170 000 последователи, а в YouTube канала му те са 1,17 милиона. Видеоклиповете му са гледани над 75 милиона пъти.