7 Януари, 2016 08:39, обновена 10 Юни, 2022 14:32 89 772 60

Какво означават индексите на гумите?

  • гуми-
  • индекси-
  • автомобили
Какво означават индексите на гумите? - 1

Най-общо автомобилните гуми се разделят на три вида - летни - обозначени със стилизирано слънце, зимни - обозначени със снежинка и всесезонни - най-често с индикация M+S. Размерите им обаче са много и различни, а изборът на правилен размер е много важен. За целта на гумите винаги има изписан цифрово-буквен код, указващ размера им.

Ще дадем пример с един от най-популярните размери - 195/65R 15. 195 означава 195 мм ширина на гумата, числото 65 е 65% от 195 мм, което определя височината, а R означава, че гумата е радиална. 15 пък са цоловете, определящи диаметъра. Много от гумите имат и посока на въртене (rotation), най-често обозначена със стрелка.Какво означават индексите на гумите?

Ако искате да замените фабричния размер на гумите с друг, то задължително трябва да се спази формулата D = 25,4d+2sh, където d - размера на гумата в цолове, s - широчината в милиметри, а h - отношението на височината на профила към ширината й в проценти. За по-лесно обаче можете да ползвате множеството калкулатори за размер на гуми в интернет.

Трябва да се знае обаче, че при неправилен избор на размер гуми, може да се получат доста неприятни ефекти, като неправилно отчитане на километража, преразход на гориво, намаляване на управляемостта и стабилността на автомобила. Още един много важен показател при избора на гуми са индексите на товароподемност и скорост.

Индекс на товароподемност - Максимални килограми
70 - 335        79 - 437        88 - 560
71 - 345        80 - 450        89 - 580
72 - 355        81 - 462        90 - 600
73 - 365        82 - 475        91 - 615
74 - 375        83 - 485        92 - 630
75 - 378        84 - 500        93 - 650
76 - 400        85 - 515        94 - 670
77 - 412        86 - 530        95 - 690
78 - 425        87 - 545        96 - 710

Какво означават индексите на гумите?

Индекс на скоростта - Максимална скорост в км/ч
G - 90        R - 170
J - 100        S - 180
K - 110        T - 190
L - 120        U - 200
M - 130        H - 210
N - 140        V - 240
P - 150        W - 270
Q - 160        Y - 300

Има и гуми тип Run Flat, които са с подсилен страничен борд и различните производители слагат специфична маркировка. Ето някои от тях.
Производител - маркировка
Bridgestone - RFT (Run-Flat Tyre)
Continental - SSR (Self Supporting Run-Flat)
Goodyear - EMT (Extended Mobility Technology) или Run On Flat
Kumho - RF
Michelin - ZP (Zero Pressure)
Nokian - Run Flat или RF
Pirelli - EUFORI или RF
Yokohama - RF

От известно време на всички гуми за Европа се лепи и един, вече стандартен етикет, който категоризира гумата с латински букви от А до G. Разликата между категория A и категория G може да означава намаляване на разхода на гориво с до 7,5%. В етикета на гумата са взети предвид още две характеристики - сцепление с влажна повърхност и ниво на шум.

Какво означават индексите на гумите?

При избора на гуми от определящо значение е и датата на производство. Т.нар. DOT показва кога е произведена гумата. Например DOT 4313, обозначен на една от страните на гумата, означава, че гумата е произведена през 43 седмица на 2013 година. Колкото "по-пресни" са гумите, толкова качествата им ще са по-добри. Дори и да не са използвани, а и ако са съхранявани неправилно, каучукът губи своите свойства. Така, че преди да си купите нови гуми, е добре да знаете какво означават индексите им.

Какво означават индексите на гумите?


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 8 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Чоки

    3 12 Отговор
    Много ценна информация! Особено ако всички които четат тук изведнъж решат да стават гумаджии.

    Коментиран от #2

  • 2 Караиванов

    18 6 Отговор

    До коментар #1 от "Чоки":

    Информацията наистина е ценна, но не е за гумаджии, а за такива лаици като теб (които бай дъ уей са малко в този форум. Повечето разбират от коли). Хората ти показват какво да гледаш като избираш гуми, но ти явно си от типа "индианец и пишешта машина". Препоръката ми е да отидеш в някой друг раздел за плетки, например и въобще да не се качваш на лек автомобил.

    Коментиран от #12

  • 3 Христо Милушев

    11 3 Отговор
    Информацията е супер, благодаря. Има неща, които незнаех. 10х
  • 4 асд

    5 2 Отговор
    Ако не греша абревиатурата М+S не означава ли Mud+Snow.
  • 5 Гуми

    8 3 Отговор
    Точно това означава и няма нищо общо с всесезонните гуми

    Коментиран от #6

  • 6 Ицо

    4 0 Отговор

    До коментар #5 от "Гуми":

    това означава, но почти всички всесезонни гуми имат това обозначение.
  • 7 Гост

    7 0 Отговор
    M+S Означава КАЛ+ СНЯГ . Вече всяка зимна гума има тази маркировка + снежинка
  • 8 mediator37

    2 1 Отговор
    За датата на производство за пръв път научих. Ценно.
    Вълнува ме въпросът както не навъртам километраж на зимните (макс. 6-7 хил. на сезон), колко години мога да ги карам и да се надявам на запазени качества на каучука, защото ясно е, че не са "опечени" от слънцето. Още повече, че ми е гаражна. Някой ако има мнение да кихне, плийз !

    Коментиран от #10

  • 9 Gosho Vectrata

    2 2 Отговор
    Освен обозначение M+S всесезонните гуми имат и специален символ.
    Той представлява нещо като снежинка в триъгълник, наподобяващ планина. Някои притежават три квадратчета с обозначение за слънце, дъжд и сняг /снежинка/.
  • 10 Ото

    9 0 Отговор

    До коментар #8 от "mediator37":

    Максимума, според мен е 8 години. И да не стоят на слънце и да ги пазиш грижливо, завити и не на слънце, самия каучук старее. Гумата вече не е точно гума. Появявят се едни много малки пукнатини между грайферите. Каучука вече не присъства в състава на гумата. Самата гума може да си има голям грайфер, но е станала твърда. Пример за такива гуми са Барум. На по 10 години гуми имат по над 6 мм грайфер, въобще не се износват, но това не значи, че гумата е качествена и върши добра работа. Живеем в малко ненормални условия и масата от хората си купува гуми втора употреба. При такива случаи според мен най-важното е да се гледа на колко време е гумата. Тегловите и скоростни индекси също са от голямо значение, но най-важно е гумата да е по-новичка година, за да си върши по-добре работата.
  • 11 НЗ

    4 1 Отговор
    M+S ж прежод си е кал и и сняг, но различните производители го ползват различно. Гудиарските марки го ползват за зимните си гуми.. Но по важното е относно Рънфлат гумите, никой не си прави труда да обясни, че рънфлат гумите са разработка която може да се кара колата със спукана гума с НИСКА СКОРОСТ до най близкия сервиз, и е абсолютно забранено да се поставят на коли които нямат датчици за налягане в гумите даващи информация към компютъра и шофьора на колата.. Надявам се не е нужно да се обяснява защо... лек ден... а и още нещо, всички производители изтеглят застоялата стока от официалните си представители след три години, което отговаря на въпроса ''колко години да ги карам като въртя по 1000 км годишно...?'' това естествено е препоръчително... Карал съм 10 годишен Мишелин и чисто нова Фортуна и да ви кажа никога вече няма да си купя гума от неясен производител, дори и да са дъщерна ф-ма вслучая на Континентал...
  • 12 Чоки

    2 0 Отговор

    До коментар #2 от "Караиванов":

    в който и център за гуми да отидеш ще я получиш безплатно.

    Коментиран от #15, #28

  • 13 Анастас Мутафчиев

    5 5 Отговор
    Ало, пишещите...Няма такова понятие всесезонни гуми, докога ще продължавате с тези глупости от преди много години, научете се вече..... M+S (кал + сняг) , е зимна гума, а не всесезонна, но повечето оф-роудъри ги карат целогодишно. Не трябва само да се прекалява при температури над 25-28 градуса по магистралата
  • 14 Тодор

    7 3 Отговор
    Всесезонни гуми хем има,хем няма.За нашите географски ширини няма,защото няма материал,който да си запазва качествата при температура през лятото плюс 40,а през зимата минус 20.Разлика от 60 градуса.В някои страни обаче,като Англия,Холандия,Белгия,където разликата в температурата през лятото и зимата не надвишава 20 градуса,там всесезонни гуми има.Не стават,обаче за нашите пътища!

    Коментиран от #29

  • 15 Бисер

    5 1 Отговор

    До коментар #12 от "Чоки":

    От кой - от Киро гумаджията, който няма и основно образование, но някак си се е научил да сменя гуми. Това не означава, че е наясно с какви гуми да си карам колата. Не, мерси. Информацията я научавам от тук. Смилам си я и си преценявам аз какви да са ми гумите, а ти слушай сервизните разбирачи. Те ще ти продадат гуми на 15 години, уникат, като нови.

    Коментиран от #19

  • 16 MaKaTa

    3 2 Отговор
    До всички лаици и разбирачи - M+S – това е съкращение от английски - Mud and Snow (кал и сняг), което се прилага при обозначаване на някои зимни и най-вече на всесезонни или т.нар. целогодишни гуми.
  • 17 Daniel de Marko

    0 1 Отговор
    Много добра статия, но ето тук виждаме гума с дата на производство от 2006 година. Явно от сайта са малоумни, тези гуми за да ги сложа ще трябва те да ми дават пари, не аз....
    http://www.avtogumi.bg/oscommerce/zimni-gumi/bridgestone/lm25-25540r17-dot06-p-125727.html
  • 18 опсмопсус

    1 1 Отговор
    Мда, по-добре такива статии, отколкото глупавите мадами на роско!Нещо са му забранили да поства простотии!
  • 19 бай Иван

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "Бисер":

    Не разбирам защо имате такова негативно отношение към хората които монтират гуми? Обикновено това са добри сервизни специалисти които също са учили като всички останали дори и повече.Става ми смешно когато видя такива писания.Какъв трябва да бъде един човек за да го уважавате?
  • 20 Василис Карас

    2 0 Отговор
    Благодаря за полезната информация
  • 21 асд

    0 2 Отговор
    Добре бе Ентелигенти, след като "всесезонните гуми" имат добро сцепление на кал и сняг, което показват индексите на буквите, някой може ли да ми каже каква трябва да е консистенцията на каучука за да може хем да държи на кал и сняг и хем да е устоичива на по-високи температури +30, 40 градуса на асвалта?
    Айде като сте толкова наперени и знаещи обяснете защо гумите вече ги правят радиални а не диагонални.
    Заради хора като тези тук, които пишат постове пълни с "напътствия", агресия и пренебрежение не съжалявам вече размазалите се шофьори по пътищита.
    И да поздравите следващия стълб от мен като се изтрещите в него!

    Коментиран от #36

  • 22 dhcp

    0 0 Отговор
    Да си кажа скромното мнение... Според мен М+S се отнася по-скоро до вида на грайфера отколкото до материала на гумата. За зимата в снега и леда си трябва висок и мек грайфер, с добри канали. Аз гумите ги слагам, карам ги 2-3 години (или поне 20-30 хил км общо) и ги продавам/подарявам. Тва колко години може да се кара... Предната ми кола беше преднячка 210к.с. Сложих и чисто нов мишелин А5 и за една зима (към 11000км) предните гуми видимо бяха износени доста повече от задните, а не съм "въртял гуми" но често си ускорявах рязко. Сегашната ми кола е 4х4 , от октомври до сега имам навъртени около 8-9 000км и няма видима разлика в гумите на преден/заден мост. Другото което ги мори е жегата. Та ако си ги пазиш, то най-добрия вариант е да ги караш 3-4 години и след това в базара
  • 23 Тодор

    2 3 Отговор
    Едно пояснение,на някои хора,на които английският явно не им е силна страна.Mud e по-скоро киша,от където Mud and Snow е киша и сняг,което е типично за зимата и заедно със знак -снежинка,се поставя единствено и само на ЗИМНИТЕ гуми!За България всесезонни гуми няма!По-долу съм пояснил,защо за България няма всесезонни гуми!
  • 24 до Тодор

    2 0 Отговор
    Има,Тодоре всесезонни гуми,има.Дори повече от 15г. аз карам с такива.И са доста по-скъпи от летните и зимните.Точно защото са направени от материал,който да работи еднакво добре при -20 и при+40гр.Ако не вярваш поразрови се в официалните сайтове напр. на Мишлен и Нокиан и ще научиш много нови неща.
  • 25 Шрапнел

    0 0 Отговор
    Аз си ползвам два типа гуми - летни и зимни. Само сваляш единия комплект джанти и качваш другия. Някой долу беше написал за Барум, които ставали твърди - да, но не са лоши гуми, напротив, в сравнение с китайките и корейките са сполучливи. Ползвам ги целогодишно и съм доволен.

    20-30 хил. км. и продажба на гумите сигурно е добре, но на мен 30 хил. км. за година ми изглежда малко.

    Коментиран от #26

  • 26 dhcp

    0 1 Отговор

    До коментар #25 от "Шрапнел":

    Едва ли навърташ по 30хил на СЕЗОН. Това имах в предвид. Моя пробег за цялата година е 35-60 000км но през периода със зимни гуми едва ли навъртам повече от 10-15 000, то и зима нямаме вече...

    Коментиран от #27

  • 27 Шрапнел

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "dhcp ":

    Трайността на една гума е около 7 години и около 60-70 000 км. Ти си знаеш най-добре колко и кога ползваш своите гуми, но на мен ми идва твърде малко като пробег 20-30 000 км. Например, 1 мм от грайфера се сваля за около 10 000 км. , така че гума на два сезона, която си карал ти и познаваш, спокойно може да изкара и трети сезон. И пак ще е поне 4-5 мм. с едно 40-45 000 км.
  • 28 Toko

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "Чоки":

    Тука да не ти искат пари?
  • 29 Toko

    2 0 Отговор

    До коментар #14 от "Тодор":

    В момента карам с всесезонни гуми-така купих колата лятото.Няма такава мъка-нито за лятото стават,нито за зимата-малко да е мокро и цялата кола поднася.Прав си!!!

    Коментиран от #40

  • 30 onq s konq

    1 1 Отговор
    Трайността на една гума зависи от начина на експлотациата й-независимо че "марковото" си е марково.Ако се кара по едрозърнест асфалт например който й действа като шкурка в сравнение с по-гладкия,ако се кара по черни пътища и макадам,ако завоите се вземат по-остро от обикновеното,ако не е напомпена по норма,ако редовно се претоварва,ако спирачките се задействат много по-интензивно от нормалното,да не говорим че шофьорът от мърлявост и безхаберие кара с нерегулирана предница/че и задница/,ако гумите не са балансирани...дори и година живот ще й е много!
  • 31 5658

    1 0 Отговор
    Относно зимните гуми и живота им. Относително понятие, но аз по-стара от 4 години зимна гума не бих сложил. Не бих сложил каквато и да е гума, която има ситни нацепвания, видими при взиране. Моя тест за "останалия живот" в една гума, най-вече зимна е да прищипя с пръсти ръба на грайфера. Ако нищо не помръдва и все едно пипаш тухла...тази гума е за пристанището, да пази лодките да не се разбиват в бетона. :) Гумата трябва да е еластична, сравително мека и да няма "блистеринг", наличие на елементи от протектора, които са пред скъсване. ДОТ, мекота, това е моят критерии. Разбира се...марката! Не бих карал китайски гуми. Все още не!
  • 32 Murphy

    1 0 Отговор
    'Mud and Snow'= 'киша и сняг'? И все пак претендираш владеене на английски език, хехе...
  • 33 onq s konq

    1 3 Отговор
    Ето и няколко безплатни съвета към добрия стопанин относно грижата за гумите:МИЙТЕ СИ РЕДОВНО ГУМИТЕ!Една добре измита външно гума която впоследствие е намазана с крем "Нивея" няма защо да се страхува от слънчеви лъчи и влага.Ако пък искате да разчитате на истинско сцепление с пътната настилка,винаги измивайте с четка за зъби и тоалетен сапун вътрешността на грайферите и на четирите гуми.Аз така правя!

    Коментиран от #39

  • 34 Да се знае

    5 1 Отговор
    Гума и акумулатор и в гардероба да ги държиш, след третата година ги хвърляй, не стават за нищо. Хората го знаят това и ги хвърлят, купуват си нови гуми. Ама бай Ганя пълни буса с гуми от Германия, Австрия и Италия за по 1 евро парчето и ги кара тука. Продава ги втора употреба за по 15 еваро парчето и българина купува ли купува гуми втора употреба щото имали грайфер и няма да ги глоби полицията. А това че самата гума не става за нищо, го разбира като се натресе у некой стълб и после вика ама колата поднесе. Ще поднесе ами, като не се грижиш правилно за нея.... Разберете, с каквито и екстри да ви е тъпкана колата, като спирачки, системи против поднасяне и какво ли още не - няма да ви помогнат ако не използвате хубави гуми. Единствения контакт на колата с пътя са гумите. Екстрите няма да ви свършат работа ако карате със стари гуми.

    Коментиран от #35, #38

  • 35 Димо

    2 0 Отговор

    До коментар #34 от "Да се знае":

    Ало Европееца, много ти е голяма работата бе? На всеки 3 години вярно ли си сменяш гумите?
  • 36 Лимона

    2 0 Отговор

    До коментар #21 от "асд":

    Прав си! Обаче лапетата ,ще ти отговорят.Сега ще влязат в чичко Гугъл ще прочетат за диагонални и радиални гуми и щр ти изнесат лекция. Ха ха ха Повечето от пишешитите тук нямат даже и колелета.
  • 37 Моята Дачия

    1 1 Отговор
    Препоръчваме и автомобилният форум "МОЯТА ДАЧИЯ", по-различният форум, където всеки потребител е модератор на своята тема, за ДАЧИЯ! Можете да ни намерите на http://dacia.free-forum.net/
    Ще намерите доста информация в раздел "Автомобилна Библиотека".
  • 38 Вай бай вай

    3 0 Отговор

    До коментар #34 от "Да се знае":

    Гавориш Глупасти,г-н знае Баба (ти)!

    Първия ми акумулатор издържа 6 години,без никакви бутания или неприятности.
    Летните ми гуми са 6 годишни (от нови) и са си без грешка ,зимните ми и те са 6 годишни(от нови) и ме вадят от снега без грижи.По-принцип самите производители препоръчват да се карат до 7-мата година,въпреки че са проектирани да издържат до 10-тата година.В стареенето на гумите е предвидено да имат задоволително представяне до 10тата година,ако си ги съхранявал на подходящо място (например гараж-завити ).Тези гуми ще ги карам поне две години още- ти си ги дръж в гардероба и ги карай само 3 години!
  • 39 Вай оня вай

    2 0 Отговор

    До коментар #33 от "onq s konq":

    С четка за зъби- ха ,ха ,ха ....яко!
  • 40 Колега

    0 0 Отговор

    До коментар #29 от "Toko":

    Кажи каква марка са ,че да бягаме от тях!
  • 41 Да се знае

    2 2 Отговор
    До двамата умници дето се правят на много отворени.
    1 - Да, купувам ги нови и след 3 години ди хвърлям и си купувам пак нови.
    2 - Изкарал ти е акумулатора 6 години ама колко пъти го зареждаш след третата година, а? През 3 месеца, значи не става за нищо, той те оставил ама ти него не. И с тези гуми дето караш и били като нови - дано не ме срещнеш на пътя в дъжд и сняг че ще ме утрепеш. Карал ги щото имали грайфер и били като нови. Как така гума след 6 години ще е като нова бе? Той каучука се спекъл вече ама ти си ги караш, имали грайфер... Като нямате пари да си поддържате 20 годишните кошници, стойте си на село и си карайте каруците. Това че имате ГО не ви задължава да сте на пътя, карайте по черното, отстрани на пътя.

    Коментиран от #42, #43

  • 42 Вай бай вай

    2 2 Отговор

    До коментар #41 от "Да се знае":

    А бе я внимавай на кого приказваш така!
  • 43 Не злис

    3 0 Отговор

    До коментар #41 от "Да се знае":

    Имаш много нагло отношение към хора които не познаваш .
    Имам 2 автомобила - и двата съм ги купил чисто нови,единия е на 6 години в момента,а другия на една .Така че не се пъни като Трабант на баир.Акумулатора съм го зареждал точно николко пъти.
  • 44 гост

    2 0 Отговор
    ШШшшш ало за гумите не знам, но за акумулаторите говориш пълни глупости! Поспри се малко ;)
  • 45 питащ

    1 0 Отговор
    Означението DOT може ли някой със сигурност да каже в кой документ пише, че е означение за дата на производство, защото в други коментари съм видял и мисля да им повярвам, че е съкращение на Департамент по транспорта и касае американски стандарт, а не показва кога е произведена гумата.
  • 46 KG Old

    0 0 Отговор
    Какво означават маркировките на гумите Ханкок.Например: К406(125,415,425,435,715)
  • 47 Robi

    1 1 Отговор
    Отворих статията за да разбера какво означават индаксите от A-G, но тук бяха засегнати много вяло, чак не разбрах А ли е най-доброто?
    Но ми стана ясно че за България, май е най-добре M+S имайки предвид че пътщата са непочистени и караме в киша, наподобяваща калта
  • 48 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 49 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 55 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 56 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 grisho

    2 0 Отговор
    да ви питам като карахме вида спорт какви ли са били или доста във форума не зная за какво става въпрос