Най-общо автомобилните гуми се разделят на три вида - летни - обозначени със стилизирано слънце, зимни - обозначени със снежинка и всесезонни - най-често с индикация M+S. Размерите им обаче са много и различни, а изборът на правилен размер е много важен. За целта на гумите винаги има изписан цифрово-буквен код, указващ размера им.
Ако искате да замените фабричния размер на гумите с друг, то задължително трябва да се спази формулата D = 25,4d+2sh, където d - размера на гумата в цолове, s - широчината в милиметри, а h - отношението на височината на профила към ширината й в проценти. За по-лесно обаче можете да ползвате множеството калкулатори за размер на гуми в интернет.
Трябва да се знае обаче, че при неправилен избор на размер гуми, може да се получат доста неприятни ефекти, като неправилно отчитане на километража, преразход на гориво, намаляване на управляемостта и стабилността на автомобила. Още един много важен показател при избора на гуми са индексите на товароподемност и скорост.
Индекс на товароподемност - Максимални килограми
70 - 335 79 - 437 88 - 560
71 - 345 80 - 450 89 - 580
72 - 355 81 - 462 90 - 600
73 - 365 82 - 475 91 - 615
74 - 375 83 - 485 92 - 630
75 - 378 84 - 500 93 - 650
76 - 400 85 - 515 94 - 670
77 - 412 86 - 530 95 - 690
78 - 425 87 - 545 96 - 710
Индекс на скоростта - Максимална скорост в км/ч
G - 90 R - 170
J - 100 S - 180
K - 110 T - 190
L - 120 U - 200
M - 130 H - 210
N - 140 V - 240
P - 150 W - 270
Q - 160 Y - 300
Има и гуми тип Run Flat, които са с подсилен страничен борд и различните производители слагат специфична маркировка. Ето някои от тях.
Производител - маркировка
Bridgestone - RFT (Run-Flat Tyre)
Continental - SSR (Self Supporting Run-Flat)
Goodyear - EMT (Extended Mobility Technology) или Run On Flat
Kumho - RF
Michelin - ZP (Zero Pressure)
Nokian - Run Flat или RF
Pirelli - EUFORI или RF
Yokohama - RF
От известно време на всички гуми за Европа се лепи и един, вече стандартен етикет, който категоризира гумата с латински букви от А до G. Разликата между категория A и категория G може да означава намаляване на разхода на гориво с до 7,5%. В етикета на гумата са взети предвид още две характеристики - сцепление с влажна повърхност и ниво на шум.
При избора на гуми от определящо значение е и датата на производство. Т.нар. DOT показва кога е произведена гумата. Например DOT 4313, обозначен на една от страните на гумата, означава, че гумата е произведена през 43 седмица на 2013 година. Колкото "по-пресни" са гумите, толкова качествата им ще са по-добри. Дори и да не са използвани, а и ако са съхранявани неправилно, каучукът губи своите свойства. Така, че преди да си купите нови гуми, е добре да знаете какво означават индексите им.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Чоки
Коментиран от #2
08:49 07.01.2016
2 Караиванов
До коментар #1 от "Чоки":
Информацията наистина е ценна, но не е за гумаджии, а за такива лаици като теб (които бай дъ уей са малко в този форум. Повечето разбират от коли). Хората ти показват какво да гледаш като избираш гуми, но ти явно си от типа "индианец и пишешта машина". Препоръката ми е да отидеш в някой друг раздел за плетки, например и въобще да не се качваш на лек автомобил.Коментиран от #12
08:54 07.01.2016
3 Христо Милушев
08:57 07.01.2016
4 асд
09:22 07.01.2016
5 Гуми
Коментиран от #6
09:30 07.01.2016
6 Ицо
До коментар #5 от "Гуми":
това означава, но почти всички всесезонни гуми имат това обозначение.09:33 07.01.2016
7 Гост
09:38 07.01.2016
8 mediator37
Вълнува ме въпросът както не навъртам километраж на зимните (макс. 6-7 хил. на сезон), колко години мога да ги карам и да се надявам на запазени качества на каучука, защото ясно е, че не са "опечени" от слънцето. Още повече, че ми е гаражна. Някой ако има мнение да кихне, плийз !
Коментиран от #10
09:50 07.01.2016
9 Gosho Vectrata
Той представлява нещо като снежинка в триъгълник, наподобяващ планина. Някои притежават три квадратчета с обозначение за слънце, дъжд и сняг /снежинка/.
09:58 07.01.2016
10 Ото
До коментар #8 от "mediator37":
Максимума, според мен е 8 години. И да не стоят на слънце и да ги пазиш грижливо, завити и не на слънце, самия каучук старее. Гумата вече не е точно гума. Появявят се едни много малки пукнатини между грайферите. Каучука вече не присъства в състава на гумата. Самата гума може да си има голям грайфер, но е станала твърда. Пример за такива гуми са Барум. На по 10 години гуми имат по над 6 мм грайфер, въобще не се износват, но това не значи, че гумата е качествена и върши добра работа. Живеем в малко ненормални условия и масата от хората си купува гуми втора употреба. При такива случаи според мен най-важното е да се гледа на колко време е гумата. Тегловите и скоростни индекси също са от голямо значение, но най-важно е гумата да е по-новичка година, за да си върши по-добре работата.10:09 07.01.2016
11 НЗ
11:51 07.01.2016
12 Чоки
До коментар #2 от "Караиванов":
в който и център за гуми да отидеш ще я получиш безплатно.Коментиран от #15, #28
12:04 07.01.2016
13 Анастас Мутафчиев
12:08 07.01.2016
14 Тодор
Коментиран от #29
13:03 07.01.2016
15 Бисер
До коментар #12 от "Чоки":
От кой - от Киро гумаджията, който няма и основно образование, но някак си се е научил да сменя гуми. Това не означава, че е наясно с какви гуми да си карам колата. Не, мерси. Информацията я научавам от тук. Смилам си я и си преценявам аз какви да са ми гумите, а ти слушай сервизните разбирачи. Те ще ти продадат гуми на 15 години, уникат, като нови.Коментиран от #19
13:52 07.01.2016
16 MaKaTa
13:56 07.01.2016
17 Daniel de Marko
http://www.avtogumi.bg/oscommerce/zimni-gumi/bridgestone/lm25-25540r17-dot06-p-125727.html
15:29 07.01.2016
18 опсмопсус
16:20 07.01.2016
19 бай Иван
До коментар #15 от "Бисер":
Не разбирам защо имате такова негативно отношение към хората които монтират гуми? Обикновено това са добри сервизни специалисти които също са учили като всички останали дори и повече.Става ми смешно когато видя такива писания.Какъв трябва да бъде един човек за да го уважавате?17:02 07.01.2016
20 Василис Карас
18:58 07.01.2016
21 асд
Айде като сте толкова наперени и знаещи обяснете защо гумите вече ги правят радиални а не диагонални.
Заради хора като тези тук, които пишат постове пълни с "напътствия", агресия и пренебрежение не съжалявам вече размазалите се шофьори по пътищита.
И да поздравите следващия стълб от мен като се изтрещите в него!
Коментиран от #36
19:40 07.01.2016
22 dhcp
19:50 07.01.2016
23 Тодор
20:16 07.01.2016
24 до Тодор
20:27 07.01.2016
25 Шрапнел
20-30 хил. км. и продажба на гумите сигурно е добре, но на мен 30 хил. км. за година ми изглежда малко.
Коментиран от #26
20:39 07.01.2016
26 dhcp
До коментар #25 от "Шрапнел":
Едва ли навърташ по 30хил на СЕЗОН. Това имах в предвид. Моя пробег за цялата година е 35-60 000км но през периода със зимни гуми едва ли навъртам повече от 10-15 000, то и зима нямаме вече...Коментиран от #27
20:51 07.01.2016
27 Шрапнел
До коментар #26 от "dhcp ":
Трайността на една гума е около 7 години и около 60-70 000 км. Ти си знаеш най-добре колко и кога ползваш своите гуми, но на мен ми идва твърде малко като пробег 20-30 000 км. Например, 1 мм от грайфера се сваля за около 10 000 км. , така че гума на два сезона, която си карал ти и познаваш, спокойно може да изкара и трети сезон. И пак ще е поне 4-5 мм. с едно 40-45 000 км.21:32 07.01.2016
28 Toko
До коментар #12 от "Чоки":
Тука да не ти искат пари?21:36 07.01.2016
29 Toko
До коментар #14 от "Тодор":
В момента карам с всесезонни гуми-така купих колата лятото.Няма такава мъка-нито за лятото стават,нито за зимата-малко да е мокро и цялата кола поднася.Прав си!!!Коментиран от #40
21:39 07.01.2016
30 onq s konq
21:57 07.01.2016
31 5658
22:17 07.01.2016
32 Murphy
22:50 07.01.2016
33 onq s konq
Коментиран от #39
23:05 07.01.2016
34 Да се знае
Коментиран от #35, #38
07:27 08.01.2016
35 Димо
До коментар #34 от "Да се знае":
Ало Европееца, много ти е голяма работата бе? На всеки 3 години вярно ли си сменяш гумите?07:30 08.01.2016
36 Лимона
До коментар #21 от "асд":
Прав си! Обаче лапетата ,ще ти отговорят.Сега ще влязат в чичко Гугъл ще прочетат за диагонални и радиални гуми и щр ти изнесат лекция. Ха ха ха Повечето от пишешитите тук нямат даже и колелета.07:32 08.01.2016
37 Моята Дачия
Ще намерите доста информация в раздел "Автомобилна Библиотека".
19:06 08.01.2016
38 Вай бай вай
До коментар #34 от "Да се знае":
Гавориш Глупасти,г-н знае Баба (ти)!Първия ми акумулатор издържа 6 години,без никакви бутания или неприятности.
Летните ми гуми са 6 годишни (от нови) и са си без грешка ,зимните ми и те са 6 годишни(от нови) и ме вадят от снега без грижи.По-принцип самите производители препоръчват да се карат до 7-мата година,въпреки че са проектирани да издържат до 10-тата година.В стареенето на гумите е предвидено да имат задоволително представяне до 10тата година,ако си ги съхранявал на подходящо място (например гараж-завити ).Тези гуми ще ги карам поне две години още- ти си ги дръж в гардероба и ги карай само 3 години!
20:41 08.01.2016
39 Вай оня вай
До коментар #33 от "onq s konq":
С четка за зъби- ха ,ха ,ха ....яко!20:45 08.01.2016
40 Колега
До коментар #29 от "Toko":
Кажи каква марка са ,че да бягаме от тях!20:47 08.01.2016
41 Да се знае
1 - Да, купувам ги нови и след 3 години ди хвърлям и си купувам пак нови.
2 - Изкарал ти е акумулатора 6 години ама колко пъти го зареждаш след третата година, а? През 3 месеца, значи не става за нищо, той те оставил ама ти него не. И с тези гуми дето караш и били като нови - дано не ме срещнеш на пътя в дъжд и сняг че ще ме утрепеш. Карал ги щото имали грайфер и били като нови. Как така гума след 6 години ще е като нова бе? Той каучука се спекъл вече ама ти си ги караш, имали грайфер... Като нямате пари да си поддържате 20 годишните кошници, стойте си на село и си карайте каруците. Това че имате ГО не ви задължава да сте на пътя, карайте по черното, отстрани на пътя.
Коментиран от #42, #43
06:57 09.01.2016
42 Вай бай вай
До коментар #41 от "Да се знае":
А бе я внимавай на кого приказваш така!07:33 09.01.2016
43 Не злис
До коментар #41 от "Да се знае":
Имаш много нагло отношение към хора които не познаваш .Имам 2 автомобила - и двата съм ги купил чисто нови,единия е на 6 години в момента,а другия на една .Така че не се пъни като Трабант на баир.Акумулатора съм го зареждал точно николко пъти.
17:30 09.01.2016
44 гост
06:16 11.01.2016
45 питащ
19:26 25.01.2017
46 KG Old
09:56 02.01.2019
47 Robi
Но ми стана ясно че за България, май е най-добре M+S имайки предвид че пътщата са непочистени и караме в киша, наподобяваща калта
12:33 20.10.2019
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 Този коментар е премахнат от модератор.
58 Този коментар е премахнат от модератор.
59 Този коментар е премахнат от модератор.
60 grisho
15:14 28.10.2020