Last news in Fakti

23 Април, 2005 18:45 804 0

Lafayette

  • lafayette

Американците се славят като една от най-патриотично настроените нации в света. Може би точно заради това често пропускат да отбележат, че най-известната марка щатски автомобили носи името на французин. Вярно, Антоан дьо ла Мот Кадийак полага основите на днешната моторна столица на САЩ Детройт, но това едва ли минава през ума на гордите собственици на Cadillac. Като един не по-малко патриотичен народ французите, от своя страна, не пропускат да го припомнят, като добавят към списъка със собствените си заслуги за американската автоиднустрия още едно име. Мари Жозе Пол Ив Рош Жилбер дю Мотие, Маркиз на Файет (1757-1834) несъмнено има роля в историята на Новия свят. Той е деен участник както във Френската революция, така и във войната за независимост на САЩ. Маркиз дьо ЛаФайет обаче, както е известен вкратце, надали си е давал сметка, че неговото име ще бъде използвано за автомобилна марка. Видният френски борец за свобода вероятно би бил още по-втрещен да разбере, че въпросната компания успява да просъществува едва пет години като независим производител, след което е погълната от Nash.

Lafayette е основана през 1919 г. в Марс Хил, Индиана от трима местни механици, чиито имена днес дори не се помнят. Уменията им обаче бързо привличат интереса на тамошните индустриалци, група от които осигуряват нужните средства за производството на единични бройки суперлуксозни автомобили с 8-цилиндрови двигатели. Качествата на колите съответстват напълно на благородническото им име, но се продават в крайно ограничено количество заради баснословната си цена. В конструкцията и оборудването им има необичайни решения като например монтирането на първия електрически часовник в арматурното табло. Заради ниския обем на продажбите от онази епоха са запазени едва няколко екземпляра.

Само две години след основаването на марката, през 1921-ва, Lafayette привлича вниманието на Чарлз У. Наш. Той изкупува на бърза ръка контролния пакет от акциите на компанията от индианаполските чорбаджии и се захваща да я превърне в достоен съперник на колоса с френско име Cadillac. Наш става президент на Lafayette, но неговата Nash и новата му придобивка продължават да функционират като самостоятелни производители. Едната компания предлага луксозни лимузини с V-образни осемцилиндрови двигатели, а другата се цели по-ниските класове с достъпни коли. Идилията, която Наш си представя обаче, продължава прекалено кратко. За две години Lafayette успява да продаде едва сто бройки от осемместния си модел с мощност 90 к.с., а разчетите показват, че нова разработка би била още по-скъпа и трудна за реализиране. Наш взема единственото разумно решение, изкупува цялата компания и премества седалището й в Милуоки, Уискънсин. През 1924 г. производството на автомобили с марката Lafayette е преустановено.

Десет години по-късно обаче славното име е възродено. Американците вече са много по-богати, отколкото непосредствено след Първата световна война, купуват се все повече луксозни коли, а марки като Duesenberg, Packard и Cadillac процъфтяват. Чарлз Наш решава, че това е моментът да изтупа от прахта Lafayette, но сметките му се оказват грешни отново. Пазарът е преситен от суперлуксозни лимузини, а неговата компания не разполага с необходимата технологичната база, ноу-хау и най-вече имидж да се опре на големите. Известно време с марката Lafayette се продават засукани версии на Nash, но след на Голямата депресия многострадалното име окончателно остава в историята.

Димитър ДИМИТРОВ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА