Last news in Fakti

28 Януари, 2006 20:02 37 333 1

Volkswagen Transporter/Caravelle

  • volkswagen-
  • transporter-
  • volkswagen transporter-
  • volkswagen transporter/caravelle

Всестранно надарените таланти често страдат от общ порок - бива ги за всичко, но не са изключителни в нито едно от амплоатата си. Повече от четири десетилетия Volkswagen се опитваше да опровергае това мнение и през август 1990 г. най-сетне успя да го разклати окончателно. Тогава бе представена четвъртата генерация на легендарния Transporter, който извърши революция в разбиранията за автомобилна функционалност и се превърна в основен двигател на германското икономическо чудо след Втората световна война. В продължение на 40 години волфсбургското бусче шестваше победоносно по целия свят, като постепенно еволюира от примитивен фургон с моторче от сенокосачка до вундеркинд, подслоняващ с еднакъв успех официални бизнесделегации и бригада водопроводчици. Още в зората на щеметната си кариера Transporter въплъщаваше на практика концепцията на минивана, за чието авторство десетилетия по-късно щяха да спорят Chrysler и Renault.

С Transporter Т4 Volkswagen най-сетне каза сбогом на традиционната конструкция с опозитен мотор, разположен отзад и задвижващ задните колела, която спечели на модела толкова много почитатели. Инженерите от Волфсбург се простиха и с "вагонната" концепция. Т4 е създаден по далеч по-съвременната "полудвуобемна" схема и притежава най-обтекаемата каросерия в класа (коефициентът на въздушно съпротивление конкурира този при Volkswagen Golf II - Сх=0.36 срещу 0.34!). Гамата от предлагани варианти надхвърля дори изумителното разнообразие, познато от предишните поколения на легендата. Семейството на Т4 се състои от модели с къса и дълга база (2 920 и 3 320 мм), нисък и висок таван, три категории товароносимост (800, 1 000 и 1 200 кг) и пребогат избор от двигатели с мощност от 60 до 204 к.с., което прави избора от модификации практически неограничен. Изключителен напредък в сравнение с Т3 отбелязва и пасивната безопасност на Transporter. Разположеният отпред двигател и зоните за сигурност поемат основната енергия от евентуален сбъсък, а във вратите са вградени усилващи щанги, които защитават пътниците при удар отстрани.

За съпоставка между Т3 и Т4 трудно може да става дума и по отношение на салона. Нивото на ергономията долбижава Transporter по-скоро до обикновените лимузини, отколкото до микробусите. Качеството на изработката и комфортът - особено в пътническите модификации Caravelle и Multivan, така обичани от многолюдните семейства в Западна Европа - може само да служи като еталон за останалите производители.

Качествата на Т4 и изобилието от модификации лесно обяснават високата цена на употребяваните екземпляри. Transporter по традиция е едно от най-скъпите предложения в класа. Германският микробус обаче страда и от някои недостатъци, за които кондидат-купувачите е добре да знаят. Независимо дали става дума са обикновен фургон или луксозен Multivan с плюшен салон, до 1994 г.

каросерията

страда от корозия на специфично място - "шева" между втория и третия сегмент на левия борд (вж. илюстрацията). Иначе Transporter Т4 се продава с шестгодишна гаранция срещу ръжда - панелите са поцинковани, а скритите заварки са обработени по специална технология с восък. Ръждата мъчи и ауспухната система, а при наличие на люк при пътническите модификации не е зле да се провери херметичността на уплътнението му. Често срещани са и проблемите с механизмите на чистачките. Неприятности може да създаде също демонтажът на седалките. Той не отнема много време, но самите кресла са по немски масивни.

Нивото на оборудване съответства напълно на разнообразието от модификации. Лускозните пътнически версии разполагат с аналогичен на седаните от среден клас набор от екстри. От юни 1994 г. в серийното оборудване на целия моделен ред влизат две въздушни възглавници. Антиблокиращата система обаче остава в списъка на опциите. През 1996 г. Volkswagen модернизира Caravelle. Преработени са салонът и арматурното табло, а в стандартната комплектация са включени електрически огледала и стъкла, а сред екстрите вече присъства климатроник с разделна регулировка за предните и задните места. В базовите товаропътнически варианти обаче оборудването е направо спартанско.

През есента на 1990 г. Transporter Т4 дебютира на пазара с четири бензинови и дизелови

двигателя

познати от други модели на VW и Audi. Базов мотор е двулитровият четирицилиндов инжекцион ААС с мощност 84 к.с. Бензиновата гама се допълва от петцилиндровия AAF (2.5 литра) със 110 коня (115 от Август 1996 г.). Дизелите също са четири- и петцилиндров - 1.9 литровият IX с 60 к.с. (68 от Януари 1993 г.) и 2.4-литровият ААВ със 78 к.с.(75 след Април 1997 г.). Истински подходящ за Transporter обаче е 2.5-литровият турбодизел от семейството TDi с мощност 88 или 102 к.с., монтиран след 1996 г. Той харчи несравнимо по-малко от останалите мотори в гамата и притежава отлични динамични параметри. Другия полюс заема абсолютната екзотика VR6 със 140, а от Май 2000 г. 204 конски сили, който превръща Transporter по-скоро в реквизит от едноименния филм. Разходът му в града се движи в рамките между 20 и 25 литра на 100 км пробег.

Старото поколение двигатели, монтирани на T4, е познато до последната гайка на механиците в България. Същото важи за евентуалните проблеми, които могат да ги засегнат. На фона на тяхната надеждност това прави поддръжката лесна - достатъчно е полагането на елементарни грижи. За предпочитане все пак са новите мотори и особено TDi-модификациите, които притежават най-високи експлоатационни качества. Твърдо непрепоръчителни са само четирицилиндровите агрегати, които се задъхват под минимум 1 600-те килограма на Transporter, често работят на границата на възможностите си и съответно се амортизират по-бързо. Дефекти засягат предимно периферните възли като водна помпа при бензиновите модификации и в по-редки случаи протекли водни съединения на охладителната система. До 1996 г. често се поврежда датчикът за температурата на радиатора.

Добре познати са също

трансимисиите

монтирани на Т4, както естетвено и дефектите, които показват. Евентуални сериозни проблеми мога да се избегнат, като се следи за течове на масло. Подобно на пропускащите гарнитури на капака на клапаните, те са стара болежка на модела и могат да костват доста на небрежния собственик. През 1996 г. VW предприема мерки в това отношение и неизправности са почти изключени. Освен със стандартната 5-степенна механична скоростна кутия, от Август 1991 г. петцилиндровите модификации могат да се комплектова и с четиридиапазонен автомат.В общия фон на безпроблемност се вписва

ходовата част

на Transporter Т4. Окачването разполага с изключителен ресурс и не се нуждае от почти никакви грижи. Изключение правят само задните амортисьори на товаропътническите версии, чието постоянно натоварване обикновено скъсява живота им. Всички останали елементи показват забележителна издръжливост.

Не така обаче стои въпросът със

спирачната система

Тук най-много критики отнася неефективната ръчна спирачка (до 1996 г.) и неравномерното износване на дисковете.

Електрическата инсталация

на Transporter рядко напомня за себе си с проблеми. Относително често прекъсва захранването на осветителните уреди - фарове, стопове и плафони в купето. Парното също дефектира, а до 1991 г., когато Volkswagen го модифицира, капацитетът му е недостатъчен за салон с подобни размери.Цените на употребяваните T4 на около 5-6 години лесно достигат тези на суперлуксозна лимузина на същата възраст и за това има основателни причини. Transporter-ът е един от най-надеждните и сполучливи микробуси на пазара. Ето защо при покупка трябва да се избягват нереално примамливи предложения.

Справка за модела
Volkswagen Transporter/Caravelle (T4)
История
Март 1950 От конвейера слиза първият Volkswagen Typ 2 (Transporter).
Септември 1990 Започват продажбите на четвъртото поколение Transporter. Предлагат се два бензинови (2.0 л., 84 к.с. и 2.5 л., 110 к.с.) и два дизелови двигателя (1.9 л. 60 к.с. и 2.4 л., 78 к.с.).
Януари 1993 Започва монтирането на 1.9-литров турбодизел с мощност 68 к.с.
Юни 1994 В серийното оборудване са включени 2 еърбега
Януари 1996 Проведен е фейслифт на модела. Започва монтирането на 2.5-литров TDi (102 к.с.) и 2.8-литров VR6 със 140 коня.
Април 2000 Мощността на топагрегата е увеличена на 204 к.с

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател
2 625 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 356 EUR
Динамо
378 EUR
Стартер
354 EUR
Водна помпа
85 EUR
Ауспух (без катализатор)
405 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
167 EUR
Накладки (предни дискови)
87 EUR
Фар (комплект)
89 EUR
Калник
126 EUR
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Volkswagen Caravelle 2.4 /78 к. с./, произведен 1990 г.

 

ЦЕНИ НА СТАРО НА Volkswagen Transporter (T4)
Модел
Врати
кВ/к.с.
Нов
1999
1998
1997
1996
1995
Volkswagen Transporter T4 70E 1C2
3
62/84
18 780
-
-
-
2 850
2 350
Volkswagen Transporter T4 70A 1C2
2
62/84
18 868
-
-
-
2 950
2 450
Volkswagen Caravelle C T4 70C 2C2
7
62/84
23 240
-
-
-
4 450
3 600
Volkswagen Multivan T4 70B MC2
6
62/84
23 096
-
-
-
4 500
3 650
Volkswagen Allstar/Classic BMC2/W44
7
62/84
25 204
-
-
-
4 950
4 050
Volkswagen Transporter T4 7DE 1C2
3
62/84
20 573
5 600
4 500
3 600
-
-
Volkswagen Transporter T4 7DM 1C2
2
62/84
22 206
6 050
5 100
4 100
-
-
Volkswagen Caravelle T4 7DC 2C2
7
62/84
26 483
8 050
6 650
5 350
-
-
Volkswagen Multivan T4 7DC 2C2
6
62/84
27 707
8 400
6 950
5 650
-
-
Volkswagen Allstar/Classic T4 7DC MC2
7
62/84
28 688
9 050
7 550
6 200
-
-
Volkswagen Transporter T4 70E 1D2
3
81/110
20 544
-
-
-
3 000
2 450
Volkswagen Transporter T4 70M 1D2
2
81/110
22 502
-
-
-
3 400
2 800
Volkswagen Caravelle C T4 70C 2D2
7
81/110
25 004
-
-
-
4 500
3 800
Volkswagen Caravelle GL T4 70K3D3
7
81/110
29 558
-

-
5 300
4 400
Volkswagen Multivan T4 70BMD3
6
81/110
26 530
-
-
-
4 850
4 100
Volkswagen Allstar/Classic 70BMD3
7
81/110
26 968
-
-
-
5 000
4 150
Volkswagen Transporter T4 7DE 1R2
3
85/115
22 939
5 850
4 700
3 800
-
-
Volkswagen Transporter T4 7DA 1R2
2
85/115
22 742
5 900
4 850
3 900
-
-
Volkswagen Caravelle T4 7DC 2R2
7
85/115
28 913
8 300
6 800
5 500
-
-
Volkswagen Caravelle T4 70DK 2R3 Aut.
7
85/115
31 366
9 000
7 400
5 950
-
-
Volkswagen Multivan W23
6
85/115
34 922
10 400
8 400
6 800
-
-
Volkswagen Allstar/Classic 7DCMP3
7
85/115
32 220
9 750
8 000
6 500
-
-
Volkswagen Caravelle T4 VR6 7DC 2L2
7
103/140
29 774
9 150
7 450
6 100
-
-
Volkswagen Multivan VR6 7DC UL2
6
103/140
30 927
9 550
7 750
6 350
-
-
Volkswagen Allstar/Classic ML3 Aut.
7
103/140
34 109
10 700
8 800
7 150
-
-
Volkswagen Transporter Syncro T4 70E1D5
3
81/110
23 425
-
-
-
3 450
2 800
Volkswagen Caravelle Syncro GL 70K3D5
7
81/110
30 770
-
-
-
5 250
4 400
Volkswagen Multivan Syncro T4 70BMD5
6
81/110
27 741
-
-
-
4 950
4 150
Volkswagen Transporter Syncro T4 7DE1R5
3
85/115
26 402
8 100
6 650
5 350
-
-
Volkswagen Caravelle Syncro GL 7DK2P5
7
85/115
33 738
9 900
8 250
6 600
-
-
Volkswagen Transporter T4 70E 1E2
3
44/60
18 054
-
-
-
3 350
2 750
Volkswagen Transporter T4 70A 1E2
2
44/60
18 142
-
-
-
3 450
2 850
Volkswagen Caravelle GL T4 70K 3E2
7
44/60
24 419
-
-
-
5 300
4 450
Volkswagen Transporter TD T4 70E 1H2
3
50/68
18 677
-
-
-
3 750
3 150
Volkswagen Transporter TD T4 70A 1H2
2
50/68
18 765
-
-
-
3 850
3 300
Volkswagen Caravelle GL TD T4 70K 3H2
7
50/68
26 021
-
-
-
6 050
5 100
Volkswagen Multivan T4 TD 7DC UH2
6
50/68
27 602
10 000
8 650
7 250
-
-
Volkswagen Transporter T4 7DE 1Z2
3
55/75
21 385
8 800
7 450
6 400
-
-
Volkswagen Transporter T4 7DA 1Z2
2
55/75
21 211
8 850
7 550
6 500
-
-
Volkswagen Caravelle T4 SD 7DC 2Z2
7
55/75
27 295
10 250
9 000
-
-
-
Volkswagen Transporter T4 70E 1F2
3
57/78
19 786
-
-
-
4 250
3 550
Volkswagen Caravelle GL T4 70K 3F2
7
57/78
26 468
-
-
-
6 250
5 200
Volkswagen Transporter T4 TDi 7DE1Y2
3
75/102
23 705
9 100
7 950
6 800
-
-
Volkswagen Transporter T4 TDi 7DM1K2
2
75/102
24 821
9 950
8 800
7 650
-
-
Volkswagen Caravelle T4 TDi 7DC 2Y2
7
75/102
29 702
12 400
10 950
9 300
-
-
Volkswagen Multivan T4 TDi
6
75/102
30 943
13 150
11 500
9 850
-
-
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke



Volkswagen Transporter (T4)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Volkswagen Transporter T4
Работен обем
1 895-2 792 куб. см
Мощност

60-140 к. с.

Максимална скорост
135-174 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
28.5-13.7 сек.
Citroёn C25/Peugeot J5
Работен обем
1 957-2 500 куб. см
Мощност

69-95 к. с.

Максимална скорост
130-150 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
н.д.
Ford Transit/Tourneo
Работен обем
1 954-2 496 куб. см
Мощност


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.