Последният малък градски автомобил, произвеждан някога под марката Audi, изчезва от моделната гама на компанията през далечната 1978 г. Тогава близнакът на Volkswagen Polo - 50, е принесен в жертва на новата маркетингова политика на концерна, целяща пробив в сегмента на по-скъпите и престижни автомобили. Времената обаче се менят и през 1996 г. на пазара дебютира първото Audi от Голфовия клас. Новото А3 дори използваше платформата на прочутия си братовчед и то цяла година преди той изобщо да се появи на пазара с четвъртата си генерация. Ако се съди по отклика на публиката стратегията е била правилно избрана. В края на 1996-а търсенето беше толкова голямо, че онези, които искаха да се сдобият с новака от Инголщад, трябваше да чакат поне девет месеца, за да изпълнят поръчката им.
Десет години по-късно Audi A3 вече трайно присъства на пазара на употребявани возила. Макар и убийствено високи за категорията, цените на компактния хечбек също приеха по-поносими за логиката измерения, а след премиерата на второто поколение спаднаха допълнително. Надеждата да се свият до нормални за Голфовия клас граници обаче меко казано е безпочвена. А-тройката може да изглежда като обичаен градски автомобил, да използва технологичната база на такъв и да мери сили с конкуренти от най-популярната категория, но си остава Audi. По същество това означава, че четирите преплетени кръга на радиаторната решетка са достатъчна гаранция за качество и престиж, труднодостъпни за мнозинството останали производители.Разбира се, както при всеки употребяван автомобил, покупката на A3 не може и не бива да се основава единствено на реномето на марката. Въпреки че превъзхожда огромна част от съперниците си на Golf-фронта като експлоатационни качества, прецизна изработка и имидж, компактният германец далеч не е съвършен. През 1996 г. моделът дебютира с една-единствена
каросерия
с три врати. На първо време тя се оказа напълно достатъчна, за да отговори на очакванията на публиката за хечбек с откровени спортни амбиции и секси външност. Три години по-късно обаче в Инголщад решиха, че за успешна борба с главния и може би единствен достоен конкурент BMW 3 Compact А-тройката се нуждае от допълнителен чифт врати. Във всички случаи обаче купето на малкото Audi се отличава с изключителна сглобка, която допълва приятното впечатление от стилния дизайн, съчетаващ функционалност и сдържана агресия.
А3 се представя като истинско Audi и по отношение на интериора. Използваните материали са подбрани крайно внимателно и впечатляват с качеството си. За жалост не всичко, което изглежда добре, трябва непременно да бъде изработено така. В случая с А-тройката критики отнася
салонът
на колите от първите две години на производството. Неслучайно през 1998 г. Audi провежда мащабна кампания, с която ревизира стандартите на сглобката в купето. Като резултат от нея страничните дразнещи шумове (потропващи монтажни механизми на предните седалки, поскърцващи декоративни панели и т.н.), които тровят нервите на собственици на автомобили от периода 1996-1998, остават в миналото. Малко странен дефект се среща в колите, които преди това са били собственост на пушачи. След системна употреба пепелникът просто отказва да се затваря.
С лансирането на A3 VAG умело покри две пазарни ниши с практически един и същи автомобил. Докато Volkswagen Golf продължи победоносния си ход като най-популярния модел на Стария континент обаче, Audi-то беше предназначено за по-взискателни купувачи с вкус към индивидуалността и престижа. Ето защо - макар да представляват технологични близнаци - Golf IV и А3 се различават като конценпия. Затова хечбекът от Инголщад се оборудва със значително по-мощни версии на Фолсквагеновите
двигатели
Изключение правят само базовият 1.6-литров бензинов мотор и прочутият турбодизел с работен обем 1 896 см3. Те разполагат съответно със 101 и 90 (от 1997 г. - и 110) конски сили. Истинския си спортен характер обаче А-тройката разкрива с помощта 1.8-литровия бензинов агрегат и неговите пет варианта с атмосферно и принудително пълнене и мощност 125, 150, 180, 210, а след 2000 г. и 224 к.с. Пак тогава табунът на TDi-мотора също нараства на 130 кончета.В рубриката "Автомобилът на старо, +/-" тези двигатели са разглеждани неведнъж, а качествата и недостатъците им са добре известни. Изборът на определена модификация зависи както от предпочитанията на купувача, така и финансовите му възможности, тъй като дизеловите версии например се намират доста по-трудно от останалите и съответно поддържат високи цени. Той се явява и един от най-предпочитаните варианти за по-спокойни водачи, защото не отстъпва особено на базовия бензинов мотор по динамика, а харчи несравнимо по-малко. Съвсем друга тема са турбодвигателите, с които А-тройката може да сложи в малкия си джоб не едно и две откровено спортни купета. Дори във версията с атмосферно пълнене обаче 1.8-литровият агрегат със 125 к.с. отговаря напълно на представата за вълк в овча кожа.
Възможните проблеми по силовата част са съсредоточени главно около турбодизеловия двигател. Най-чувствителното му място е ангренажният ремък, чието скъсване може да коства невъобразими главоболия. При дебюта на модела Audi препоръчва смяната му на 90 000 км, но твърде скоро в Инголщад са принудени да намалят прекалено оптимистичната цифра на 60 000. Сравнително често протичат семеринги на разпределителния вал, а базовият бензинов мотор от първите години на производството нерядко дразни с нестабилна работа на празен ход, недостатъчна отзивчивост при подаване на газ и забавено впръскване на горивото заради дефектни контролери на въздушния приток. В-най мощните турбомодификации пък са отчетени случаи на строшени клапани - особено след системно използване на пълния капацитет на двигателя. Като цяло обаче за повечето неизправности под предния капак са виновни периферни възли. Най-често това са дефектирали горивни помпи.
Според повечето специалисти и собственици на Audi A3
ходовата част
заслужава само хвалби. Возията на хечбека от Инголщад е традиционно твърда и понякога шумничка, но пък поведението на пътя е образцово. Амортизация на окачването се усеща едва след навъртането на внушителен пробег, като в повечето случаи тракането от предния мост се дължи на износени накрайници на стабилизираща щанга. При оглед все пак не е зле да се обърне внимание на състоянието на селеновите втулки на носачите, тъй като сипмтомите са същите.Както всички останали модели на Audi, А3 се предлага с предно предаване или quattro-
трансмисия
Забележки към нея могат да се чуят в крайно редки случаи. Единственото слабо маясто по силовото предаване е съединителят, който - било заради недостатъчна устойчивост на амортизация, било заради прекалено много спортни изпълнения по светофарите - се износва по-бързо от обикновеното. Същото важи с пълна сила за спирачните дискове. Използването на по-твърди накладки също често носи вина за изтъняването им.
През 2000 г. Audi подложи А-тройката на лек фейслифт. Променени освен всичко друго са предните и задните светлини. Тогава е преодолян един от малкото и все незначителни проблеми по
електрическата инсталация
- разрегулиращите се къси светлини. Макар и доста рядко, понякога изчезва осветяването на таблото, а във влажно време отказват механизмите на електрическите стъкла. С течение на времето покритието на оранжевите крушки в мигачите се олющва, а дистанционното управление на стереото невинаги функционира безотказно.
Ако се изключат дреболиите, Audi A3 напълно оправдава принадлежността си към елита. С покупката му можете само да спечелите. Стига, разбира се, да можете да си я позволите...
Справка за модела
|
|
Audi A3 (8L)
|
|
История
|
|
Октомври 1996 | Audi представя нов хечбек с три врати А3. Моделът се оборудва с бензинови двигатели с мощност от 101 до 150 к.с. и 1.9-литров TDi с 90 коня. |
Юли 1997 | В серийното оборудване са включени сайдбегове. Мощността на дизеловия мотор нараства на 110 к.с. |
Октомври 1997 | Дебютира версията quattro, а 1.8-литровият турбоагрегат започва да се предлага във версия със 180 к.с. |
Февруари 1999 | На пазара е пусната топмодификацията S3 с перманентно задвижване на четирите колела и мощност 210 к.с. |
Септември 1999 | Представен е хечбекът с пет врати. В серийното оборудване на модификациите след 1.8 Т е включена ESP. |
Октомври 2000 | Audi провежда модернизация на А3. Променени са предните и задните светлини, а ESP става стандарт за всички версии. Мощността на TDi-моторът нараства на 130 к.с. |
ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
|
|
Двигател
|
2 950 EUR
|
Скоростна кутия (механична)
|
2 218 EUR
|
Динамо
|
516 EUR
|
Стартер
|
276 EUR
|
Водна помпа
|
83 EUR
|
Ауспух (без катализатор)
|
306 EUR
|
Спирачни дискове (2 бр. предни)
|
108 EUR
|
Накладки (предни дискови)
|
59 EUR
|
Фар (комплект)
|
148 EUR
|
Калник
|
83 EUR
|
Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Audi A3 1.9 TDi /90 к. с./, произведен 1996 г. |
ЦЕНИ НА СТАРО НА Audi A3 (8L)
|
Модел
|
Врати
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
2000
|
1999
|
1998
|
1997
|
1996
|
Audi A3 1.6 Attraction
|
3
|
74/101
|
17 077
|
9 950
|
8 950
|
8 050
|
7 300
|
6 550
|
Audi A3 1.6 Ambition
|
3
|
74/101
|
18 151
|
10 500
|
9 400
|
8 450
|
7 650
|
6 850
|
Audi A3 1.6 Ambiente
|
3
|
74/101
|
18 253
|
10 600
|
9 500
|
8 550
|
7 750
|
6 950
|
Audi A3 1.6 Attraction
|
5
|
74/101
|
17 936
|
10 350
|
9 350
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.6 Ambition
|
5
|
74/101
|
19 010
|
10 900
|
9 800
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.6 Ambiente
|
5
|
74/101
|
19 112
|
11 000
|
9 900
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 Attraction
|
3
|
92/125
|
18 458
|
10 450
|
9 450
|
8 450
|
7 300
|
6 700
|
Audi A3 1.8 Ambition
|
3
|
92/125
|
19 531
|
10 950
|
9 900
|
8 850
|
7 600
|
7 000
|
Audi A3 1.8 Ambiente
|
3
|
92/125
|
19 634
|
11 050
|
10 000
|
8 950
|
7 700
|
7 100
|
Audi A3 1.8 Attraction
|
5
|
92/125
|
19 317
|
11 200
|
10 050
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 Ambition
|
5
|
92/125
|
20 390
|
11 700
|
10 550
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 Ambiente
|
5
|
92/125
|
20 493
|
11 800
|
10 650
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Attraction
|
3
|
110/150
|
20 170
|
11 250
|
10 000
|
8 950
|
7 800
|
7 000
|
Audi A3 1.8 T Ambition
|
3
|
110/150
|
21 244
|
11 750
|
10 400
|
9 300
|
8 100
|
7 250
|
Audi A3 1.8 T Ambiente
|
3
|
110/150
|
21 346
|
11 850
|
10 500
|
9 400
|
8 200
|
7 350
|
Audi A3 1.8 T Attraction
|
5
|
110/150
|
21 029
|
12 050
|
10 600
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambition
|
5
|
110/150
|
22 103
|
12 450
|
10 900
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambiente
|
5
|
110/150
|
22 205
|
12 650
|
11 100
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Attraction
|
3
|
132/180
|
21 883
|
11 700
|
10 300
|
9 050
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambition
|
3
|
132/180
|
22 957
|
12 350
|
10 850
|
9 600
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambiente
|
3
|
132/180
|
23 059
|
12 450
|
11 000
|
9 700
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Attraction
|
5
|
132/180
|
22 742
|
12 350
|
10 850
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambition
|
5
|
132/180
|
23 816
|
12 750
|
11 400
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T Ambiente
|
5
|
132/180
|
22 205
|
12 900
|
11 500
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Attraction
|
3
|
110/150
|
22 062
|
12 100
|
10 700
|
9 550
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambition
|
3
|
110/150
|
23 136
|
12 750
|
11 300
|
10 100
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambiente
|
3
|
110/150
|
23 238
|
12 900
|
11 450
|
10 250
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Attraction
|
5
|
110/150
|
22 921
|
12 050
|
10 600
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambition
|
5
|
110/150
|
23 995
|
12 450
|
10 900
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambiente
|
5
|
110/150
|
24 097
|
12 650
|
11 100
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Attraction
|
3
|
132/180
|
23 596
|
12 550
|
11 250
|
9 950
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambition
|
3
|
132/180
|
24 670
|
13 150
|
11 800
|
10 450
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambiente
|
3
|
132/180
|
24 772
|
13 300
|
11 950
|
10 600
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Attraction
|
5
|
132/180
|
24 455
|
13 200
|
11 750
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambition
|
5
|
132/180
|
25 529
|
13 600
|
12 300
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.8 T quattro Ambiente
|
5
|
132/180
|
25 631
|
13 750
|
12 350
|
-
|
-
|
-
|
Audi S3 1.8 T quattro
|
3
|
154/210
|
29 370
|
15 650
|
14 050
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.9 TDi Attraction
|
3
|
66/90
|
18 304
|
10 600
|
9 500
|
8 350
|
7 450
|
6 600
|
Audi A3 1.9 TDi Ambiente
|
3
|
66/90
|
18 253
|
12 550
|
11 250
|
10 050
|
9 100
|
8 150
|
Audi A3 1.9 TDi Attraction
|
5
|
66/90
|
19 163
|
11 100
|
10 050
|
-
|
-
|
-
|
Audi A3 1.9 TDi Ambiente
|
5
|
66/90
|
20 339
|
11 750
|
10 650
|
-
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke
|
Audi A3 (8L)
|
|
АЛТЕРНАТИВИТЕ
|
|
Audi A3
|
|
Работен обем
|
1595-1 896 куб. см
|
Мощност
|
90-224 к. с.
|
Максимална скорост
|
181-243 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.4-6.5 сек.
|
BMW 3 Compact
|
|
Работен обем
|
1 596-2 494 куб. см
|
Мощност
|
90-170 к. с. |
Максимална скорост
|
178-230 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
12.2-7.8 сек.
|
Volkswagen Golf
|
|
Работен обем
|
1 390-2 792 куб. см
|
Мощност
|
68-204 к. с. |
Максимална скорост
|
160-235 км/ч
|
Ускорение до 100 км/ч
|
18.5-7.1 сек.
|
Alfa Romeo 145/146
|
|
Работен обем
|
1 351-1 929 куб. см
|
Мощност
|
90-155 к. с. |
Максимална скорост
|
178-215 км/ч
|
|
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Петър Николов
17:17 06.05.2018