Last news in Fakti

10 Февруари, 2007 22:33 21 004 2

Toyota Corolla

  • toyota-
  • corolla-
  • toyota corolla

С продажби от над 29 милиона бройки за 40 години Toyota Corolla обикновено се сочи за най-масовия автомобил на всички времена. Рекордът на японците присъства официално дори в книгата на "Гинес". Престижната титла обаче леко подвежда. Най-произвежданият автомобил продължава да бъде и вероятно завинаги ще си остане Костенурката на Volkswagen, докато Corolla може да се бори само за званието най-продаван модел. Десет поколения след дебюта си през 1966 г. бестселърът на Toyota няма нищо общо с предците си освен името, докато в конструктивно отношение Kaefer не се различава особено от първите скици, надраскани според една от легендите от Адолф Хитлер на салфетка.

Статистиките са важни в случая с Corolla. Моделът може да се смята за основа на финансовия просперитет на Toyota и японците обичат кръглите цифри, свързани с него. Днес 39% от приблизително милион "короли", произвеждани годишно, поглъща северноамериканския пазар. 27 на сто се купуват в самата Япония, а само 16% се продават в Европа. Толкова слабо представяне на Стария континент не може да радва. Ето защо от Toyota предприеха мерки по въпроса и дори прибегнаха до смяна на името на хечбека, който вече ще се нарича Auris. Новата пазарна стратегия на японците обаче започна още през 2001-ва, когато дебютира деветата генерация на Corolla с фабричен индекс Е12. Този автомобил бе съобразен с европейските вкусове много повече, отколкото предшествениците си, и това моментално се отрази на продажбите. Моделът бе запазил и доразвил всички силни страни на предците си, но вече привличаше купувачи не само с легендарната си надеждност и здравина, а и с дизайн.

След шест успешни години в гамата на Toyota, Corolla Е12 отстъпва място на още по-европеизирания си наследник и се запътва към вторичния пазар. Ловците на удачни сделки очакват с нетърпение този момент, защото знаят добре, че моделът не е за изпускане. Макар и сглобявана в заводи на компанията във Великобритания и Турция, Corolla не помръдна нито за миг от челните места в класациите за надеждност. След модернизацията през 2004-а пък производството бе съсредоточено изцяло в Япония, вън от която продължи да се прави само относително рядко срещаното комби. Това превръща рестайлинговите екземпляри в истинско съкровище за ценителите на качеството, но влияе доста и на цените.

Четиридесет години след първата си поява на пазара Corolla продължава да бъде въплъщение на масовия автомобил според разбиранията на японците. В дизайна му няма излишно експериментаторство. Акцентът пада върху функционалността и най-вече качествената сглобка, от която основателно никой не очаква неприятни изненади. Разнообразието от типове

каросерия

също не крие неизвестни. В семейството присъстват не само утвърдените хечбекове, седани и комбита, а и миниван с името Verso. Обединява ги прецизната изработка и някои дребни кусури, които нямат общо с качеството, но педантите обикновено изтъкват. Сред тях са ниското разположение на предната броня, която лесно може да "увисне" при паркиране на тротоар с по-висок бордюр, или затруднената смяна на елементарен детайл като крушка на фара.

От дребнаво естество са и критиките, които понася

интериорът

От шумоизолацията на салона действително има какво да се желае, а и поскърцването на някои детайли дразни в колите от първите години на производството, но Corolla все пак не е бизнес седан. Макар да не са най-качествените в жанра, използваните материали превъзхождат тези в много други добре продавани модели от същия клас. Нивото на ергономия отговаря напълно на очакванията от японската школа и не оставя място за претенции. Оборудването също си го бива, като в най-високите версии Sol може да се нарече дори разточително по стандартите на сегмента.Три бензинови и два дизелови

двигателя

се грижат за удовлетворяването на всички вкусове и нужди. Базовата модификация се оборудва с познатия от последните години на предишното поколение 1.4-литров мотор с мощност 97 к.с. Не е новост и 1.6-литровата модификация със 110 коня, но 1 796-кубиковият агрегат със 192 к.с. връща в гамата истински спортист, какъвто липсваше от първата половина на 90-те. В началото на 2005 г. същият двигател бе снабден с компресор, благодарение на който мощността нарастна на впечатляващите за кубатурата 224 коня.

Особено внимание заслужават дизеловите версии с работен обем 1.4 и 2.0 литра. Малкият мотор, монтирана също така на Yaris и Mini, разполага с 90 к.с. и въпреки скромната кубатура се справя изненадващо добре с Corolla. Далеч по-подходящ обаче е големият дизел, развиващ 90, 110, а от 2003 г. - и 116 к.с. Именно на него се пада лъвският пай от продажбите на модела в Европа и предвид качествата му това е лесно обяснимо.

Въпреки че с избора на моторизация практически е изключено да се сбърка с оглед надеждността, не би било зле да се потърсят следи от немарливо стопанисване. Corolla е безпроблемен автомобил, което често успокоява собствениците и ги кара да забравят за някои елементарни правила за поддръжка. Статистически погледнато, най-чувствителни са дизелите, по чиито впръсквателни системи понякога възникват течове. Болестта обаче засяга практически всеки модерен Common rail, а и се среща толкова рядко, че споменаването й е само за протокола. Още по-малко на брой са повредите на горивната помпа с високо налягане. С течение на времето и увеличаването на навъртените километри нараства консумацията на масло, за което носи вина не само износването на буталата и цилиндрите, а и турбокомпресорът. Прегорялата гарнитура на главата обаче се дължи изцяло на неграмотна експлоатация. Причина за нея са течове от охладителната система.
Високият въртящ момент на дизеловата Corolla безспорно носи увереност на пътя и удоволствие от шофирането. Тягата обаче логично се заплаща с по-бързо износване на съединителя, отколкото при бензиновите модификации. Това е и една от малкото забележки към силовото предаване на модела. Той се оборудва с петстепенна (в топверсията - шестстепенна) механична

скоростна кутия

или автомат с четири предавки. Критики могат да се чуят само по адрес на "ръчната" трансмисия, чиято задна скорост "влиза" малко трудно, а преминаването от пета на четвърта в режим на двигателна спирачка в оборотен диапазон между 3 000-3 500 е практически невъзможно от раз. За сметка на това скоростните кутии отсъстват от статистиките за повреди.

Своя принос към шампионските показатели за надеждност и здравина на Corolla дава и

окачването

Моделът се слави като един от най-издръжливите в това отношение още от 80-те години насам и Е12 продължава традициите по най-добрия начин. Освен че осигурява отлична управляемост и предвидимо пътно поведение дори в по-заплетени ситуации, ходовата част не показва признаци на умора дори след внушителен километраж.Техническите служби са малко по-критични към състоянието на

спирачната система

Тя е достатъчно ефективна, но показва склонност към по-бързо и най-вече неравномерно износване на дисковете отпред. Отзад те са податливи и към корозия. Проблемът не създава опасност за сигурността, но предполага допълнителни инвестиции, което не се нрави на свикналите с безгрижието собственици на Corolla. Точно по същата причина някои от тях се оплакват от мистериозните откази и още по-тайнственото завръщане към живота на механизма на дясното ел. стъкло. С този проблем обаче се изчерпват всички отчетени неизправности по

електрическата инсталация

ако се изключи напълно изтощеният вследствие липсата на поддръжка акумулатор.Corolla Е12 стана първата Toyota, която се продава действително добре в Европа. Причините за това позволяват да й бъде предвещана подобна съдба и на вторичния пазар. Повечето от екземплярите на него са закупени от България и разполагат с необходимата документация, която дава достатъчно сведения за поддръжката. Такива коли могат да се купуват почти на сляпо.

Справка за модела
Toyota Corolla (E12)
История
Декември 2001 Дебютира деветата генерация на Corolla с вътрешнозаводски индекс Е12. Моделът се предлага с три бензинови двигателя с обем 1.4, 1.6 и 1.8 литра с мощност 97, 110 и 192 к.с. съответно. Двулитровият дизел развива 90 или 110 к.с. Серийното оборудване включва ABS и четири еърбега
Май 2003 В екипировката са включени странични въздушни възглавници отпред и отзад. По-мощната версия на дизеловия двигател получава 6 к.с. в повече
Февруари 2005 Топверсията е снабдена с компресор, в резултат на което мощността нараства на 224 коня

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ
Двигател (без оборудване)
2 950 EUR
Скоростна кутия (механична)
2 795 EUR
Динамо
565 EUR
Стартер
445 EUR
Водна помпа
175 EUR
Ауспух (комплект)
350 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни)
230 EUR
Накладки (предни дискови)
120 EUR
Фар (комплект)
220 EUR
Преден калник
450 EUR

Цените са за оригинални резервни части по
справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел
Toyota Corolla 1.6 /110 к. с./, произведен 2003 г.

 

Toyota Corolla (E12)
АЛТЕРНАТИВИТЕ
Toyota Corolla (E12)
Работен обем
1 398-1 995 куб. см
Мощност

90-224 к. с.

Максимална скорост
175-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
12.6-7.6 сек.
Mazda3 (BK)
Работен обем
1 349-1 999 куб. см
Мощност

80-150 к. с.

Максимална скорост
169-208 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.3-9.0 сек.
Nissan Almera (N16)
Работен обем
1 497-2 184 куб. см
Мощност

82-136 к. с.

Максимална скорост
168-200 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.5-9.2 сек.
Honda Civic (EP1/EP2...)
Работен обем
1 396-1 998 куб. см
Мощност

90-200 к. с.

Максимална скорост
167-235 км/ч
Ускорение до 100 км/ч
14.2-6.8 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Краси

    4 17 Отговор
    Почти толкова здрава като Golf хаха
  • 2 здравия голф

    11 0 Отговор
    японското си е японско.и дума не може да става за сравнение.