През 1996 г., още преди финансовия колапс на корейската икономика, Kia представи своя Clarus във Франкфурт. Изборът на мястото говореше достатъчно красноречиво за амбиците на корейците. Техните модели в средния клас - Capital и Concord - никога преди това не са били изнасяни за Стария континент. Clarus не подкопа позициите на традиционните лидери на пазара, но пък показа, че за бъдещето явно носи на европейските производители не само японски главоболия.
Подобно на предшествениците си, Kia Clarus се изработва на базата на Mazda 626. Двата модела дори имат сходен заводски индекс. Това само по себе си е достатъчен повод корейският автомобил да предизвика интерес. Още повече, че на пазара на употребявани возила цената му определено интригува. Макар да се среща доста рядко из обявите за продажба, Clarus всъщност представлява напълно достойна конкуренция на масовите модели в този клас по отношение на надеждност и експлоатационни качества. Много специалисти дори са склонни да ги сравняват с тези на японския оригинал.
Покупката на корейката не предполага особено тежки размисли върху избора от типове
каросерия
и комплектация. През 1999 г. Clarus претърпя сериозен фейслифт, който промени облика на автомобила до неузнаваемост, но по старому се предлага само като седан и комби. Значително по-разпространени са триобемните версии, в чието серийно оборудване са включени само хидравлика на волана и предни електрически стъкла. Толкова бедно екипирани коли обаче са по-скоро рядкост. Най-често моделът разполага с пълен ел. пакет, климатик и еърбег. Много коли имат също ABS. Каросерията е изработена от т.нар. цинкометал - стомана, обработена по особена технология - и се справя безпроблемно с корозията. Петънца ръжда с козметичен характер възникват само при някои сглобки и нямат съществено значение. Често корейските автомобили не могат да се похвалят с кой знае какво качество на лаковото покритие и Clarus не прави изключение - с времето избледнява. Компенсират го качествената сглобка и елегантната линия на купето, наследена до голяма степен от Mazda 626.
Никакви изненади не крие и
салонът
Типично азиатското оформление не оставя впечатлението за евтиния. Материалите са подбрани и сглобени старателно, макар с натрупването на годинките интериорът да започва да се "обажда" оттук-оттам. За сметка на това размерите на купето осигуряват максимален комфорт дори за седящите отзад, а багажникът спокойно поема товарите на четиричленно семейство. В това отношение комбито впечатлява още повече с 1 600-те си литра свободен обем при свалена задна седалка, като образуваната повърхност е практически равна.
Японско ноу-хау се използва не само за каросерията на Kia Clarus, а за
двигателите
Изборът и тук не е никак богат. Монтират се 1.8- и 2.0-литрови бензинови агрегати с мощност 116 и 133 к.с. съответно. На пазара преобладават версиите с по-големия мотор, но специалисти и собственици споделят мнението, че кой знае какви разлики в динамичните характеристики не съществуват. И двата двигателя се справят без особени трудности с тежестта на купето - може би заради прекрасно подбраните предавателни числа. С изключение на колите, използвани за фирмени нужди, повечето Clarus-и на пазара рядко са навъртели повече от 150-200 000 км. Цифрата обаче е достатъчно доказателство за липсата на фабрични или конструктивни дефекти, както и за да се проявят характерните недостатъци.
На първо място сред проблемите се споменава трудният старт през зимата. Виновник за него е бензиновата помпа, чийто алгоритъм на включване е неудачен. Тя заработва не заедно със запалването, а едва след завъртането на стартера. Така не се създава нужното налягане и двигателят пали едва от втори или трети опит. При слаб акумулатор пък стартът става почти невъзможен. Самата бензинова помпа има живот от около 100 000 км. Когато колата започне да придърпва при поизпразнен резервоар обаче, невинаги се налага смяна. Понякога се оказва достатъчно почистването на филтриращата мрежичка на помпата.
Друга причина за труден старт или неравномерна работа на двигателя са дюзите на инжекциона. Те са доста чувствителни към химическия състав на горивото и често се нуждаят от промивка. При небрежност немалко проблеми може да създаде и охладителната система. За разлика от Mazda 626 радиаторът є има много ситни пити, които уличните нечистотии безпощадно запушват. Добрата новина е, че при двигателите на Clarus прегряването обикновено не води до тежки финансови последствия. За да гръмнат главата или да завлачат сегменти, моторът трябва да е прегрял наистина зловещо. Ежегодното почистване на радиатора обаче си остава крайно препоръчително.
Абсолютно безпроблемни са
скоростните кутии
на Kia Clarus. Единственият недостатък, който критиците споменават по-скоро по задължение, е прекалено близкото разположение на трета и пета предавка при боравене със скоростния лост. Съединителят обикновено не се обажда преди изминаването на 120-130 000 км. При смяната му се препоръчва обновяване и на лагера на първичния вал на кутията, който струва около 15 евро, а рядко издържа до следващата профилактика на амбриажа. При грамотно обслужване, автоматичните трансмисии създават грижи изключително рядко.
Положителни са отзивите и по адрес на
окачването
на Kia Clarus. Дори при жестока експлоатация в родни условия проблеми се появяват след не по-малко от 40 000 км. Тогава обикновено се налага подмяна на стойките на предния и задния стабилизатор. Неизправността се познава по натрапчивото тропане от ходовата част. Според статистиките амортисьорите издържат най-малко 80 000 км. За предпочитане е да бъдат заменени с японски, които имат по-голям ресурс. При смяна трябва да се огледа състоянието на опорните им лагери - особено ако при въртене на волана на място се чува характерно почукване. Следващото посещение в сервиз най-вероятно ще бъде около отметката на 100-те хиляди км, когато сдават багажа различните втулки по предния мост, а след още 20 хил. - и на задния.
Както при много други азиатски автомобили,
спирачната система
не понася особено добре разтворите, с които се третират пътищата през зимата. Клеясват жилото на ръчната спирачка и цилиндрите в апаратите. Предните дискове понякога се нуждаят от подмяна след третия комплект накладки, но това се случва и при три пъти по-скъпи автомобили. Иначе спирачките са ефективни, а ABS-ът си върши работата безупречно.
Солта по улиците е виновник и за друг недостатък на Kia Clarus. При покупка особено внимание заслужава
електрическата инсталация
Тестът е прост. Първо се проверява неколкократно системата за сигурност на колата. Ако невинаги сработва централното заключване или не гасне осветлението в салона, може би прекъсва снопът проводници, който влиза в шофьорската врата. Протрива се и спираловидният кабел във волана, захранващ еърбега. Ако след пробег от около 100 000 км светне индикаторът за неизправности с въздушната възглавница, причината най-вероятно е този проводник. Сменя се заедно с комплекта превключватели на волана. Дефектират също захранването на дистанционното отваряне на багажника, фаровете за мъгла и климатика. В колите от 1998 г. понякога номера играе имобилайзерът. По цял куп причини той забравя кода си и се налага препрограмиране в специализиран сервиз с въвеждането на индивидуален петцифрен шифър. При покупка непременно трябва да се поиска от предишния собственик таблицата с кода, иначе може да се наложи издирването му чрез заводска база данни.
Равносметката на предимствата и недостатъците на Kia Clarus може да бъде само една - много автомобил за малко пари. Корейският седан се оказва изненадващо добро решение както за семейни, така и за бизнес нужди, за града или по-дълги пътувания.
Димитър Димитров
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА