Last news in Fakti

18 Февруари, 2010 10:45 2 887 1

Хамелеон

  • 118 wallypower-
  • wallypower 118-
  • wally-
  • лука басани

Ето я моторната яхта на третото хилядолетие. Бяха изминали едва четири години от него, когато 118 WallyPower заслужи тази награда на MYDA (Millenium Yacht Design Awards) през 2004-а. Приляга й. Такова нещо се вижда рядко и се помни дълго. Дори в новия милениум - ерата на високите технологии и радикалния дизайн, когато свикваме да виждаме какво ли не и се учудваме все по-малко. Но щом зърнеш този странен (меко казано) кораб, сякаш някой с пирон забива въпрос след въпрос в мозъка ти. Какво е това? НЛО? Нашествие на извънземни? Първи епизод от междузвездни войни? Каприз на някой смахнат дизайнер? За какво служи? Кой го притежава? За какво му е? Колко струва? Какво може?...

118 WallyPower е оръжието, с което компанията Wally на италианския бизнесмен Лука Басани извоюва статута на строител на най-екстравагантните, революционни, технологични и безподобни на външен вид яхти. След първата 118-футова (36 м) Wally дойдоха и други моторни и ветроходни лодки със същите карбонови гени и изсечени като с брадва черти. Като корабите на Лука Басани други няма - уникален дизайн и невиждани технически характеристики. За да пробиеш на един суперконкурентен пазар като яхтения, е нужно нещо изключително - ракета носител. Мисията е изпълнена успешно от 118 WallyPower.

Лука Басани, основателят на Wally, е спокоен, тъй като е стъпил на най-сигурното място в морето - върху 16 800 “коня” в двигателите на 118 WallyPower.(снимка №3)

Прилича на боен кораб и бомбардировач "стелт", но едновременно очертава контурите на всички следващи поколения Wally. Вертикален нос, мускулести въздуховоди отстрани на бордовете, ръбеста и ъгловата надстройка плюс безумна мощ в машинното отделение. "Голямото предизвикателство беше да създадем лодка, която е бърза при всички условия в морето, защото повчето яхти са принудени да карат със скорост под 20 възела в 60-70 процента от времето", разказва Лука Басани. Затова при разработката на корпуса са извършени стотици тестове в научния морски център в Гьотеборг и във въздушния тунел на Ferrari в Маранело. 118 WallyPower комбинира разточителния лукс на мегаяхта и скоростните качества на свръхбърза моторница. С разликата, че по всяко време острият като бръснач нос може да сцепи високите вълни и да придвижва комфортно пътниците си със скорост 60 възела (110 км в час)!

Всички зони за пътниците – външни и вътрешни - са подчинени на абсолютно изчистен минималистичен стил.

Задвижването се осъществява от три газови турбини с водомети, генериращи колосалната мощност от 16 800 конски сили. Централният водомет е фиксиран, докато страничните са извънбордови и при маневриране или дълги преходи се задвижват от помощните дизелови мотори с по 370 к.с. С тях 118 Wallypower е способна на дълги бавни преходи - 2000 морски мили с 9 възела. Горивните резервоари побират 22 000 литра. Обикновено това е количество, което яхта със сходни размери харчи за цяла година. Тези запаси стигат както за едно бързо плаване на 380 морски мили с 60 възела (Монако - Сардиния - Монако), така и за прекосяването на половината Атлантически океан. Зависи от натоварването на двигателите. Могъщите въздуховоди в бордовете осигуряват необходимия за газовите турбини въздух. При максимална скорост 16 800-те "коня" гълтат 58 л дизел на морска миля или 3500 л на час!

В предната част на палубата е оформена дискретна зона за компания от 20 души - за вечери, разговори и забавления.

За всяка демонстрация на 118 WallyPower зад едната от двете командни конзоли неизменно седи Лука Басани. Десет секунди след включването на трите газови турбини от 9-те възела, с които се движи лодката с помощните си мотори, скоростта скача до 35 възела. Няма вибрации, няма колебания, тежко и горко им на вълните под дълбокия V-образен корпус! За щастие на пътниците той намалява до 50 процента вертикалните отклонения в предната част. GPS-ът скоро издава, че е достигната крейсерската скорост 45 възела, а показанията на дисплея са единственият знак, че наистина е така. Не се чува, но в машинното отделение (70 кв. м, една трета от площта на яхтата) стават чудеса...

Падащите бордове отварят повече пространство на палубата и по-хубава гледка през прозорците за пътниците в салона.

Когато гледаш това чудо отстрани, логично е да се запиташ – ами къде е котвата, къде са антените, къде са винчовете, къде са кнехтите, кранците, въжетата? Естетическата концепция ги е скрила от погледа. Нищо не нарушава елегантната пустота на тиковата палуба, чистите бордове от носа до кърмата, отсечената надстройка с карбонова структура и черни ламинирани прозорци. На котва могъщите бордове хидравлично се спускат и увеличават площта на палубата, служат за платформи за къпане и осигуряват по-хубава гледка на пътниците. За по-лесно маневриране от двете страни на лодката са инсталирани бордови мостици.

И в спалните, и в баните, не липсва нищо, но и не се забелязва и нищо излишно.

Интериорът е изцяло подчинен на минималистичния дизайнерски стил и изчистените геометрични форми на архитектите Клаудио Лазарини и Карл Пикеринг. Дори двете командни конзоли приличат на взети от военен летателен апарат. Чистите и изразени линни в помещенията създават уютна атмосфера, в която могат да се наслаждават шестима щастливци - гостите, и шестима души екипаж. Навън ги чака мултифункционална тераса или външна траперазия със сгаваема маса за шампанско и хайвер, и дивани за голяма компания от 12 души. Зоната не е както обикновено в кокпита, а в новата част, където чужд поглед не може да прехвръкне.

Белият цвят доминира в интериора, което е характерно за много яхти на Wally.

Този изключителен и футуристичен плавателен съд отваря нова ера в строежа на суперяхтите и е предназначен за динамични и търсещи приключения клиенти, на които им харесват бесните скорости и усещането за необуздана мощ. В първите дни от своето съществуване 118 WallyPower създаде сериозен проблем на свикналите да виждат какво ли не жители на Монако. Те просто зарязваха служебните си задължения и ходеха на пристанището да зяпат неидентифицирания плавателен обект. Въпреки че е с дължина "само" 36 метра, звярът от карбон, титан и авангарден композит се котира на пазара в ценовата категория на 100-метрова яхта, при които един метър струва един милион долара. Тази уникална играчка за мултимилионери мени разцветката на високотехнологичната си козина, но не и хищния си нрав. Сиво-зеленият металически корпус блести в различни цветове в зависимост от светлината, водата, пейзажа. Като хамелеон...

118 WallyPower

Дизайн: Wally + Lazzarini & Pickering Architects
Корабостроител: Intermarine-Rodriguez, Ла Специя (Италия)
Дължина: 36 м
Дължина по водолинията: 30,40 м
Широчина: 8 м
Газене: 1,25 м
Водоизместване: 95 т
Резервоари за гориво: 22 000 л
Резервоари за вода: 1200 л
Двигатели: Detroit Diesel Systems
Задвижване: 3 х 5600 к.с. DDS TF 50 Gasturbine, 2 x 370 к.с. Cummins Diesel
Водомети: KaMeWa
Преход: 380 морски мили с +60 възела, 800 морски мили с 45 възела, 2000 морски мили
с 9 възела (с поддържащите дизелови мотори)
Подрулващо устройство: Max Power 45 OR
Генератори: 2 х 35 kW Kohler
Климатици: Frigomar
Капацитет на преобразувателя на прясна вода: 300 л на час
Навигация: GPS, автопилот, два радара, VHF/BLU, сателитна комуникация

Текст: Ангел Асенов
Снимки: Wally


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 КРЮШО

    2 10 Отговор
    не е ли от дърво